Anonym (Ej läkare) skrev 2016-11-29 01:17:17 följande:
Du blandar ihop två saker.
1. Vilken korrigering som är bäst för dina ögon
Jag tolkar "+0.50" som den korrektion som optikern rekommenderar för dig. Det betyder att du är översynt, men +0.50 är så liten korrigering att dina ögon troligen själva kan ställa in sig för perfekt syn på långt avstånd. +0.50 korrigering betyder att dina ögon kan ställa in sig på längre avstånd än oändligt, vilket du inte har någon nytta av. Det är på korta avstånd dina ögon får anstränga sig, och med +0.50 korrigering får du den bästa möjligheten att se både på kort och långt avstånd.
2. Vad som krävs för att ta körkort
Du ska kunna se raden märkt "0.5" (med eller utan glasögon). Avståndet brukar vara 5 eller 6 meter. Om du behöver glasögon för att se 0.5-raden kommer det stå "glasögon" i ditt körkort.
Det finns inget samband mellan korrigering +0.50 och körkortskravet 0.5
Körkortskravet är samma för alla, men bästa korrigeringen är individuell. Jag har ca -3.50 (närsynt).
Ja, jag blandar säkerligen ihop allt möjligt för jag kan inte sånt här alls.
Saken är den att jag behöver läsglasögon då den korrektionen är 2,25. (Om det är plus eller minus framför det vet jag inte?) Tydligen är min syn på långt håll +0,50 och optikern korrigerade det med progressiva glasögon som inte alls funkade på långt håll. Att läsa gick bra men skulle jag se på något längre bort så blev det bara suddigt med glasögon. Jag såg alltså skarpare utan glasögonen.
Nu är det dags för nya glasögon igen och hon föreslog progressiva för läsning fast
utan korrektion på långt håll och jag beställde sådana men har nu blivit osäker på om jag borde ha progressiva med korrektion på långt håll iaf. Det är därför jag frågar om råd här hur andra har gjort och kanske har några förslag på vad som verkar vettigt. Tyvärr så får man ju inte alltid dom bästa förslagen och lösningen av sina läkare, optiker, hantverkare eller vad det nu må gälla. Jag säger inte att optikern har fel men jag vill gärna lära mig mer och höra vad andra vet.
Men om jag uppfattar det du skriver rätt så har jag så gott som fullgod syn på långt håll så att korrigera för det behövs inte än?