• Anonym (tintin)

Ni som gjort äggplock, hjälp!

Vi genomgår nu vår första IVF och idag (måndag) är det dags för äggplock. Jag är jätteorolig dels för smärtan (har endometrios och är superkänslig, får ont av vanliga vul och vid spolningen hjälpte inte ens morfin mot smärtan) och dels för att äggen ska ha typ lossat för tidigt och inte vara kvar (detta enbart tack vare en mardröm där jag drömde att alla ägg ramlade ut). 

På vul i fredags fanns där så många äggblåsor att det finns en liten risk för överstimulering, så ett par bra hoppas jag på iallafall. 

Men till min fråga! Det måste ju finnas folk här som genomgått äggplock. Hur går det till? Från det att en kommer dit tills en får komma hem? (Jag har i princip bara fått höra att en får smärtis, plocket görs och sen får en vila en liten stund.) 

Jag är främst ute efter hur det ser ut på akademiska sjukhuset, men även erfarenheter från andra kliniker är välkomna. 

• Svar på tråden Ni som gjort äggplock, hjälp!
  • Anonym (tintin)
    Anonym (5) skrev 2016-10-24 07:14:26 följande:

Nu är det ett bra tag sen, men lite minns jag ju. Tror jag fick nåt lugnande innan. Det smärtstillande varierade. 2 tog inte alls, men så är jag extremt svår att smärtstilla också. För de flesta biter det. Själva ÄP går ganska fort. Sen får man vila-och fika nåt. Hela dagen efter vilade jag för man blir öm och blöder lite också. Sen är man okey dagen därpå igen. Lycka till!

Tack för att du delar med dig! :) ja jag fick intravenöst smärtis för spolningen o de fick fylla på för gjorde ont ändå. Så känns som det kan behövas lite. Är så stressad och orolig. Planen efter är iallafall att åka hem och vila med katterna! Tack!!
  • Anonym (tintin)
    Anonym (5) skrev 2016-10-24 07:22:49 följande:

Var det Perfalgan du fick? Enda som funkat för mig ö.h.t i smärtstillandeväg. Det har de flesta kliniker och man kan be om mer eller nån kombo med annan medicin också. Tänk på att du helst inte ska köra bil själv hem efteråt. Jag hade inte ens kunnat-man blir lite off och har lite ont.

Vet faktiskt inte vad jag fick..

Nej då sambon kommer köra hem :) jag har inget körkort ändå hehe. Jag är lättpåverkad så även om det inte smärtstiklar ordentligt lär jag känna av. Hade absolut inte vågat köra även om jag hade haft körkort :)
  • Anonym (tintin)
    Anonym (5) skrev 2016-10-24 08:47:46 följande:

Vad bra att du har skjuts!  Jag var mest off p.g.a smärtan och för lite sömn innan. Mediciner påverkar mig ytterst sällan. Men ås himla ont efteråt gjorde det inte. Som mild mensvärk. Och då jämför jag med endo. som jag hadeso m ung och det går ju bara inte jämföra.

Ja han hade inget val. Hade vägrat själv =) 
    Gena skrev 2016-10-24 10:31:02 följande:

Jag har gjort fem äggplock. För mig gjorde det inte ont alls, men det kan bero på hur mycket hormoner man fått i sig. Jag hade låga doser, eftersom vi gjorde det pga manlig infertilitet.

Jag fick ett underbart lugnande medel som gjorde mig väldigt lycklig och lullig. Jag hade kunnat ligga där i evigheter. Såg nästan fram emot äggplockningarna på grund av detta.

Man brukar komma dit, få byta om och sedan vänta medans ens partner lämnar prov. Sedan får man gå till en operationssal där de plockar äggen. Skulle tippa att det tar 5-10 minuter. Därefter får man smörgås. Efter man har kissat får man gå hem. Vi har dock fått stanna kvar ett tag, eftersom de även måste kolla spermiemängden. Kanske får man åka hem tidigare om det främst är pga kvinnan man gör IVF. För oss har det väl tagit en förmiddag ungefär.

En sak du kan fundera på i förväg är om du vill ha din partner närvarande. Det verkade vara standard på kliniken jag var på att partnern var med, men jag hade ingen lust till det, så han väntade utanför. Det är ju inget speciellt tillfälle. Däremot var min sambo såklart närvarande när vi satte in de befruktade äggen.

okej! Sambon hade inget val, han var tvungen o vara med in =) 
  • Anonym (tintin)
    Jag fick lugnande och tog det ca 45 minuter innan vi fick gå in på salen. Kände av det i ungefär 15-20 minuter. Väl inne fick jag hoppa upp i gynstolen och de gav en dos smärtis i pvkn (intravenöst). Sambon satt vid mitt huvud och höll mig i handen. Redan när läkaren förde in verktyget för att "öppna upp" slidgången för att komma åt med lokalebedövningen fick jag ont. Här någonstans fick jag en till dos smärtstillande. När han satte bedövningen gjorde det asont, samma sak när han satte bedövningen på andra sidan. De tog ut verktyget och gick in med ultraljudsstaven/nålen och stack igenom slidväggen till första äggstocken. Nånstans mellan bedövningen och ultraljudsnålen tappade jag det helt, för att det gjorde så ont, och storgrät. Jag skrek/grät om vartannat och fick två till doser smärtstillande. Det hjälpte ingenting. Sambon svimmade för att jag skrek/grät så mycket (han berättade i efterhand att han tyckte det var läskigt med min reaktion och att jag lät som om jag torterades), plus att han höll på att svimma vid två tillfällen till. Fick sammanlagt 4 doser smärtis men det hjälpte inte alls.

När de var klara fick jag ta mig ut till rummet sängen var i och fick två citodon. Grät fortfarande av smärta och kunde knappt röra mig. Två värmedynor, en på magen och en på ryggen. När de kom tillbaks för att kolla hur det gick hade jag snarare fått ondare än innan och jag fick då en voltarensupp. Droppade blod på golvet och det hade läckt igenom sjukhusskjortan så jag fick en ny. Voltarenen hjälpte inte så jag fick istället en dos morfin i pvkn. Det hjälpte lite men fick fortfarande som smärtvågor och fick då en dos morfin till. Då avtog smärtorna tillräckligt för att kunna åka hem. Spydde i bilen och efter maten, troligen på grund av all smärtstillande.

Fick ut 11 ägg iallafall, får veta hur det gått med befruktningen på torsdag, då vi har återföring om något embryo överlevt. Får fortfarande panik av tanken på plocket och vet inte hur jag kommer hantera om vi måste göra om det. Det var definitivt i klass med mina värsta endometriossmärtor. Vid ett tillfälle har jag för mig att jag bad sköterskan smälla mig i huvudet så jag kunde få tuppa av istället. 

Trodde ju det skulle göra ont, men att de skulle smärtstilla bort det. Men ingenting gjordes efter de 4 doserna, förrns jag låg i sängen utanför. 
  • Anonym (tintin)
    Anonym (Lyckatill) skrev 2016-10-26 06:16:33 följande:

Jag gjorde äggplock för 11 månader sedan på Sahlgrenska.

Vi kom dit 08.55 (hade tid vid 9). Vi fick veta att det var några före oss men att min sambo kunde gå och lämna sperma i våran på vår tur (skulle ta va 1.5 h). Jag fick två alvedon i förebyggande syfte.

09.10 var sambon tillbaka igen. Snabbt jobbat haha. Personalen sa att vi kunde få vänta ett tag nu så det var bara läsa tidningar. Tio minuter efter det var det visst vår tur så jag hann inte förbereda eller stressa upp mig, vilket var skönt.

Upp i värsta hightech-gynstolen. Allt var varm och ombonat och jag fick ett varmt och skönt täcke på mig.

Jag fick först en dos morfin. När den börjat verka (vilket aldrig hände) så började läkaren ge en bedövning som hon sa kunde göra lite ont när hon lade. Det kändes absolut ingenting.

Sedan tömde hon hela högra äggstocken på ägg och det kändes inget alls. Jag sa det flera gånger att här har jag gått och varit rädd i onödan. Man för följa hela förloppet via en datorskärm :) det är ganska häftigt!

Vänstra äggstocken blev tyvärr värre. Den var överstimulerad och det gjorde ont att tömma den. Jag bad om mer morfin (som inte hjälpte den här gången heller). Mina puls gick ner väldigt mycket så jag fick en lustgasmask tryckt över munnen. Det gjorde fortfarande ont men jag kunde få vara lite "vid sidan om" smärtan. Läkaren gav mig några pauser och jag fick bestämma själv när hon kunde fortsätta.

14 ägg kom ut och 9 befruktades. 6 ägg överlevde. 5 till frysen och ett till mig. Detta fick vi dock veta två dagar senare :)

De flesta äggen kom från vänster äggstock.

Efteråt kände man sig lite mörbultad men ändå okej. På mitt rum låg jag och en annan tjej. Hon var heeelt drogad. De försökte prata med henne men hon kunde inte prata. Så det finns ju mycket man kan få om man är orolig.

Vi åkte hem efter en timma (det var alldeles för tidigt insåg jag sen) Jag som genomgått äggplocket fick inte köra bil hem. Bilfärden hem var fruktansvärd. Jag funderade på att ringa en ambulans. Jag låg i fosterställning. Magen var så öm och minsta lilla gupp i vägen skakade om. Men vi hade ganska lång väg hem, det går säkert bättre om man slipper åka så långt. Hur ont man än har stå man ju ut.

Det kändes som om jag hade typ två sparkade pungkulor i magen. Men senare på kvällen gick jag på kalas så man repar sig fort. Men jag var hemma en vecka från jobbet. Och det var väldigt skönt. Dels för att jag fortfarande hade ont och dels för att jag fick smälta hela ivf-resan under den tiden.

På ruvdag 5 fick jag mitt plus. Jag skulle egentligen bara testa för att se att ägglossningssprutan gått ur kroppen, men plusset fortsatte att komma och bara bli starkare.

Nu ligger det en liten underbar människa jämte mig. Helt underbart är det :)

Mitt tips är att stanna kvar på lasarettet längre än vad jag gjorde. Jag tror att bilresan hem hade varit trevligare om jag inte vart så ivrig på att komma hem.

Morfin har ingen verkan på mig. Det sätter sig bara i huvudet medan smärtan i kroppen blir allt jag känner. De flesta tycker att morfin är jättebra.

Stort lycka till! Det kan faktiskt bli helt smärtfritt också, det var det för mig fram tills vänstra äggstocken :) och hur som helst så är det den vägen man får gå om man vill ha chans att bli gravid när det inte funkar naturligt. Man gör det liksom bara!

Skönt att du ändå fick en bra upplevelse!

För min del var det tyvärr allt annat än bra :/ (om du vill läsa hur det gick skrev jag i inlägget ovanför ditt svar :) )

Imorgon ska vi återföra om det finns något överlevande embryo! Rädd för att det ska göra ont dock. Fortfarande öm och livrädd för verktygen igen ... :/
  • Anonym (tintin)
    Anonym (5) skrev 2016-10-26 13:48:37 följande:

Jag vet hur det känns- tro mig! Förlamad p.g.a ryggskott och fick ingen hjälp, op:at visdomstand helt utan bedövning och 2 ÄP där jag skrek rakt ut. Man får stå ut helt enkelt. Och 11 ägg är fantastiskt bra!!  NU håller vi tummen för dom och hoppas du slipper det här nåt mer.

Usch! Ja jag tycker en borde vara van vid smärta vid det här laget (endometrios, hypotyreosmärts och fibromyalgiskov) men icke. Är väldigt svår att bedöva/smärtstilla tyvärr :/ Livrädd för återföringen imorgon. Om det blivit något överlevande embryo dvs. Men jag hoppas på det! :)
  • Anonym (tintin)
    Anonym (5) skrev 2016-10-27 08:15:22 följande:

Vi är rätt lika ser jag. Fibbro även jag. men det där med att vara svår att smärtstilla och bedöva var jag långt innan fibbron också.

ET känns knappt alls. Stoooooor skillnad mot ÄP och går väldigt snabbt. Klart det blir ET med så många ägg!

Ja det var jag med. Men fick fibro rätt tidigt också, tror det blev lite värre efter det..

Blev återföring idag! Köndes ungefär som när vi gjorde insemination, så mest obehagligt. Lite småont av instrumentet de "öppnar upp" med men gick över fort :) fick också 4 till frysen och ett par som skulle se om det gick o odla vidare på för att eventuellt frysas :) så nu är det bara lutinus och vänta in testdag!
  • Anonym (tintin)
    Anonym (Lyckatill) skrev 2016-10-27 10:29:15 följande:

Återinförandet kändes inget alls. Förstår att du är orolig att det ska kännas eftersom du fortfarande har ont och är öm m, men det är bara världens tunnaste slang som ska in.

På ett sätt gjorde äggplocket ondare än förlossningen.

Hoppas det finns ett riktigt bra ägg att stoppa tillbaka! :)

Det kändes som inseminationerna. Mest obehagligt :) fick tillbaks ett "superfint" embryo och har 4 "jättefina" i frysen och ett par inte lika fina som skulle odlas vidare för att se om de går att frysa senare, så känns bra! Även om det skulle bli plock igen är det långt kvar :) nu är det bara vänta in testdag!
  • Anonym (tintin)
    Anonym (5) skrev 2016-11-03 10:03:35 följande:

4 i frysen är extremt bra!! Skål

ja det känns jättebra! såg i journalen att de även lyckats få ett femdagars som nu ligger i frysen så fem (!) totalt. Känns fint :) nu är det bara väntan på o se om det här försöket funkat eller inte. Är på rd7 nu! 
  • Anonym (tintin)
    Anonym (5) skrev 2016-11-03 16:45:28 följande:
    Alltså, så många i frysen + en blastis ger garanterat minst ett barn. Glad Heja ägget nu!
    Ja jag tänker så med :) det gör det hela lite lite lättare :) 
Svar på tråden Ni som gjort äggplock, hjälp!