• TudorZ

Jul med styvfamilj

Jag har inte firat jul med min pappa på säkert 20 år, han är omgift med en kvinna som och hon ser inte mig som en del av deras familj.

Hon och pappa brukar fira med hennes barn och barnbarn. De skickar en julpeng till mina barn. Jag har aldrig blivit medbjuden till deras firande, hade nog inte velat komma heller.

I går ringde min pappa och undrade om vi ville fira julen med dem i år. Tydligen skulle hennes barn fira på annat håll och de blir ensamma till jul.

Jag och min man o barn brukar fira omväxlande med min mamma och med min mans familj. I år har vi planerat med mannens familj. Det brukar alltid vara väldigt trevligt.

Har inte direkt lust att pappa och hans fru kommer. Och vi har ju inte firat ihop förut, nu duger vi bara för att hennes barn har andra planer. Trist att de får sitta själva, men å andra sidan skulle de aldrig bjudit med mig om jag suttit ensam för de har fullt upp med hennes barn.

• Svar på tråden Jul med styvfamilj
  • molly11

Eller så tar du chansen och firar med din far och hans fru! Kanske sista gången du har den möjligheten. Kan hända är de oxå välkomna till din mans familj. Ibland kan de vara vara klokt att lägga de gamla bakom sig. Om inte för sin egen skull så kanske för barnen, men vad vet jag!

• Anonym (Nej)

Jag hade tackat nej till min pappa. Sen är jag tyvärr lite småsint också så hade han betett sig sol din pappa gjort hade jag inte tagit emot det med öppna armar.

• Anonym (H)

Jag skulle tacka nej. Ni skulle till väl till din mans familj.

Varför dissa människor som bryr sig om er för några som tydligen inte bryr sig om er alls?

• ungbrunett

Säg nej. De är inget att ha.

• caan

Tacka nej och säg som det är. Acceptera inte att komma i andra hand.
    Skicka ett mess om det är jobbigt att säga det personligen. Låt det svida!

• Anonym (Mimo)

Tror inte du ska se det så enkelt som att "nu duger ni bara för att hennes barn inte kommer". Kan vara på något helt annat sätt. Därmed inte sagt att jag personligen förväntar mig att du känner för att vara med din pappa efter allt som har hänt enligt ditt sätt att se det. Om det här är ett udda tillfälle när du har fått en inbjudan tycker jag att du ska ta tillfället i akt att fråga (märk väl "fråga", inte "ifrågasätta") varför de vill fira med er just i år. I övrigt tycker jag inte du ska ha dåligt samvete ifall du känner att du inte vill fira med dem. Jag har flera gånger avstått att fira med min familj och spenderat julen helt ensam när jag tyckt att min familj tagit mig för given på ett respektlöst sätt. Hellre vara ensam på riktigt, än att känna mig ensam ihop med andra. Lycka till och god jul

Svar på tråden Jul med styvfamilj