Inlägg från: Beebii |Visa alla inlägg
  • Beebii

BF Juli 2017 ny

Powerjess skrev 2017-01-02 20:51:47 följande:

Jag har en till fråga som kan vara dum, det står i gravid kalendern att jag är i v.14 imorgon men det kommer stå 13+0, så jag blir osäker vilken vecka är jag verkligen i?

Har du gått 13 fulla är du i vecka 14! Det är helt enkelt så det räknas!
  • Beebii
    GrönaDruvan skrev 2017-01-03 10:59:44 följande:

Magen indragen så mycket det går. Vecka 13+3

Ojoj ja det syns ju helt klart! Men med rätt kläder kan man såklart dölja det ett tag till!

Min mage är mindre än din men ändå så svullen! Enligt kub mätningen igår är bebisen ca 8 cm totalt! Så mest svullen mage där inne

Har berättat för alla vänner och släkt så nu går vi ut med det på jobbet med! Känns galet att man bara jobbar i några månader till. Har tänkt gå hem till midsommar då våra barn har kommit tidigare vill jag inte riskera att stå på jobbet när det händer! (Har ju bf 14juli) om man nu kan/orkar jobba så länge överhuvudtaget. Förra gången blev det sjukskrivning pga foglossningen. :-/
  • Beebii
    GrönaDruvan skrev 2017-01-05 13:39:30 följande:

Gick bra på ultraljudet idag. De växer som det ska och är lika stora. Som det ser ut nu blir det två pojkar!

Å grattis! Va stora dom ser ut! Spännande med ett gäng pojkar! Haha det blir liksom så många på en gång! men det kommer såklart gå superbra! Sprattlade dom runt något eller var dom lugna?
  • Beebii
    GrönaDruvan skrev 2017-01-06 11:08:21 följande:

Ni som äter vitamin tabletter, vilka har ni? Jag köpte Apotekets egna kosttillskott för gravida, men de tabletterna är så jäkla stora. Har svårt att svälja tabletter, så får bita sönder de i 3-4 delar och svälja, och de smakar apa. Därför blir det inte att jag tar dessa nu. Känner att jag behöver, eftersom jag inte äter så mycket och inte så varierat.

Finns det några andra tabletter som är mindre och lättare att svälja? Järntabletterna jag har är rätt små och runda, och de kan jag svälja.

Jag köpte "Ica kvinna kosttillskott"som är små och runda. Tror dom räcker till, får ev tillägga järn från och med v.20 men det visar sig då!

Jag har extremt svårt med att svälja piller så oavsett lir det massa dricka, tilta huvudet bakåt blunda och svälj!
  • Beebii
    babydreams skrev 2017-01-08 09:58:42 följande:

Idag går jag in i vecka 13! Så glad att missfallsrisken nu har minskat med 65% :D dock verkar jag vara en av dom som fortfarande har illamående, typiskt!

Ja vi har med passerat 13 veckors gränsen precis så det känns lite lugnare nu! Samma här med illamående...blä....mest hela tiden och en trötthet (men svårt att sova) som gör att man är helt sinnesförvirring mest hela dagarna! Fin mage förresten!
  • Beebii

Haha alltså jag ser mest tjock ut tycker jag! Å bebis är ju bara en liten persika långt ner ovanför blygdbenet!

På den här bilden ser jag extra stor ut så antingen är jag större än jag tror eller så ljuger kameran

Vecka 14+0 idag iaf!

• Beebii
    Delilah2001 skrev 2017-01-21 23:44:28 följande:

Jag för min del tänkte ge tygblöjor en chans denna gång. Sa jag iofs med förra barnet också, men blev aldrig av.

Någon som använt tygblöjor?

Kände bebisen tydligt både i går kväll och i kväll, så mysigt! Känns som att någon petar på mig inifrån.

Vi provade tygblöjor till första barnet...gick sådär...testade litegrann på barn nr 2 men njaa... nu är dom sålda! Tror mer på naken bebisar så mycket det går! Lättare på sommaren med!

Så sugen att testa sjala lite denna gång men orkar nog inte med en sån lång trikå knyt sjal. Vill ha en enkel bekväm sjal. Vilken är bäst för en nybörjare?

Å jag längtar efter bebisbuffarna ska kännas! :-*
  • Beebii
    GrönaDruvan skrev 2017-01-26 12:43:47 följande:

Det känns så orättvist. Det föds ca. 100.000 barn i Sverige varje år. Av dessa är 300 enäggstvillingar...bara där är chansen liten. Av dessa 300 är det ca 30-40 st som får tts. Hur stor är chansen att man ska drabbas? Så jäkla orättvist, men det känner väl alla som förlorar barn i graviditet och även efter.

Livet är ju inte rättvist.

Nu får man kämpa på för våran Olle som blev kvar, och jag önskar så att han klarar sig. Åh herregud vad älskad han ska bli.

Edvin ligger kvar i magen, och vet inte alls hur man ställer sig till det vid födseln sen... Vill man se honom om han legat död i magen i flera månader? Hur funkar det? Begraver man någon som dött i vecka 17? Eller tar sjukvården hand om honom?

Men åh nej!! Lilla bebisen! Usch vilken sorg, samtidigt glädje över att en överlevde såklart... var det den minsta som inte klarade operationen? Usch jag har "bara" haft 2 tidiga mf innan det blev foster men man sörjer...och man få sörja. Ni kommer alltid att minnas och jag tror man vill se när bebisen kommer ut. Man föreställer sig nog värre bilder än verkligheten och begravning eller ej så finns ju minnena som man vill bevara på något vis.

Jag beklagar så himla mycket att det trots allt inte blev två! <3 kramar till er alla.
  • Beebii
    GrönaDruvan skrev 2017-01-27 05:56:55 följande:

Är det någon här inne som inte känner fosterrörelser än? Känner mig helt knäckt, har inte känt min bebis sen igår kväll och är så rädd att han också dött. Men kanske är svårare att känna nu när det bara är en?

Jag går idag in i v.16+0 och jag har inte än känt av bebisen. Tror moderkakan är i vägen, det har den varit vid de andra två graviditeterna. Din bebis kanske är stilla efter operationen eller så som du säger att det känns mindre med en som rör sig än två?
  • Beebii
    Leeandra skrev 2017-02-01 21:26:33 följande:

Folk är knäppa. När jag väntade mitt tredje barn frågade folk varför vi ville ha en till när vi redan hade en av varje? Som att det var könet och inte barnet som var viktigt, jag blev så trött på alla knäppa kommentarer. Har två decemberbarn också, då fick vi höra vilken fruktansvärt dålig planering vi hade! Då brukade jag säga att det var ju tänkt att ett barn skulle komma i augusti men jag fick missfall, då hade de iaf vett att se skamsna ut.

Vi har två flickor sen innan och för oss spelar det absolut inte någon roll vad barn nummer tre blir! Men vi känner båda två att va enkelt och skönt det skulle vara med en till flicka! Haha ja folk har inte vett att vara tysta om någonting som inte angår dom. Som att man bara beställer ett barn? "Kryssa för vilket datum och vilket kön bara så får du det!"
  • Beebii
    Joline84 skrev 2017-02-06 22:07:17 följande:

Nån mer som fortfarande håller det hemligt? Jag har två veckor till rul och tänker inte säga nått innan det. Det börjar bli svårt att hålla in magen nu. På jobbet går det bra att dölja under arbetskläderna, men på gymmet är det värre! Tips på mat som inte får magen att svälla upp så mycket?

Låg i badet ikväll med händerna på magen o kände små puffar mot händerna. Helt overkligt men så mysigt och speciellt. Har inte känt några tydliga rörelser tidigare, bara lite diffust. Kommer säkert bada varje kväll nu!

Ja jag har gjort lite tvärtom men alla utom dom på jobbet vet! Känns så himla jobbigt att berätta om att man ska ha barn som tjej. Det innebär ju att man uteblir från jobbet i ca 1 år! Mannen har dock berättat där han jobbar vilket råkar vara samma arbetsgivare (men olika avdelningar) så jag bara väntar på att ryktet ska föregå mig haha! Har lovat att jag ska försöka ta tag i det i veckan för har ca 2v kvar till rul och känner mig rätt gravid, tjock och grinig!

Har senaste dagarna kunnat förnimma liiiite rörelser i magen men inte så det syns utåt än iaf!
  • Beebii
    Joline84 skrev 2017-02-07 16:30:42 följande:

Okej. Samma känsla som jag har angående att berätta för chefen. Hon kommer inte tycka det är lyckat om man ser till verksamheten. Men förväntar mig att bli respektfullt bemött iallafall.

Härligt med rörelser. Då kommer det säkert tydligare snart!

Ja då är det värre förstås, min chef är super så han kommer nog inte bli sur alls! En kollega fick barn i december dock och vi är inte så många som kan jobbet så det ställer ju till det lite. Dock är ju livet det som pågår utanför jobbet och jobbet är bara ett jobb.

Jag är glad för den lilla och borde inte bry mig så mycket i resten men så är det väl moralen som pockar på...
  • Beebii
    Treansresa skrev 2017-02-18 09:19:43 följande:

Läskigt med hemmafödsel. Är min mardröm om jag inte är beredd. Jag har tur så vi har bara 3 mil på hyfsade vägar sommartid. Och det är skönt! Och jag slipper oroa mig för att det ska Vara fullt och det är en lättnad.

Men är sjukt att dagens sjukvård ska vara såhär.

Hemmafödslar (som inte är planerade) går oftast bra och snabbt. Barn nr 2 kom hemma på 20min från första värken så vi hade inte en chans att hinna annat då vi inväntade barnvakt. Drömförlossning då jag praktiskt taget inte kände någon smärta alls. Bebis kom på badrumsgolvet och pappan tog emot. Inga sprickor att sy och moderkakan kom strax efter. Jag stod i badrummet med nyfödd tjej i famnen och moderkakan i handfatet samt navelsträngen kvar på bebis när ambulanspersonalen kom in. Jag fick duscha av mig och fräscha till innan vi åkte till BB (för extra kontroll) och ambulans killen som fick hålla var mer än nöjd!

Det enda var att jag kände mig "snuvad" på förlossningen. Allt gick så snabbt och smärtfritt så kändes väldigt märkligt! :-/
  • Beebii
    GrönaDruvan skrev 2017-02-18 14:42:58 följande:

Mina förlossningar har varit väldigt bra och jag tycker det är skit häftigt att föda barn. Visst gör det ont, men för mig är det en smärta som "inte är så farlig".

Alla upplever ju det så olika.

Nu denna gången är jag så himla kluven med allt. Det finns ju en risk att han behöver plockas ut tidigare och då blir det ju snitt, och konstigt nog känns det bra. Har alltid varit rädd för snitt, men nu vet jag inte om det t.o.m skulle kännas bättre? Jag är helt vilsen hur jag känner, men jag gör väl som jag brukar göra när det gäller att föda barn..

- det blir som det blir, tar situationen som den kommer, litar på de som kan.

Det har ju funkat innan.

Har senaste dagarna en inre kamp med mig själv. Jag är så förbannat arg och besviken på att jag inte får mina tvillingar. Jag är fortfarande med i en tvilling grupp på Facebook och det kommer så söta o fina kort titt som tätt på nyfödda tvillingar..herregud vad gulligt. De ligger där så små, söta och nära varandra.

Jag blir rent ut sagt avundsjuk.

Jag är verkligen glad för de som får sina tvillingar, det är inte det, men bara så sjukt leden och besviken att jag blev fråntagen något så fint och unikt och något jag längtar efter. Så jäkla besviken.

Å va sorgligt... kan känna igen det lite grann utan att ha upplevt det ni gjort. Har alltid haft en känsla/önskan av att jag skulle få tvillingar. Nu med sista barnet kändes det så annorlunda och svällde så fort att jag ju verkligen trodde att det var tvillingar. Sen vid ul visade det att det bara var en och man saknar det andra barnet. Självklart jätteglad och exalterad över den i magen men känslan och saknaden av att få tvillingar....ja den kommer alltid att finnas kvar troende jag...

Å så orättvist att ni som fått flera mf inte kunde få båda pojkarna på en gång som "plåster på såren". Jag förstår verkligen att ni känner er besvikna...
  • Beebii
    Treansresa skrev 2017-02-18 17:34:34 följande:

Oj det lät snabbt o härligt! Måste ha varit svårt att fatta vad som händer! Förstår att du kände dig lite.snuvad. Fick ni vara länge på sjukhuset sedan?

Ja det var helt overkligt! In på BB där dom vägde och mätte samt kontrollerade att allt blod etc kom ut så fick jag en k-vitamin spruta (som var det värsta på hela förlossningen då jag blev sjukt illamående och ville kräkas!) Och därefter fick vi vänta några timmar på ett rum. Dagen efter vid 13 tiden gick dom äntligen ronden så läkaren kontrollerade bebis och SEN fick vi åka hem igen
  • Beebii
    Treansresa skrev 2017-02-19 08:55:18 följande:

Okej vad skönt att der gick smidigt! Måste kännas konstigt att komma dit och redan ha gjort allt man ska ha gjort ;) alltså fött redan:)

Haha ja man undrade ju vad man skulle dit att göra
  • Beebii
    marretiin skrev 2017-02-21 06:00:20 följande:

Oj vad tiden flyger förbi nu! Känner den lille så väl nu o ibland sparkar den så hårt så jag liksom hoppar till .

Börjat känna av "växtvärk" mer den här veckan o magen är lite knasig igen ihop med halsbränna då o då.

I helgen är d dax o köpa lite mammakläder då nu alla tröjor o byxor börjar bli väldigt små .

Underbart att känna bebisen hela tiden och längtar verkligen till RUL den 28e.

Haha min mamma berättade förra veckan att mik morfar tydligen var tvilling o sa att jag kanske väntar två eftersom jag känner det så väl men jag skulle bli väldigt förvånad om det var så :-P.

Annars tycker jag att min mage e ganska liten så förstår inte alls hur vissa kan säga att ojoj vad tjock du blitt.

För övrigt slutade jag på mitt jobb i fredags. Fick ett erbjudande om att gå hem med full betalning i ett år så d tog jag. Ville därifrån ändå.

Det innebär att sambon kommer kunna vara hemma med mig o bebis första tre månaderna o d ska bli så underbart

Å a mysigt det låter med buffar så tydligt! Längtar då det bar gnuggar lite snabbt här sen ingenting. Går inte att känna utanpå än heller. Måste komma ihåg att fråga om moderkakan ligger i vägen imorgon på RUL.

Wow vilken dröm att få vara hemma 1 år med betalning och sen ha alla mamma dagarna kvar! Men antar att du kanske är arbetslös efter ledigheten istället?

Växtvärk har jag här med och ett stort problem är att jag inte kan äta ordentligt längre.... magsäcken har som krympt känns det som. Blir mätt direkt på bara någon liten smakbit :-/

Hur har ni andra med aptiten?
  • Beebii

Hej alla här inne! Har inte orkat logga in på fl på evigheter, håller koll på fb istället...

Så intressant att läsa om Gröna Druvans förlossning! Ser fram emot min, vet att då är man nära slutet men börjar känna mig rädd för utdragen och smärtsam sådan. Har inte haft det problemet förr utan barnen har liksom glidit ut. Barn nr 2 kom på totalt 5 värkar 20 min och hemma så hade varken tillgång till smärtstillande eller behov av det. Helt sjukt att det kan vara så?! Men denna gång är allt så annorlunda, bebisen känns så stor och jag har knappt kunnat haft sex ens senaste månaderna.... Helt olikt mig!

Hur har ni andra det? Jag körde bara med tens vid första barnet men tror inte det kommer räcka nu...

• Beebii
    Noccis skrev 2017-06-20 22:57:43 följande:

Wow det måste varit häftigt att föda hemma och läskigt samtidigt?

Jag tror att det är just att man inte vet hur lång tid eller hur mycket smärta man kommer få stå ut med som skrämmer en. Eller så är det för mig iaf.

Än så länge har jag bara sammandragningar som spänner så det är ju skönt. Vet att det finns andra som känner smärta redan när kroppen övar.

Har iofs 3.5 veckor kvar så får se hur det blir.

Ja det gick ju så fort att man inte hann tänka riktigt! Det enda jag kollade var att navelsträngen inte låg runt halsen. Allt annat gick supersmidigt och till och med moderkakan hade hunnit komma ut innan ambulansen kom!

Tror du har rätt i det att man inte vet! Och tur är kanske det!

Du har ju typ lika långt kvar som mig! Jag har liknande sd och ibland lite värre men det är ju inget som dragit igång än iaf! Pust idag blir det sista (?!) shopping dagen innan bf iaf så då kanske det kör igång till imorgon! :-O
Svar på tråden BF Juli 2017 ny