Inlägg från: Mammasgryn |Visa alla inlägg
  • Mammasgryn

Vardagsmat tips

Jag har idétorka ang mat och tycker att man bara äter samma sak hela tiden ex köttfärssås, korvstroganoff, samma kycklinggryta. Vad har ni för tips och roliga recept att dela med er av? ???? Ska passa barnfamilj och vara hyfsat snabblagat.

• Svar på tråden Vardagsmat tips
  • Mammasgryn
    Tow2Mater skrev 2016-11-02 00:42:30 följande:

Hacka en lite kryddstarkare korv tillsammans med lite paprika och lök, fräs ett par minuter och blanda sen i några ägg. Salt, peppar. Rör om och servera när äggen inte är kladdiga längre. Strö ev över lite riven ost och hackade tomater.

Tack det lätt och enkelt ????
  • Mammasgryn
    Tow2Mater skrev 2016-11-02 00:42:30 följande:

Hacka en lite kryddstarkare korv tillsammans med lite paprika och lök, fräs ett par minuter och blanda sen i några ägg. Salt, peppar. Rör om och servera när äggen inte är kladdiga längre. Strö ev över lite riven ost och hackade tomater.

Haha vad fel det kan bli. Det lät både enkelt och gott skulle det ju stå ????
  • Mammasgryn
    Mandel skrev 2016-11-02 13:37:17 följande:

Jag gör många köttbullar på plåt i ugnen när jag är i farten för då har man i frysen att ta av.

Köttbullar och pasta eller potatismos.

Köttfärslimpa går också att göra många på en långpanna och skiva och frysa in.

Fiskpinnar med grönsaker och kall sås i tortillabröd. Går bra med kycklingnuggets med om man vill variera sig och inte alltid äta tacos.

Fiskburgare. Jag brukar köra med 400g vit fisk och 500g lax. Ned med fisk, ägg och kryddor i matberedaren och mosa ihop, sedan bara att klicka ut i stekpannan och platta till och steka. Serveras med hamburgebröd.

Laxfilé/torsk med valfria kryddor/färskost över i ugnsfast form och sedan över med folie och in i ugnen. Går att servera ugnspotatis, potatismos, pressad potatis eller vad som helst för potatis.

Ugnsfalukorv. Skär skåror i korven och stoppa ned små bitar av salami för bättre smak på falukorven och sedan strö över riven ost och gratinera i ugnen.

Man kan stoppa i purjolök/gullök/vitlök eller vad som barnen äter.

Stek strimlat bacon och lägg i en ugnsfast form. Strö över riven ost. Blanda ägg, crème fraiche och grädde och häll över. Gratinera i ugnen. Går att äta med bara grönsallad eller om man vill ha pasta till.

Passar även att strimla kyckling och steka istället för bacon eller varför inte både och?

Tack för alla tipsen :)
Svar på tråden Vardagsmat tips