• Anonym (Drygt)

Är enda alternativet att låta exet bestämma allt?

Har ett barn som bor varannan vecka. Men för mig är just den veckan och den bytesdagen inte det bästa utan det är ensidigt bestämt av pappan.

Vi har varit på Familjerätten och där sa exet helt enkelt när han ville ha umgänge och att något annat alternativ inte var aktuellt utan då fick det vara. Och eftersom barnets bästa är att få vara med både mamma och pappa så blev jag rekommenderad att gå med på det exet ville. Alternativet var inget umgänge alls eller att dra igång en tvist som jag kanske inte kunde vinna ändå.

Men kan inte hjälpa att jag känner mig ledsen över att boendet bara är anpassat efter exets önskemål.

Är det så? Att om en förälder säger att jag kan bara tänka mig att ha barnet den veckan med bytesdag den dagen så är det bara att gilla läget för den andra föräldern? Vad kunde jag annars ha gjort?

• Svar på tråden Är enda alternativet att låta exet bestämma allt?
  • Anonym (ja)

Ja, för barnets skull hade jag accepterat det.

• Kjell2

Du gick med på det frivilligt. Du kan alltid försöka stämma och se om det kan bli en ändring.

• Anonym (Drygt)
    Kjell2 skrev 2016-11-24 08:14:23 följande:

Du gick med på det frivilligt. Du kan alltid försöka stämma och se om det kan bli en ändring.

Nej, det gjorde jag egentligen inte utan vi kom inte fram till en överenskommelse men det var så långt vi kom hos Familjerätten. Men då barnet ville träffa sin pappa (förstås) och enda alternativet har varit när pappan vill så blev det liksom så. Alternativet hade ju varit att säga nej men då hade inte barnet träffat sin pappa alls. Hur hade jag kunnat agera annorlunda?
  • Brumma

Beror ju lite på vad som ligger bakom hans "krav".

Varför är det just den veckan pappan vill ha barnet? Varför gick han inte med på andra?

Varför passar just den veckan inte dig?

Likadant med bytesdag, vad finns för anledningar till att ha respektive inte just den dagen?

Föräldrarna ska ju komma fram till ett beslut gemensamt. Går inte det är det ju tyvärr rätten som gäller. För det blir ju så att antingen bestämmer han eller så bestämmer du om inget gemensamt beslut kan tas - vem säger att det är mer rätt om du bestämmer än han tex?

Bättre då att få ett fastlandet umgänge i rätten där de tar hänsyn till bådas situationer.

• Kjell2
    Anonym (Drygt) skrev 2016-11-24 08:20:50 följande:
    Nej, det gjorde jag egentligen inte utan vi kom inte fram till en överenskommelse men det var så långt vi kom hos Familjerätten. Men då barnet ville träffa sin pappa (förstås) och enda alternativet har varit när pappan vill så blev det liksom så. Alternativet hade ju varit att säga nej men då hade inte barnet träffat sin pappa alls. Hur hade jag kunnat agera annorlunda?
    Ja, du kunde ha vägrat, stämt till tingsrätten och hoppats pappan skulle bli mer flexibel. Kunde kanske funka, kanske inte. Nu accepterade du pappans förslag. Vill du få till en ändring får du stämma.

• Anonym (Drygt)
    Kjell2 skrev 2016-11-24 08:39:21 följande:

Ja, du kunde ha vägrat, stämt till tingsrätten och hoppats pappan skulle bli mer flexibel. Kunde kanske funka, kanske inte. Nu accepterade du pappans förslag. Vill du få till en ändring får du stämma.

Fast om jag tydligt på Familjerätten och i text sagt nej till hans förslag, har jag gått med på det då för att jag har tillåtit umgänge där pappan behåller barnet enligt de tider han vill? Gick med på fredag till söndag varannan vecka då vi inte kunde komma överens om annat och han lämnar inte tillbaka barnet förrän nästkommande fredag...

Har varit väldigt tydlig med att det är är ok eller en överenskommelse och har tom just vägrat men då har pappan helt enkelt hämtat barnet i skolan så när jag kommit för att hämta är inte barnet där.
  • Brumma
    Anonym (Drygt) skrev 2016-11-24 12:21:08 följande:

Fast om jag tydligt på Familjerätten och i text sagt nej till hans förslag, har jag gått med på det då för att jag har tillåtit umgänge där pappan behåller barnet enligt de tider han vill? Gick med på fredag till söndag varannan vecka då vi inte kunde komma överens om annat och han lämnar inte tillbaka barnet förrän nästkommande fredag...

Har varit väldigt tydlig med att det är är ok eller en överenskommelse och har tom just vägrat men då har pappan helt enkelt hämtat barnet i skolan så när jag kommit för att hämta är inte barnet där.

Ni skulle komma överens om vv och du går med på fredag till söndag?

Isåfall förstår jag att pappan hämtar ändå..

Du får ju isåfall komma med ett likvärdigt förslag, där ni båda föräldrar har lika mkt tid med barnet. Inte ge förslag på mindre tid för motparten..

Eller missuppfattar jag?
  • Anonym (Drygt)
    Brumma skrev 2016-11-24 12:38:00 följande:

Ni skulle komma överens om vv och du går med på fredag till söndag?

Isåfall förstår jag att pappan hämtar ändå..

Du får ju isåfall komma med ett likvärdigt förslag, där ni båda föräldrar har lika mkt tid med barnet. Inte ge förslag på mindre tid för motparten..

Eller missuppfattar jag?

Ja, du missuppfattar mig. Jag kom med motförslag, flera stycken som innebar lika mycket tid. Men han kunde bara tänka sig sin egen lösning och i den lösningen så var fredag till söndag varannan helg det vi kunde "enas" om. Det som var lika så att säga men vi kom aldrig överens.
  • Brumma
    Anonym (Drygt) skrev 2016-11-24 12:50:37 följande:

Ja, du missuppfattar mig. Jag kom med motförslag, flera stycken som innebar lika mycket tid. Men han kunde bara tänka sig sin egen lösning och i den lösningen så var fredag till söndag varannan helg det vi kunde "enas" om. Det som var lika så att säga men vi kom aldrig överens.

Isåfall hade jag stämt för att få ett upplägg där bådas behov och önskningar tas tillvara..
  • Kjell2
    Anonym (Drygt) skrev 2016-11-24 12:21:08 följande:

Du gcik med på det för att du inte ville ta strid och gå till tingsrätten.

Så länge pappan kör med dig på detta sätt och du aldrig tar strid på riktigt så blir det hans vilja som gäller.

• Chianti
    Anonym (Drygt) skrev 2016-11-24 12:50:37 följande:
    Överenskommelsen är dock inte bindande så du kan ändra som du vill. Endast en dom eller ett påskrivet beslut hos FR är bindande.
  • Anonym (Drygt)
    Chianti skrev 2016-11-26 10:27:29 följande:

Överenskommelsen är dock inte bindande så du kan ändra som du vill. Endast en dom eller ett påskrivet beslut hos FR är bindande.

Är du säker på det? Info jag har fått är att rådande umgänge är gällande. Även om det så att säga inte är enligt överenskommelse.
  • Kjell2
    Anonym (Drygt) skrev 2016-11-26 10:42:59 följande:

Är du säker på det? Info jag har fått är att rådande umgänge är gällande. Även om det så att säga inte är enligt överenskommelse.

Är umgänget fastställt?
  • Anonym (Drygt)
    Kjell2 skrev 2016-11-26 10:59:55 följande:

Är umgänget fastställt?

Nej, men vi har haft umgänget på ett visst vis ett tag. Barnet har ju behövt träffa sin pappa under tiden även om vi inte är överens.
  • Kjell2
    Anonym (Drygt) skrev 2016-11-26 11:25:52 följande:

Nej, men vi har haft umgänget på ett visst vis ett tag. Barnet har ju behövt träffa sin pappa under tiden även om vi inte är överens.

Då kan ni båda skita i tiderna som gäller. Det kan dock slå tillbaka vid ett eventuellt framtida tingsrättsbeslut.
Svar på tråden Är enda alternativet att låta exet bestämma allt?