• Sosozo

BF Juli 2017 Södra Stockholm

narie24 skrev 2017-02-13 17:02:22 följande:

Nej, läget på jobbet känns inte helt okej. Försöker få chefen att förstå att det behövs förstärkning för klassen, men det går trögt. Det hade varit tufft även om jag inte var gravid, men nu svajar humöret och gör allt tuffare. Plus att man är trött zzzz.... nu känns det oerhört tveksamt att jah orkar jobba som lärare till juni.

Nej, jag vet hur det är att ha en klass osv som är "beroende" av en. Men det gäller ändå att prioritera hälsan och bebisen först.
  • Sosozo
    Hmlan skrev 2017-02-13 10:04:49 följande:

Är det sammandragningar även när livmodern är sådär hård länge och inte i intervaller? Har undrat vad det är för något utöver att det kommer efter ansträngning. Jag får två varianter av det, den ovan samt vanliga sammandragningar som kommer lite då och då, oprovocerat och gör faktiskt rätt ont. Men precis som du säger blir det ofta så när man varit gravid tidigare. Sen "ska" det inte göra ont men för mig är det ingen fara i alla fall, tappen är opåverkad. Passar på att öva på andning och avslappning då

Jag har haft mkt sammandragningar och rätt ont de senaste dagarna. Tycker inte själv att jag överansträngt mig på något vis, men visst har det varit stressigt på jobbet och det är när jag promenerat eller burit som jag fått sammandragningar och det har gjort ont. Idag gick jag hem från jobbet. Kändes inte helt bra och jag vågar inte chsnsa. Tig ett bad och en alvedon och vilar. Ska träffa min bm imorn em och tänker ta det lugnt tills dess.

Hur vet du att tappen är opåverkad och att det är ofarligt?
  • Sosozo

På tal om förlossningar. Min första tog 36 timmar och min andra 24. Den här gången vill jag absolut ha ett planerat snitt. Besökte min bm igår och hon ska skicka en remiss i v 25 till aurorakliniken, då ska jag dit på samtal så att de ska försöka övertala mig att föda vaginalt och sedan ska någon ytterligare person "ta beslut" om jag får snitt eller inte. Alltså, jag tycker att det här är så drygt! Jag blir både arg, ledsen och stressad. Jag vill inte och jag vet varför jag inte vill föda vaginalt. Jag är inte rädd för det okända jag vet vad jag inte vill uppleva. Jag tycker att det är så jobbigt att någon ska försöka övertala mig och sedan vara min domare. Min man stressas också av det. Vill bara ha ett beslut..

• Sosozo
    Tokgurkan skrev 2017-02-16 09:43:08 följande:

Usch det låter inte kul! Jag tycker att det borde räcka med att dom informerar om för/nackdelar med båda, risker och allt sånt men att man sen borde få bestämma själv, utan att någon försöker övertala dig till något du inte vill. Håller tummarna att det går bra!

Tack! Ja, hoppas det vill bara få det bestämt så jag slipper tänka på det. Jag tycker också det borde räcka med info. Jag VET att sjukvården tycker att vaginalt är att föredra och att snitt år en stor operation. Men nu är det det psykiska jag får lov att prioritera och inte det fysiska. Det fysiska läker snabbare och är mindre komplicerat för min del. Och en snitt påverkar inte bebisen på samma negativa sätt som 15 veckors total stress skulle göra, som jag skulle känna om jag inte får snittet.
    Hmlan skrev 2017-02-16 10:57:37 följande:

Ise: usch för sterila kvaddlar, verkar inte så lockande att spruta in vatten till att börja med.

Om man har en "normal" graviditet och tidigare förlossning varit komplikationsfri är det kostnadsfritt att föda hemma med 2 barnmorskor. Jag hoppas kunna planera för hemförlossning men ha möjlighet att ändra mig om det känns som att vi hinner in i lugn och ro. Är osäker på hur det funkar ännu.

Narie24: hoppas det lugnar sig med förkylning och illamående, så kanske jobbet känns överkomligt om du inte kan gå ner i tid!

Häftigt att båda förlossningarna kickade igång med vattenavgång, det är inte det vanligaste. Mitt vatten gick någon gång under utdrivningsskedet och på något sätt lyckades det ungå mig helt... min man var helt chockad över att jag inte märkt något, "men det sa ju splash och det var vatten överallt?" Haha. "Ja jag var lite upptagen..." Men din första förlossning gick också rätt snabbt ändå, från 1 cm till bebis ute alltså. Men förstår att du säkert var helt slut och inte kände så då.

Jag var också slut efteråt, hade inte hunnit äta och kräktes under förlossningen så antog att det var därför. Höll på att svimma varje gång jag ställde mig upp de närmaste dagarna, men lågt blodtryck låter mer rimligt. Hoppas på att känna mig mer normal efteråt denna gång. Hade du mindre ont efteråt andra gången? Sådär att du kunde sitta/gå normalt liksom, var det någon skillnad?

Tokgurkan: jag har iaf aldrig hört talas om någon som knappt hunnit in under första förlossningen, det går ofta snabbare andra gången. Men vi fick höra att det skulle vara såå tråkigt och att det skulle ta lååång tid. Så vi packade ner spel, kortlek, böcker, snacks... hann inte med något av det. Ville prova bada och efter 5-10 min i badet sa jag lite försiktigt att jag tror jag måste krysta. Var rädd att hon inte skulle tro mig för vi hade precis kommit in kändes det som haha. Men det är nog bra att vara inställd på att det tar tid, ifall att.

Sosozo: tror din BM att du kommer få det beviljat? Om man velar och blir osäker vid övertalningsförsöken får man det nog inte beviljat men om man är så bestämd som du, och dessutom fött vaginalt tidigare och vet vad man "tackar nej" till så kan de väl inte neka dig snitt? Vad jobbigt att behöva vänta, när får ni ett beslut då?

Jag frågade men hon kunde inte svara på det. Hon ville väl lämna över till dem som bestämmer men det verkade som hon trodde att det skulle gå bra tycker jag. När vi får veta vet jag inte. Remissen skickas i v 25 (om 4 v) sen vet jag inte hur arbetsgången ser ut. Men jag ser inte alls fram emot att behöva sitta och detaljberätta om mina förlossningar för någon vars syfte är att få mig att göra något jag inte vill. Om jag skulle bestämma mig för en vaginal förlossning så vill jag att det ska vara för att jag följer mitt hjärta, inte för att någon tant försökt tvinga eller lura mig.
  • Sosozo
    Ise skrev 2017-02-16 20:26:48 följande:

Jag har köpt en vagn redan ???? Hehe.

Syskonvagn. Känns helt galet men så roligt! :D jag vill ha min bebis NU!!

Har en brio smile och en Yoyo också så nu är vi garderade ;)

Nice! Vad mysigt med vagn!
  • Sosozo
    Hmlan skrev 2017-02-16 21:12:22 följande:

Nej det blir såklart väldigt utelämnande. Det låter i alla fall lovande att BM verkade positiv, hoppas ni kan slappna av lite medan ni väntar... Låter inte alls kul.

Ja, jag försöker. Trots känslan av att jag ska på rättegång. Men men. Har min man med mig också och han kan vara ganska bestämt speciellt om han blir provocerad. Så hoppas han steppar upp vid min sida om det behövs.
  • Sosozo
    singato skrev 2017-02-19 09:05:15 följande:

Hej!

Jag hoppar in här om det är okej?

Snart 29 år, väntar andra barnet. Bor i Hägersten (Fruängen) och pluggar master på Södertörn. BF 7/7.

Min stora kommer vara nyss fyllda 7 år när bebis kommer. 

Hej! Välkommen! Mina stora bli 6 och 8 i år.
  • Sosozo
    narie24 skrev 2017-02-19 09:58:03 följande:

[quote=77424968][quote-nick]Hmlan skrev 2017-02-18 17:47:06 följande:[/quote-nick]

Vill man det då? Antog att man ville hem fort till det äldre barnet/barnen, men har inte funderat så mycket på det.Det låter ju toppen! Vet med mig själv att jag är mesig som gravid så har förklarat för min man att han kanske behöver ta över ibland och stå upp för mig, han är van vid att jag talar för mig själv såklart så en liten påminnelse känns bra Skönt att din man är så som person, det behövs ibland!

[/

För mig är det väl värt att få en natt att landa lite med den lille. När MA. Kommer hem till syskonen är det full fart. Men bygger det på hur jag kände när jag hade en inte Siv 2,5 åring där hemma :). Nu kommer barnen vara 5 och 8 år så det är på ett annat sätt.

Ngn mer som funderar på hur de äldre barnen kommer ta det sen bär bensinen väl är ute? Min minsting som är 5 år känns lite extra mammig just nu, kan tänka mig att det ökar när den lille kommer.

Jag misstänker att de stora barnen kommer tycka bebisen är kul men situationen med en mamma och pappa som skiftar fokus och inte kan lyssna, hjälpa till med saker eller leka osv kommer nog inte uppskattas. Tror de kommer bli lite arga på oss för det. Kanske blir de mammigare/ pappigare också. Vår stora har svårt för förändringar. Vi ska flytta och han får byta skola om drygt en månad. Han är väldigt känslosam nu, svårt att somna, har sovit i vår säng i ca en vecka och vill ha mkt trygghet. Så vi får se!

Pratar ni om det hemma?
  • Sosozo
    Ise skrev 2017-02-22 10:00:01 följande:
    Woooow vad fin! Vet ni vad det blir? Vad kul med resa!!
  • Sosozo
    Ise skrev 2017-02-22 10:10:31 följande:

Nej vi kollade inte :) men magkänslan säger tjej.

Råkade lägga upp bilden med personnummer och allt kanske inte var så smart! ???????? så bilden tas förhoppningsvis bort snart. Man kan inte ta bort sina egna inlägg?

Tror inte att man kan ta bort, men be fl ta bort bilden det brukar gå fort.!
Svar på tråden BF Juli 2017 Södra Stockholm