• Angeleyez

BF 15-31 AUG 2017

Någon mer som nyligen plussat och beräknar förlossning från mitten av augusti som vill följas vid genom graviditeten??

• Svar på tråden BF 15-31 AUG 2017
  • snorklan

Idag var jag för första gången hos barnmorskan på MVC, annan MVC än med dottern då vi flyttat. Fick ett otroligt gott intryck av BM vilket känns toppen! Hon var lyhörd och kändes erfaren. Bokade direkt in mig på ett extra ULJ pga oro, och fick tid redan på måndag. Hon tog sig tid att lyssna och hade vettiga åsikter och kommentarer. Dessutom är det jättenära mitt hem. Känns toppen!

• littlemissbossy
    snorklan skrev 2017-01-19 18:35:08 följande:

Vi ska göra KUB. Gjorde det även med ettan. Jag vill se att det förlöper väl med graviditeten. Om KUB visar hög sannolikhet kommer jag att gå vidare med vidare utredningar, i första hand NIPPT.

Ok. Jag hade tänkt göra det. Men nu känner jag mig osäker... om man skulle få ett sämre resultat är det ju ändå bara statistik... inget definitivt. Och gå runt hela graviditeten och oroa sig för saker som ändå kanske inte finns.
  • Hönan92

Var hos barnmorskan idag vecka 9 (8+2), fick göra ett ultraljud och fick se en liten böna med ett slående hjärta. En liten klump släpptes från magen, men vågar långt ifrån slappna av helt.

Ska på inskrivningsmötet om tre veckor och skulle då även göra ett nytt ultraljud.

• Hönan92
    Tokfiia skrev 2017-01-06 19:56:33 följande:

Hej allihopa!

Jag är admin i en hemlig facebookgrupp där vi nu är ca 30 medlemmar, och planerar att stanna vid ca 50st.

Är det någon som vill vara med så skicka ett meddelande till mig med din epostadress som du har kopplad till ditt fb-konto så bjuder jag in dig :)

Skickat meddelande till dig :)
  • mariama
    anonymis3ns skrev 2017-01-18 19:47:20 följande:

Mm! Man vill bara spola fram tiden, vill berätta för folk och slippa hålla det hemligt osv. Har du berättat för nära och kära än? Hur är det med oron?

Haha, det är ju tur det! Lika så att man "glömmer" förlossningen, annars hade det nog inte blivit så många fler barn. ;)

Samma här! Är SÅ jobbigt att försöka dölja det på jobbet :/ Har berättat för familjerna, och vänner (har dessutom fem vänner som också väntar barn i år så det kändes självklart), plus chefen. Vill gärna vänta med kollegorna! Har du berättat för många?

Det känns ganska lugnt, så länge jag mår såhär hinner jag liksom inte tänka så mycket på risker osv. Känns inte som någon tvekan om att det utvecklas åtminstone, skönt på ett sätt men skulle gärna må lite bättre snart, haha. Har oron lugnat sig för dig också?
  • anonymis3ns
    mariama skrev 2017-01-20 12:25:03 följande:

Samma här! Är SÅ jobbigt att försöka dölja det på jobbet :/ Har berättat för familjerna, och vänner (har dessutom fem vänner som också väntar barn i år så det kändes självklart), plus chefen. Vill gärna vänta med kollegorna! Har du berättat för många?

Det känns ganska lugnt, så länge jag mår såhär hinner jag liksom inte tänka så mycket på risker osv. Känns inte som någon tvekan om att det utvecklas åtminstone, skönt på ett sätt men skulle gärna må lite bättre snart, haha. Har oron lugnat sig för dig också?

Skönt att ändå en del vet. :) Jag har berättat för mamma, några vänner (då en är gravid nu och en annan som fått missfall förut), så det kändes självklart + min teamleader på jobbet. Resten av familjen vet inte än, längtar tills vi berättar! Men vill vänta till ul v. 12.

Jag har väl egentligen inte heller haft ork att oroa mig, med tanke på måendet. Idag har jag dock mått bättre, kan iof bero på att jah jobbat hemifrån = sovit ut, vaknade dock med lite illamående, kunnat äta det jag var sugen på imorse. Men jah tror inte jag kan "andas" ut förrän efter nästa ul om allt ser bra ut då! Man har ju hört att om man sett hjärtat ticka så minskar risken för mf/ma, men ändå händer det ju. :(
  • mariama
    anonymis3ns skrev 2017-01-20 13:54:02 följande:

Skönt att ändå en del vet. :) Jag har berättat för mamma, några vänner (då en är gravid nu och en annan som fått missfall förut), så det kändes självklart + min teamleader på jobbet. Resten av familjen vet inte än, längtar tills vi berättar! Men vill vänta till ul v. 12.

Jag har väl egentligen inte heller haft ork att oroa mig, med tanke på måendet. Idag har jag dock mått bättre, kan iof bero på att jah jobbat hemifrån = sovit ut, vaknade dock med lite illamående, kunnat äta det jag var sugen på imorse. Men jah tror inte jag kan "andas" ut förrän efter nästa ul om allt ser bra ut då! Man har ju hört att om man sett hjärtat ticka så minskar risken för mf/ma, men ändå händer det ju. :(

Tycker jag med, träffar min familj flera gånger i veckan så det vore väldigt svårt att dölja :) Skönt att kunna ta hjälp av dem med vår tvååring också som jag inte alltid orkar aktivera just nu! Vad skönt med en bättre dag :) ja att man kan äta det man vill och vila lite när man behöver gör enorm skillnad! Jag försöker bara ta en dag i taget just nu, känns onödigt att tänka någon vecka fram ens för man vet inte alls hur man mår liksom. Härligt med ul snart igen för dig, jag får vänta till RUL nu! Ska dock ta fram dopplern och lyssna lite runt vecka 11-12 tänkte jag, då hittade jag hjärtljud när jag väntade första barnet :) Så då kanske jag kan känna mig lite lugnad av det även om ett ul är roligare!
  • anonymis3ns
    mariama skrev 2017-01-20 14:18:27 följande:

Tycker jag med, träffar min familj flera gånger i veckan så det vore väldigt svårt att dölja :) Skönt att kunna ta hjälp av dem med vår tvååring också som jag inte alltid orkar aktivera just nu! Vad skönt med en bättre dag :) ja att man kan äta det man vill och vila lite när man behöver gör enorm skillnad! Jag försöker bara ta en dag i taget just nu, känns onödigt att tänka någon vecka fram ens för man vet inte alls hur man mår liksom. Härligt med ul snart igen för dig, jag får vänta till RUL nu! Ska dock ta fram dopplern och lyssna lite runt vecka 11-12 tänkte jag, då hittade jag hjärtljud när jag väntade första barnet :) Så då kanske jag kan känna mig lite lugnad av det även om ett ul är roligare!

Jag förstår verkligen att du behöver hjälp med din son när du mår illa. Ja, skönt med en bättre dag, men då blir man orolig istället. Ständigt denna oro! :p Du vill inte göra kub eller? Starkt att orka vänta till RUL, men iof så fort magen börjar växa så kanske man kan lugna sig, dessutom om du har en doppler. Fungerar sådana bra eller? Man vill ju inte riskera att de fungerar halvbra och så är det därför man inte hör ljud liksom.
  • mariama
    anonymis3ns skrev 2017-01-20 17:10:38 följande:

Jag förstår verkligen att du behöver hjälp med din son när du mår illa. Ja, skönt med en bättre dag, men då blir man orolig istället. Ständigt denna oro! :p Du vill inte göra kub eller? Starkt att orka vänta till RUL, men iof så fort magen börjar växa så kanske man kan lugna sig, dessutom om du har en doppler. Fungerar sådana bra eller? Man vill ju inte riskera att de fungerar halvbra och så är det därför man inte hör ljud liksom.

Skickade PM till dig istället!! :)
  • Monstermama

Hej!

Gick in i v 11 idag, men jag har inga symtom längre så börjar oroa mig! Magen är inte ett dugg svullen och jag kan knäppa knappen på mina vanliga tighta jeans. Tidigare har brösten växt och ömmat men nu känner jag inget längre. Är det någon mer som är utan gravidsymtom? Jag har inte gjort något ul än så har aldrig fått graviditeten bekräftad, och ska inte göra kub-ul förrän i v 14.. Ska man behöva gå och oroa sig tills dess?

Svar på tråden BF 15-31 AUG 2017