Inlägg från: Anonym (minna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (minna)

Hur gjorde du?

Jag är uppväxt med en far som hade alkoholproblem. I början visste han ju inte om det själv och varje gång han va ledig skulle de drickas. Om han jobbade helg så dracks det mitt i veckan han var ledig "eftersom han jobbar hel och är ledig nu så är de samma sak". Gömde flaskor, glas och om mina föräldrar var till systembolaget så smugglade han bort flaskor. 

Han kom till insikt efter många år att han kört onykter och fastnat i kontroll och kom på så sätt in på möten. Sen tappade vi kontakten pga andra orsaker som inte har med alkohol att göra, men det jag hört är att han håller sig på banan, slutat dricka, och skaffat nytt körkort. 

Du skriver att personen inte ser problemet men vill ta tag i det. Menar du att personen inte vet anledningen till att sluta dricka men vet om att det blir för mycket?

Kan du följa med personen till beroendecentrum för ett samtal som stöd? Eller skulle du kunna ringa tillsammans med personen till beroendecentrum som ett första steg och se vilken ställning personen får efter samtalet? Eller om du själv pratar med beroendecentret och ser vad dom har för tips och idéer hur du skulle kunna nå fram till personen. 

Svar på tråden Hur gjorde du?