• ammela

IVF på gång i vinter, fler som är i samma läge?

akica skrev 2016-12-22 18:26:57 följande:

Ja det känns mest vettigt att berätta iaf för chefen några utav mina närmaste kollegor vet också.

Vad roligt att ni också fått ett datum, jag är ganska så nervös trots att det är min fjärde gång. Vi gjorde vår sista ivf för 2 års sen men när jag tänker tillbaka så känns allt som en dimma,man har typ glömt att hur det kändes och hur det var,kanske därför jag är så nervös.

Kul att följas åt här iaf! :)

Jag upplever att många är glada för att få veta, känner att de får ett förtroende då jag delat med mig! Sen är det rätt jobbigt att berätta tycker jag, inte så svårt att prata om men just momentet att säga det är jobbigt.

Får man fråga varför ni inte gjort några försök på 2 år?

Är också väldigt nervös, dels för sprutorna men även för biverkningar av allt och sen såklart nerver för om det kommer gå eller ej.
  • ammela
    akica skrev 2016-12-22 18:33:29 följande:

Ja det är nog bäst att jag berättar.

Jag kmr nog också ha äggplock v4 eller 5 nån gång beroende på hur allt går. Vet du om man får bli sövd på äggplock på Sahlgrenska? Jag blev inte det på Nordic men skulle nästan önska det denna gången då det gjorde så ont sist att jag svimmade i någon sek... Min kusin som gjort IVF i prag 3 gånger, hon blev sövd varje gång och detta var en självklarhet där. Hon fattade inte hur jag kunde vara vaken under ingreppet :/

Sahlgrenska söver inte, vad jag vet iaf, vår läkare pratade bara om bedövning och "ett barbord" med smärtstillande :)
  • ammela
    akica skrev 2016-12-22 21:23:54 följande:

Ja det är det momentet jag också är rädd för,att berätta.. Men jag får bara göra det så blir det nog bra sen.

Efter 3 omgångar med iVF så var jag och min man ganska trötta och vi mådde inte bra mest psykiskt. Jag tog tag i mitt liv, hade gått upp massor i vikt under hela denna resan så jag gjorde en 360 graders vändning gick ner 30 kg och var tvungen att bearbeta allt jag hade gått igenom,genom träning och mycket stöttning av familj och vänner så blev man någurlunda bättre igen. Jag och min man behövde hitta tillbaka till varandra och lägga bebispressen vid sidan och fokusera på oss.

Och i våras kände vi oss redo igen då fick vi remiss till salgrenska och 7 mån senare så planerade vi för en fjärde omgång.

Jag är också nervös för biverkningarna,synd om mina elever som får en hormonell fröken ett tag framöver... :)

Oj vilken resa! Hoppas verkligen försök 4 går vägen för er! Håller tumma och tår för er!! Va de andra försöker privat då eller?

Haha ja stackars barn :) brukar känna så ibland när jag haft lite pms och stress och varit lite ledsen att det tyvärr går ut över dem. Får försöka att hitta ett sätt som fungerar!
  • ammela
    Moni86 skrev 2016-12-29 14:32:11 följande:

Hej tjejer. Jag hade äggplock den 8/12 och sedan söndagen därefter återföring. Den 24/12 som va testdag fick jag ett fint besked. Då jag haft 3 mf tidigare är jag sjukt orolig men försöker att ta de lugnt å inte överanalysera alla symptom/känslor vilket inte är de lättaste. Tänkte testa snart igen för att se så att veckorna ökar. Är livrädd men samtidigt så hoppas jag!

Grattis!!
  • ammela

Hej alla och god fortsättning!

Sitter och har kollat igenom mina recept på apoteket.se och läst lite om användande och biverkningar, kan bli kul detta haha.

Är det någon som har gjort sina beställningar på apoteket.se? Inget apotek i närheten har det jag behöver i lager, vet att dr kan beställa hem men är lite sugen på att prova nätet och få hem istället men är lite osäker, känns lite läskigt att fixa läkemedel så.

• ammela
    tokfia84 skrev 2016-12-30 15:48:11 följande:

Hej och god fortsättning till dig med!

Nja, jag har av ren nyfikenhet varit inne på Apotea och tittat på mina recept och funderat på om jag skulle beställa samtidigt som lite annat. Det som fick mig att ändå hämta ut dom i butik är att en del av medicinerna/ hormonerna är kylvara och att det då krävdes ett annat leveranssätt. Tror ändå att Apoteket har bra koll på detta om du väljer att beställa.

Ja det är kylvara på en av mina också, undra hur de gör då. Har några dagar till på mig att fundera!
  • ammela
    Moni86 skrev 2016-12-30 17:19:31 följande:

Tack för ditt grattis :)

Jag beställde hem allt inför mitt ivf via Apoteket. De va väldigt smidigt. Jag fick visserligen hämta ut de på Apoteket men då i en påse så de syntes inte vad jag hade beställt. Sprutorna är kylvaror antar det är därför de måste skickas till ett Apoteket så att de förvaras korrekt.

Ah! Smart. Tack för snabbt svar!
  • ammela
    anina skrev 2016-12-30 20:30:26 följande:

Jag kommer inte in på länken. Vad är det?

En artikel i DN om ett universitet i england som gjort en uträknare till oddsen för att ens IVF ska lyckas. Sist i artikeln finns länken till sidan där man kan fylla i sina uppgifter och få en % utifrån det du fyllt i.
  • ammela
    akica skrev 2017-01-03 22:15:09 följande:

Hellu tjejer!

Gott nytt år på er och jag hoppas att alla era önskningar slår in detta året!!!

Har nu berättar för chefen och närmaste kollegorna och fan va skönt det kändes när dom vet och alla var väldigt stöttande och positiva! Så nu en mindre stress att tänka på.

På fredag börjar jag med nässprayen,längtar lite faktiskt,är redo att köra igång liksom!!

:)

Starkt att berätta! Skönt att slippa hitta på ursäker och förklaringar på saker!
  • ammela
    akica skrev 2017-01-04 14:58:00 följande:

Tack det kändes genast lättare när jag sa allt, gick ifrån jobbet skuttandes liksom :). När kör du igång?

Den 17 tror jag, ska bara ringa sahlgrenska först och dubbelkolla då jag fick en blödning innan mensen, så får de avgöra om jag ska utgå från den eller den riktiga mensen.
  • ammela
    anina skrev 2017-01-04 15:43:32 följande:

Nära för dig också nu. =) Är det Synarela du börjar med den 17?

Nej jag ska ta Suprecur.

Är lite orolig för att känna som du, ska dock bara ta i 2-3 veckor så hoppas jag klarar mig utan känslostormar. Stakars mina elever annars...
  • ammela
    anina skrev 2017-01-04 16:23:07 följande:

Ah ok. Förhoppningsvis hinner det inte komma på den tiden.

Min sambo klarar inte alls av när man är ledsen. Han vet inte vad han ska göra. 

Här har vi skämtat om att min man ska flytta hemifrån under tiden :) vi får se hur det blir. Vi pratade om ett kondord men det svåra är ju att även om man fattar att det är hormonerna som spökar så fattar man ändå inte det mitt i ilskan/gråtattacken.
  • ammela
    anina skrev 2017-01-04 17:03:07 följande:

Det är svårt. Jag har inte blivit arg faktiskt utan bara ledsen. 

Allt känns meningslöst just då. Och försöker man tänka på att vi gör detta för att få ett barn så tänker mig hjärna "vi ska ändå dö en dag". Ingenting känns roligt. Men det går ju över, ibland hyfsat fort. 

Men det gäller ju också att mannen tänker på vad han säger. För minsta felsägning eller vid fel tillfälle kan ju trigga igång en rejält. En dag funderade jag t.o.m på att gå ifrån honom och bo hos mina föräldrar istället. Hemskt vad mycket det gör med hormoner.

Ja fy, lider med dig! Men du ska börja med sprutorna snart eller?
  • ammela
    tokfia84 skrev 2017-01-10 21:19:19 följande:
    Det jobbiga är att man ska behöva ta ledigt och förklara för sin kollegor var man ska. Jag har berättat allt för min chef men vill inte berätta för någon mer på jobb även om det hade underlättat jättemycket. Jag får t ex vara ledig halva dagen imorgon för att ta mig dit och jag vet inte vad jag ska säga till dom andra..
    Jag får panik på mig själv, måste erkänna att jag har varit slarvig med att hämta ut mina recept och idag när jag var på Apoteket så hade dom inte allt. Något var t o m slut hos leverantören.. Att man alltid ska vara ute i sista minuten med allting. Ska se om dom kan hjälpa mig imorgon på kliniken. Och sedan fick jag ett gråtanfall i bilen på väg hem. Som om det inte var stressigt nog med allt annat
    Hur tusan gör man om det är slut hos leverantör???
  • ammela
    tokfia84 skrev 2017-02-01 08:14:34 följande:

Också kom samtalet som jag laddat för. Inga embryo till återföring..

Åh nej... lider med er!
    Vad är planen nu?
  • ammela
    tokfia84 skrev 2017-02-01 10:35:25 följande:
    Nästa steg nu är telefonmöte med läkaren på kliniken. Hon kommer troligtvis berätta vad som har hänt och varför (om dom vet det) och sedan kanske konsultera oss i vad man ev kan göra annorlunda till nästa gång.
    Och sedan ringa rmc för en tid hos dom. Har läst att man dock måste vänta tills mensen har kommit igång och att man ska ha haft mens två gånger innan nytt försök.
    Tack så mycket! Det är tungt men försöker att inte bryta ihop som i måndags. Jag har tusen frågor och nu vill jag bara ha svar.
    Missade att du svarat. Hur många IVF:er har ni gjort?
  • ammela

Så härligt att få läsa om era äggplock och att ni får bra resultat. Håller tummarna för att ni alla får befruktade ägg och plus på stickan!

• ammela
    anina skrev 2017-02-02 21:11:37 följande:
    Tack. :) hur går det för dig nu? Har du börjat med sprutorna?
    Nej inte än. Tog blodprov idag för att kolla så att jag är nedreglerad. Ska prata med dom i morgon igen och tror jag ska börja med sprutorna nästa vecka!
  • ammela
    anina skrev 2017-03-06 10:54:30 följande:

Hur går det för alla er andra i tråden?
    Ammela, jag såg i en annan tråd att du fick bra resultat på äggplocket, grattis. =)

Tack! Ja det är helt galet vad vi har svarat bra. 15 blåsor, 10 ägg, alla mogna, 7 befruktade. Ett ruvar jag på nu och 4 blev blastocyster! Blev ett 8-celligt på dag 2 tillbaka dessutom, låter mycket men de hade ju att ta av så litar på deras omdöme!
Svar på tråden IVF på gång i vinter, fler som är i samma läge?