• Pellepaltnacke

Sjukpenning under föräldraledighet

Hur mycket ersättning får man om man är sjukskriven under föräldraledigheten?

Förstår att det baseras på SGI, men hörde av ngn att det också baseras på hur många dagar föräldrapenning man tar ut per vecka, vilket låter lite märkligt.

Om någon med erfarenhet och kunskap i ämnet orkar förklara så vore jag väldigt tacksam.

Tack!

• Svar på tråden Sjukpenning under föräldraledighet
  • Semira88

Hej!

Dom 14 första dagarna får du endast sjukpenning för dom dagar du skulle fått föräldrapenning.. Tex om du skulle tagit ut föräldrapenning måndag-onsdag så får du bara för dom dagarna. Om du är sjuk mer än 14 dagar så får du sjukpenning varje dag från och med dag 15.

• pigglet
    Semira88 skrev 2016-09-25 17:44:14 följande:

Hej!

Dom 14 första dagarna får du endast sjukpenning för dom dagar du skulle fått föräldrapenning.. Tex om du skulle tagit ut föräldrapenning måndag-onsdag så får du bara för dom dagarna. Om du är sjuk mer än 14 dagar så får du sjukpenning varje dag från och med dag 15.

Är det något nytt?
  • nnnnnnnn

Vet ej om det är nytt, men jag sjukskrev mig vid magsjuka för 2-3 år sedan bara för att maken skulle kunna gå hem på VAB, och fick beskedet att jag inte skulle få någon sjukpenning eftersom jag var hemma utan FP (barnet var under året, men över VAB-gränsen).

Tycker inte att det är konstigt att man får ut så att det motsvarar FP. Vore märkligt ifall jag skulle få MER pengar om jag blev sjuk, än om jag är hemma på FL och väljer att ta ut mindre FP.

Om du tar ut full FP (7 dagar/vecka) så får du också ut full sjukpenning.
    Men som sagt, det vore konstigt att man skulle tjäna på att sjukskriva sig lite då och då under FP tex om man väljer att vara hemma med mindre eller ingen FP alls.

• Semira88

Det är inget nytt.. Man har rätt till sjukpenning såklart men man kan inte få sjukpenning för en hel vecka om man hade tänkt ta ut tre dagar den veckan? FK ersätter ju den förlorade inkomsten. Tänk på att första dagen är en karens dag. Så om man skulle tagit ut tre dagar första veckan så får man ersättning två dagar eftersom karensen dras första dagen i sjukperioden

• pigglet
    Semira88 skrev 2016-09-25 23:03:43 följande:

Det är inget nytt.. Man har rätt till sjukpenning såklart men man kan inte få sjukpenning för en hel vecka om man hade tänkt ta ut tre dagar den veckan? FK ersätter ju den förlorade inkomsten.

Jag är ganska säker på att när jag var i den sitsen så fick jag alltid sjukpenning för alla dagarna, vare sig jag hade ansökt om fp eller inte. Tyckte det var konstigt, men fick till svar att det var så det funkade.

Bara för att du inte har inne en ansökan just nu så betyder det ju inte att du inte kommer ansöka om fp, jag ansökte alltid i efterhand tex.

Men nu är mina barn 9-14 år, det var därför jag undrade om det var något nytt. Annars så kommer jag väl ihåg fel...
Svar på tråden Sjukpenning under föräldraledighet