• LuisV

Två olika lån samtidigt?

Hej! Hittar inte riktigt ett svar på min fråga och tänkte någon kunnig person som kan hjälpa mig här? Frågan är som rubriken lyder - kan man ta två olika lån? Specifikt CSN lån och ett bank lån samtidigt?

Om vi säger att jag har tagit ett helt studielån från CSN och blir klar med studierna, kan jag då ta ett banklån för t.ex. ett hus eller bil? Eller måste jag först bli av med skulderna till CSN? Eftersom det är två helt olika typer av lån, ett från banken o ett från CSN borde det väl vara möjligt?

• Svar på tråden Två olika lån samtidigt?
  • Carambolan

Bankerna brukar inte räkna csn-lån som ett lån utan som en del av din måndskostnad så det är inga problem. Anledningen är att det är ett väldigt förmånligt lån och man kan få uppskov om man står utan inkomst.

Blancolån eller billån är det sämre med däremot.

• Anonym (Lena)

Ja, man får ha flera olika lån på samma gång. Det som bestämmer hur mkt lån man får ha är din betalningsförmåga.

• LuisV

Tack så mycket! Blev lite orolig när jag tänkte tanken, då det tar 20-25 år att betala av studielånet i en normal takt utan att behöva betala hela sin lön varje månad????

• Deacon

Mig veterligen tar bankerna hänsyn till din återbetalningsförmåga och beaktar således dina CSN-lån i sin riskberäkningen. Det betyder att har du inga CSN-lån så kan du låna mer än om du skulle ha haft ett lån på säg 200 tkr. 

Gäller det bostadslån är det generellt sett svårt att beviljas lån från de "vanliga" bankerna såvida du inte har en tillsvidareanställning. Är du gift och sammanboende (kanske även med barn) så räcker det ofta inte att bara den ena personen har ett fast arbete då bankerna betraktar a-kassa/aktivitetsersättning o dyl.som 0 i inkomster. Då ska lönen från en person kunna försörja alla i hushållet och därtill klara av upp till ca 6 % ränta.

Svar på tråden Två olika lån samtidigt?