Hmlan skrev 2017-02-16 10:57:37 följande:
Ise: usch för sterila kvaddlar, verkar inte så lockande att spruta in vatten till att börja med.
Om man har en "normal" graviditet och tidigare förlossning varit komplikationsfri är det kostnadsfritt att föda hemma med 2 barnmorskor. Jag hoppas kunna planera för hemförlossning men ha möjlighet att ändra mig om det känns som att vi hinner in i lugn och ro. Är osäker på hur det funkar ännu.
Narie24: hoppas det lugnar sig med förkylning och illamående, så kanske jobbet känns överkomligt om du inte kan gå ner i tid!
Häftigt att båda förlossningarna kickade igång med vattenavgång, det är inte det vanligaste. Mitt vatten gick någon gång under utdrivningsskedet och på något sätt lyckades det ungå mig helt... min man var helt chockad över att jag inte märkt något, "men det sa ju splash och det var vatten överallt?" Haha. "Ja jag var lite upptagen..." Men din första förlossning gick också rätt snabbt ändå, från 1 cm till bebis ute alltså. Men förstår att du säkert var helt slut och inte kände så då.
Jag var också slut efteråt, hade inte hunnit äta och kräktes under förlossningen så antog att det var därför. Höll på att svimma varje gång jag ställde mig upp de närmaste dagarna, men lågt blodtryck låter mer rimligt. Hoppas på att känna mig mer normal efteråt denna gång. Hade du mindre ont efteråt andra gången? Sådär att du kunde sitta/gå normalt liksom, var det någon skillnad?
Tokgurkan: jag har iaf aldrig hört talas om någon som knappt hunnit in under första förlossningen, det går ofta snabbare andra gången. Men vi fick höra att det skulle vara såå tråkigt och att det skulle ta lååång tid. Så vi packade ner spel, kortlek, böcker, snacks... hann inte med något av det. Ville prova bada och efter 5-10 min i badet sa jag lite försiktigt att jag tror jag måste krysta. Var rädd att hon inte skulle tro mig för vi hade precis kommit in kändes det som haha. Men det är nog bra att vara inställd på att det tar tid, ifall att.
Sosozo: tror din BM att du kommer få det beviljat? Om man velar och blir osäker vid övertalningsförsöken får man det nog inte beviljat men om man är så bestämd som du, och dessutom fött vaginalt tidigare och vet vad man "tackar nej" till så kan de väl inte neka dig snitt? Vad jobbigt att behöva vänta, när får ni ett beslut då?
Jo jag var nog slut med första då jag inte sovit på flera dagar. Så lång tid tog det ju inte när det väl drog igång på riktigt. Med tvåan hade jag tom sovit på dagen och hade mer energi. Hade mindre ont efteråt också och kunde gå och kissa nästan direkt. Med första var jag som sagt sängliggande och fick kissa i ett bäcken haha.
Att det kan vara sån skillnad. Satt i sängen och kände mig så pigg o mumsade i mig mackorna. Sedan kom känslodippen efter några dagar haha.