• Treansresa

Tittade ni könet? Och varför? :)

Är nyfiken på om just du tittade vad det är för kön? Varför gjorde du det? Ångrar du dig idag?

Jag har inte tittat med ettan. Men tvåan tittade vi med. Nu väntar jag trean och kan verkligen inte bestämma mig om vi ska titta.

• Svar på tråden Tittade ni könet? Och varför? :)
  • fjanten

Första var en överraskning, andra (gravid nu) fick vi veta könet för barnmorskan råkade försäga sig (men jag hade ändå på känn att det var en flicka, och det gjorde ingenting). Vi ville inte veta av den enkla anledningen att det liksom inte spelar någon roll. För oss båda känns det som att det gör varken från eller till om vi vet, så då kan vi lika gärna inte veta.

• Anotherone

Vi har kollat med både första barnet och nu i den här graviditeten.
    Enbart på grund av att pappan vill det. Och jag kände särskilt den här gången att om det kan lindra hans oro och att han får planera och förbereda på sitt sätt så kan han få det, det blir lugnare för mig också
    Även om jag gärna hade haft det som en överraskning!

• Mallemamma

Första ville jag titta, men inte sambon så det blev en överraskning och det var ganska trevligt tycker jag. Andra barnet nu valde jag att titta, men bm kunde bara säga till 75% så det är fortfarande en överraskning. Efter hon sa det blev jag lite glad, för då fanns överraskningen kvar, trots att jag trodde jag ville veta..

Varför jag ville veta? Hmm vet inte riktigt, av löjliga anledningar egentligen, typ för vetskapen om alla gravsymtom har med könet att göra, kunna köpa kläder till flicka/pojk, kunna säga om det är en lillebror eller lillasyster. Det spelar ju ingen roll egentligen men när graviditeten varit så jobbig som min varit hade det kanske varit skönt att kunna ägna mer tid åt barnet i magen genom att veta könet (som att shoppa till det, nämna det vid hon/han, känns som man skulle lära känna barnet mer om man vet könet).

Men som sagt, jag är glad just nu att jag är ovetandes ändå, det blir en rolig överraskning på förlossningen :)

• Wooden

Vi tittade med första på en privatklinik där vi även fick en rejäl undersökning av barnet. Var inte alls beredd på att få med oss värsta protokollet med hur allt såg ut och det var en fantastisk bonus. Var ljusår från vår upplevelse från rul. Vi frågade redan på rul men var bara i vecka 17 visade det sig och bm verkade inte så tänd på att avslöja kön även om hon sett. Rul var ingen speciell upplevelse för oss. 

Vi ville båda kolla kön och om jag talar för mig själv berodde det på nyfikenhet, kontrollbehov, anknytningsskäl och liknande. Vi kommer kolla igen nu med tvåan. Tror inte ens vi kommer fråga om kön på rul utan kommer boka privat igen hos den FANTASTISKA barnmorskan vi var hos förra gången. Längtar!

Ser absolut charmen i att inte veta och överraskningsmomentet på förlossningen, men när möjligheten finns att kolla kan jag inte hålla mig!

• Lowika

Kollade med ettan och tvåan. Ettan föll det sig bara så att vi frågade på RUL om det alls gick att se, då vi hört att det kan vara olika lätt att se beroende på fostrets läge. BM sa att ja det syns, vill ni veta? Och vi bestämde väl snabbt; "why not".
    Tvåan tänkte vi väl att det kunde vara kul att handla något tjejigare om det nu var en lillasyster till blivande storebror där inne, och det var det.

Nu väntar vi trean och har inte kollat! Vi har ju "allt"... eller kan skaffa. Får bli överraskning. Kände nog att vi ville testa "det andra sättet" eller vad man ska säga. Men jag måste säga att det är svårare att göra barnet till en person när man inte ens vet om man ska leta tjej eller killnamn...

• elyse

Ja, vi tyckte att det var praktiskt att smalna av namn-diskussioner och köpa det mesta i klädväg. För oss är inte könet i sig så spännande att vi tänker på det som en "överraskning" (Det finns ju bara två kön. Fanns det fler kanske det skulle vara mer spännande) utan det fantastiska i att det växer en människa i mig som är alldeles färdig efter bara 40 veckor.

• Sandrish87

Vi har tid för ul 4 januari för att titta könet. För oss spelar det verkligen ingen roll om det är en pojke eller flicka. Vill ju såklart bara ha ett friskt barn men är sjuuukt nyfiken haha. Klarar inte av väntan. Nu vet vi att det inte alltid är 100% säkert när de säger könet då det kan vara svårt och se men tar den chansen :)

Så för oss handlar det om ren nyfikenhet. Sen har vi redan bestämt namn. Så kul och kunna säga ett tjejnamn eller pojknamn på knodden redan nu i magen. :)

• Wooden
    elyse skrev 2016-12-14 13:32:22 följande:

Ja, vi tyckte att det var praktiskt att smalna av namn-diskussioner och köpa det mesta i klädväg. För oss är inte könet i sig så spännande att vi tänker på det som en "överraskning" (Det finns ju bara två kön. Fanns det fler kanske det skulle vara mer spännande) utan det fantastiska i att det växer en människa i mig som är alldeles färdig efter bara 40 veckor.

Håller med dig :) Jag tänker snarare att det ju blir en överraskning när man får reda på det, haha. Oavsett om det är på ett ultraljud eller på förlossningen :)
  • Linnis92

Vi tittade könet, jag var sten säker på att det var en flicka, kände det i hela kroppen. Sambon hoppades på flicka - har en pojke sen tidigare - så vi tittade och flicka blev svaret och resultatet :)

Svar på tråden Tittade ni könet? Och varför? :)