• Autumnus

Skilsmässa och gemensamma lån?

Jag och min "man" har separerat men står fortfarande på alla lån tillsammans.
    Jag bor kvar i huset och betalar alla lån som hör till det. Vi delar på ett lån fortfarande, alltså betalar hälften var på ett "renoveringslån" eller vad man ska kalla det.

Vår betänktetid på skilsmässan går ut i slutet av januari och jag har nu börjat fundera lite på hur det blir med lånen vi har som vi står gemensamt på?

Jag skulle vilja dela de andra gemensamma lånen på hälften på oss var - går det på något vis? Eller kommer vi alltid stå båda två på dom?

Jag har inkomst och mitt på det torra, X'et däremot är sjukskriven numera. Hur ser bankerna på något sådant?

Vi har separerat och jag vill känna mig "fri" från det här att sitta ihop med gemensamma lån. Hur ska jag bära mig åt?

• Svar på tråden Skilsmässa och gemensamma lån?
  • Autumnus
    Carambolan skrev 2016-09-27 14:54:49 följande:

Eller menar du att ni har andra gemensamma lån som inte alls har med huset att göra? Vad är det för något i så fall? Vem tar över tillgångarna ni lånat till?

Ja. Vi har ett lån som är gemensamt men som egentligen inte har någon koppling till huset.

Huset är vi överens om, förutom att inga ändringar av papper är gjorda då jag studerat. Förhoppningen är att kunna "lösa bort honom" från huset så jag står på det själv.
  • Autumnus
    EnGladPingvin skrev 2016-09-27 15:46:50 följande:

Den som bor kvar i huset köper vanligtvis ut den andre och tar över lån som är knutna till huset. Har man övriga lån som man är gemensamt ansvarig för och som inte går att lösa i samband med t.ex. bostadsförsäljning är det en bra idé att träffa banken och diskutera dem. Risken är att om den ena parten inte klara betala av sin del blir den andra skyldig att betala hela lånet.

I see. Det är det jag är rädd för. Att jag ska bli tvungen att stå för alla lån. Därför försöker jag se mig om hur det skulle gå att lösa.
    På ett sätt kan jag tycka att han går vinnande ur det, om han "övertar" det mindre lånet och jag det andra vi haft för huset så står han ju i mindre skuld, än vad han gör idag då han står på alla.
    Svamligt inlägg, jag vet. Måste nog ta mig en tur förbi banken och luska lite.
Svar på tråden Skilsmässa och gemensamma lån?