Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

Högstadiesyskon ensamma hemma?

Antag att du har två omyndiga barn som båda går i högstadiet/gymnasiet. Skulle du kunna tänka dig att låta dem vara ensamma hemma torsdag-söndag? Det handlar om ett enstaka tillfälle, och är alltså inte någon vana. Ungdomarna får själva ansvar för att ta sig upp på morgonen för att ta sig till skolan, fixa middagsmat och ta sig till eventuella träningar mm.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Högstadiesyskon ensamma hemma?
  • Stårschan

Skönt att se att så pass många skulle vara bekväma med det. Ser jag till mig själv i den åldern så hade det inte varit något konstigt att vara hemma ensam en helg, men barnen har hittills aldrig gjort det. Visst känns det lite pirrigt att lämna dem, men det kommer att gå fint. Med tanke på hur deras sociala mönster ser ut så skulle jag säga att det är större risk att ett flygplan kraschar på huset än att barnen ställer till med fest.

• Stårschan
    sagaceline skrev 2016-09-27 23:04:40 följande:

Jag skulle nog be en släkting eller vän kolla till dom varje dag i så fall, se till att dom ätit och mår bra typ. 

Det klassar jag faktiskt inte som att klara sig själva över helgen, om jag ska vara ärlig. Och en av anledningarna till att de ska få vara ensamma är just att vi inte har några släktingar i närområdet.
  • Stårschan
    LFF skrev 2016-10-28 21:39:16 följande:

Ts, har de fått vara ensamma och hur gick det i så fall?

De har fått vara ensamma, och det gick väl hyfsat. De tog sig till skolan i tid,och sina träningar. Lite nattmangling framför Netflix hade det förstås blivit. Jag hade också passat på om jag hade varit i deras läge. Däremot såg köket ut som ett bombnedslag när vi kom hem, trots att vi ringde flera gånger under hemvägen och påminde om att det skulle vara städat när vi kom hem. Men det var väl väntat. De hade haft det bra.
Svar på tråden Högstadiesyskon ensamma hemma?