• Mammasgryn

Vardagsmat tips

Jag har idétorka ang mat och tycker att man bara äter samma sak hela tiden ex köttfärssås, korvstroganoff, samma kycklinggryta. Vad har ni för tips och roliga recept att dela med er av? ???? Ska passa barnfamilj och vara hyfsat snabblagat.

• Svar på tråden Vardagsmat tips
  • Tow2Mater

Hacka en lite kryddstarkare korv tillsammans med lite paprika och lök, fräs ett par minuter och blanda sen i några ägg. Salt, peppar. Rör om och servera när äggen inte är kladdiga längre. Strö ev över lite riven ost och hackade tomater.

• Carambolan
    Tow2Mater skrev 2016-11-02 00:42:30 följande:

Hacka en lite kryddstarkare korv tillsammans med lite paprika och lök, fräs ett par minuter och blanda sen i några ägg. Salt, peppar. Rör om och servera när äggen inte är kladdiga längre. Strö ev över lite riven ost och hackade tomater.

Den är bra! Jag brukar vara ännu latare och köra samma sak men i ugnen. Jag hackar några potatisar och kör på en plåt i ugnen med olja och kryddor. Eventuellt också morotsslantar, lök i klyftor eller annat som finns hemma. Efter en stund kastar jag in paprikabitar och korvbitar, och ibland tomat, zuccini eller andra grönsaker som behöver ätas. Servera med ketchup eller med en kall sås om ork och ingredienser finns.
  • Mandel

Jag gör många köttbullar på plåt i ugnen när jag är i farten för då har man i frysen att ta av.
    Köttbullar och pasta eller potatismos.
    Köttfärslimpa går också att göra många på en långpanna och skiva och frysa in.

Fiskpinnar med grönsaker och kall sås i tortillabröd. Går bra med kycklingnuggets med om man vill variera sig och inte alltid äta tacos.

Fiskburgare. Jag brukar köra med 400g vit fisk och 500g lax. Ned med fisk, ägg och kryddor i matberedaren och mosa ihop, sedan bara att klicka ut i stekpannan och platta till och steka. Serveras med hamburgebröd.

Laxfilé/torsk med valfria kryddor/färskost över i ugnsfast form och sedan över med folie och in i ugnen. Går att servera ugnspotatis, potatismos, pressad potatis eller vad som helst för potatis.

Ugnsfalukorv. Skär skåror i korven och stoppa ned små bitar av salami för bättre smak på falukorven och sedan strö över riven ost och gratinera i ugnen.
    Man kan stoppa i purjolök/gullök/vitlök eller vad som barnen äter.

Stek strimlat bacon och lägg i en ugnsfast form. Strö över riven ost. Blanda ägg, crème fraiche och grädde och häll över. Gratinera i ugnen. Går att äta med bara grönsallad eller om man vill ha pasta till.
    Passar även att strimla kyckling och steka istället för bacon eller varför inte både och?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • 2009

Koka valfri pasta, stek halloumi och grön sparris i bitar i stekpanna. Blanda allt och servera med färdig paprikapesto! Jättegott och klart på 20 min.

• Mammasgryn

Tack det lätt och enkelt ????
  • Mammasgryn

Haha vad fel det kan bli. Det lät både enkelt och gott skulle det ju stå ????
  • Mammasgryn
    Mandel skrev 2016-11-02 13:37:17 följande:

Jag gör många köttbullar på plåt i ugnen när jag är i farten för då har man i frysen att ta av.

Köttbullar och pasta eller potatismos.

Köttfärslimpa går också att göra många på en långpanna och skiva och frysa in.

Fiskpinnar med grönsaker och kall sås i tortillabröd. Går bra med kycklingnuggets med om man vill variera sig och inte alltid äta tacos.

Fiskburgare. Jag brukar köra med 400g vit fisk och 500g lax. Ned med fisk, ägg och kryddor i matberedaren och mosa ihop, sedan bara att klicka ut i stekpannan och platta till och steka. Serveras med hamburgebröd.

Laxfilé/torsk med valfria kryddor/färskost över i ugnsfast form och sedan över med folie och in i ugnen. Går att servera ugnspotatis, potatismos, pressad potatis eller vad som helst för potatis.

Ugnsfalukorv. Skär skåror i korven och stoppa ned små bitar av salami för bättre smak på falukorven och sedan strö över riven ost och gratinera i ugnen.

Man kan stoppa i purjolök/gullök/vitlök eller vad som barnen äter.

Stek strimlat bacon och lägg i en ugnsfast form. Strö över riven ost. Blanda ägg, crème fraiche och grädde och häll över. Gratinera i ugnen. Går att äta med bara grönsallad eller om man vill ha pasta till.

Passar även att strimla kyckling och steka istället för bacon eller varför inte både och?

Tack för alla tipsen :)
  • Underbarn

Kikärtor (om det absolut inte gillas?) ta kyckling.

Stek med hackad lök och vitlök i gul curry. Rör i kokosmjölk, krossad tomat, jordnötssmör, ev salt och buljong. Koka upp. I med skivad banan, lime och koriander. Servera med ris. Sååå gott.

"Fisktacos" (eller med tofu eller halloumi). Steker detta med frityrsmet (mjöl, vatten/mjölk, lime, ev ägg, till sist panko). Servera med tortilla, guacamole, rödlök, paprika, mango, koriander, chipotlemajonäs (till barnen så skippa chipotle och blanda i lämpliga grönsaker).

Halloumi, skär i bitar. Stek tills den fått färg. I med röd currypasta, kokosmjölk, ev buljong och koka upp, häll i gröna ärtor och servera med ris.

• Underbarn

Kikärtor (om det absolut inte gillas?) ta kyckling.

Stek med hackad lök och vitlök i gul curry. Rör i kokosmjölk, krossad tomat, jordnötssmör, ev salt och buljong. Koka upp. I med skivad banan, lime och koriander. Servera med ris. Sååå gott.

"Fisktacos" (eller med tofu eller halloumi). Steker detta med frityrsmet (mjöl, vatten/mjölk, lime, ev ägg, till sist panko). Servera med tortilla, guacamole, rödlök, paprika, mango, koriander, chipotlemajonäs (till barnen så skippa chipotle och blanda i lämpliga grönsaker).

Halloumi, skär i bitar. Stek tills den fått färg. I med röd currypasta, kokosmjölk, ev buljong och koka upp, häll i gröna ärtor och servera med ris.

• FrökenMp

Marinera lax i honung, ingefära och citron. In i ugnen.

Koka upp broccoli och blomkål. Låt rinna och ånga av. Mosa med en potatisstöt, krydda (jag brukar ha i salt, peppar, vitpeppar och lite aromat) och blanda sedan i en klick créme fraiche. Såååå gott!!

Eller hasselbackskyckling. Fyller den med fetaost, soltorkade tomater och basilika. In i ugnen.

Servera med rostade grönsaker som broccoli, blomkål, morötter, zucchini m.m och tzatziki.

om det önskas kolhydrater så släng på en näve råris också.

• Hannama88

Mormors kyckling! Tar ca en timma men sköter sig själv, typ 10min aktiv matlagning. Höftar alltid så har inga exakta mått

Kycklinglår/klubbor - upptinade funkar super, billigt och bra.

Kycklingfond

Vatten

Soja

Vitpeppar och salt

Redning typ maisena eller mjöl och vatten blandat.

Stekpanna med lock

Salt och peppar på låren och bryn dem.

Häll på vatten tills det täcker va 3/4 av kycklingen.

Häll i soja och kyclkingfond och koka upp.

Vrid ner värmen och låt skjuda under lock tills kycklingen är mör och faller från benet, ca 45 min.

Lyft ur kyclkingen och red av såsen som blir, reducera om du vill. Servera med potatis eller ris :)

Vill man lyxa till det extra kan man hs i en skvätt grädde såsen.

Svar på tråden Vardagsmat tips