• monkees

Vad handlar ni på Lidl?

Dementoria skrev 2016-10-05 10:25:14 följande:

Jag handlar inte på Lidl i huvud taget. Dels behandlar de inte sin personal speciellt bra och dels föredrar jag andra butikers sortiment.

Dom är inte särskilt trevliga mot sina kunder heller! Man kan gå på Lidl när de har annons på ngt som verkligen är SUPERBILLIGT men inte handla mer än just den varan. Lidl är rätt dyra för att vara ett enkelt "lastpallsvaruhus"! I den genren är Willys jättebra.

• monkees
    Linnea1994 skrev 2016-10-05 13:20:05 följande:
    Nu är väl knappast Willys något lastpallsföretag....Det liknar ju mer Maxi i sitt koncept.
    Men Maxi har väl ofta en bemannad chark/fisk-avdelning? På de två Willys-butiker vi har här i stan finns inget sådant.
  • monkees
    Sissely skrev 2016-10-05 16:05:03 följande:
    Jag tyckte Lidl var ett "lastpallsvaruhus" innan, men inte nu längre - dom har verkligen fräschat upp och det ser proffsigare ut än de flesta andra affärer!
    Nja inte LIdl här i stan i alla fall. Här har Lidl en liten butik som är rätt stökig. Stort fokus ligger på ett tämligen omfattande sortiment av diverse prylar/kläder. Varor som man kan hitta precis överallt och är dom billiga så är det för att kvalitén är usel.
  • monkees
    Virriga Vera skrev 2016-10-05 21:46:39 följande:
    Kvaliten på Lidl prylar/kläder är allt annat än usel. De är tvärtom förvånansvärt bra för det priset.
    Jag har visserligen bara köpt enstaka träningsplagg på LIDL och de ramlar ju inte isär första dagen men samma krafs finns ju att köpa billigt överallt.
  • monkees
    Virriga Vera skrev 2016-10-05 22:24:55 följande:
    Och ändå så kan du säga att kvalitén är usel på allt de säljer trots att du bara köpt enstaka träningskläder?
    Jag har självklart botaniserat bland det övriga krafset också. Det jag menar är att det billiga skräp man kan köpa hos LIDL finns överallt. Liksom LIDL tillför inget.
  • monkees
    Virriga Vera skrev 2016-10-06 06:11:49 följande:
    Och det gör Willys, Maxi och COOP eller vilken valfri affär som helst?
    Här i norrland där jag bor har LIDL visserligen funnits länge nu MEN de andra butikerna fanns låååååångt tidigare och LIDL har inte tillfört ngt som inte fanns förut. Men det är min lilla åsikt.
  • monkees

Har LIDL ngn typ av kundrabatt? OT OT OT då tråden handlar om LIDL men vill bara säga att jag är plus-kund på Willys och får tips om rabatter via mail. Vårt Willys har också självscanning vilket är toppen. Alltid låga priser oavsett OCH aldrig ngt tjafs i kassan för att en nedsatt vara inte är inlagd i kassasystemet som ICA kan fuska med ibland. Där får man se upp. ICA och COOP har sina rabattkort vilket är ganska förmånligt.

• monkees
    Anonym (2008) skrev 2016-10-06 16:34:14 följande:
    Jag ser det som en fördel om man slipper dessa rabattkort, kuponger som man ändå bara glömmer, medlemsskap, kunderbjudanden, självscanning, självbetjäningskassor och annat tjafs att hålla reda på som bara tar tid och energi. Vill heller inte ha medlemsblad och liknande i brevlådan, så jobbigt.  Medlemserbjudanden (särskilt COOPs) brukar dessutom bara gälla sådant jag ändå aldrig är intresserad av och äts upp flera gånger om av de höga priserna. 

På Lidl är priserna låga rakt av. Extraerbjudanden ges utan krångel och inköpen går snabbt. Varor med kort datum är dessutom nedsatta med 30%.
    Min "pluskund"-status (Willys) finns inlagd i mitt vanliga betalkort och det passar mig som aldrig använder kontanter. Rabatten på ICA får man genom att dra sitt ICA-kort och det tycker jag fungerar bra. Jag håller INTE med dig om att LIDL:s priser är "låga rakt av"! De har som andra butiker specialpriser på utvalda varor vissa veckor och det övriga sortimentet ligger inte så lågt. Nedsatta priser på varor med kort datum har jag sett i många butiker men kan inte redovisa för mitt Willys för jag köper aldrig sådant.
  • monkees
    Dementoria skrev 2016-10-06 20:36:17 följande:

Nej jag tror inte det har ändrats så mycket på tio år. Jag är övertygad om att de gjort det de absolut måste för att kunna fortsätta sin verksamhet men inte mer än så. 
    De har även fått kritik för hur de köper in lågpriskläder från Bangladesh men jag har märkt att de flesta inte bryr sig speciellt om hur arbetare utomlands har det. Så länge ni i Sverige får köpa billiga saker så kan de gärna slita ont där borta!

Hörde en inköpare på HM berätta om just detta häromdagen. Hon påpekade för det första att inte bara "billiga" butiker köper från utlandet utan det gör de dyrare också och (om det nu spelar ngn roll). Som jag fattade det på denne inköpare så är det inte så att HM till varje pris vill hålla nere arbetarnas löner men det är svårt att komma förbi fabriksägare och sådana som skor sig på sömmerskorna i hemlandet OCKSÅ! Pengarna kommer inte dit de ska.
  • monkees
    Sissely skrev 2016-10-07 08:44:51 följande:

Tack för er feedback! En hel del svarar ju faktiskt på frågan! En del andra har bestämt sig för att inte gilla Lidl (utan att kanske varit där själv, utan bara gå på hörsägen). Sen finns det dom som har personlig erfarenhet av Lidl, som handlar där ofta och kanske även ha jobbat/jobbar där. 

Jag kan förstå att en del har haft dåliga erfarenhet, jag tyckte själv att Lidl var sunkigt förut. Det var lastpallar och oordning, ingen att fråga. Men efter renoveringen av vårat Lidl så är det i särklass den mest fräscha butiken i stan. Det finns inte allt som vi brukar köpa, men då brukar vi stödköpa det i vår gamla butik (coop eller servus).

Servus? Never Heard of
Svar på tråden Vad handlar ni på Lidl?