• Anonym184

Hur ser era läggnings- och sämnrutinet ut för åttamånaders?

Vill helt enkelt ha info om hur ni som har en åttamånader(sju-nio), hur era rutiner ser ut vid läggning och under natten, eller hur dem såg ut när er bebis var i den åldern.

Somna i famnen, egen säng, eget rum?

Amma, ersättning, välling?

Sover hela natten, vaknar?

Osv. :)

• Svar på tråden Hur ser era läggnings- och sämnrutinet ut för åttamånaders?
  • aleakim

Båda har ammat till sömns i soffan för att sedan bäras in i dubbelsängen, vaknat allt mellan 2 och 15 ggr per natt.

• Carambolan

Mina har också ammat till sömns i den åldern, antingen i min säng eller i soffan beroende på vad jag höll på med. Vi har inte direkt haft några fasta läggtider heller, första barnet nattade vi när han verkade trött och de andra fick nattas när det fanns en lucka i de äldre barnens nattning.

• Gina43

Vid den tiden somnade min son själv i sängen med hjälp av speldosa (från ca 4 månader). Han vaknade för det mesta på nätterna och vi gav ersättning vid ca 7-8 månaders ålder eftersom jag slutade amma då.

Tyvärr sluta han somna själv från ca 10 månader då han mest stod och ropade i sängen. Vi fick då börja söva i famnen med flaska. Där är vi tyvärr fortfarande (han är nu 2 år). För det mesta vill han att vi stannar i hans säng tills han sover.

• johannassteg

min blir 8 mån på söndag.
    sen han föddes har vi gjort precis samma:
    -någon gång efter 19 byts blöja, smörjer in(haft atopiskt eksem) och sätter på pyjamas.
    -ammat/ersättning på flaska och nu sen 6mån ersättning och vällingsflaska
    -20-tiden bärs upp till övervåningen, är han jättetrött har han kunnat somna i famnen under matningen men för det mesta är han vaken när vi går upp
    -läggs ner i sin säng som sitter ihop med vår säng, sätter på andningsalarm, monitorn, stänger vädringsfönstret.
    -lagt mig ner i vår säng och bara legat tyst bredvid, han har legat och jollrat/sparkat med fötterna en stund och tittat på mig(då har jag blundat)
    efter en stund har jag satt i nappen och svängt honom på sidan = somnat
    -nu sen 2 v tillbaka har detta ändrats och jag/vi behöver inte lägga oss ner längre utan han läggs ner i egen säng, lägger hans gris(mjukdjur köpt på IKEA) längs hans kropp och täcket på upp till armhålan, "tuck him in" och så har han somnat av sig själv.
    hoppas hoppas att detta fortsätter men gissar att när han börjar ställa sig upp så¨ändras detta igen...... har vant mig vid att allt går i perioder/faser men tror benhårt på att ha rutiner. 
    han äter 1 gång per natt, allt mellan 12-05.30 kan detta ske och då byts en blöja i sängen.
    sen vaknar han för morgon senast 7.30 och tidigast 5.

• Lisasmor

Har en son som just fyllt 8 månader. Runt 18:30 sätter jag på honom pyjamas, läser två korta böcker (alltid samma) i föräldrasängen, släcker sen ner och ammar till sömns. Han sover på mage i spjälsäng bredvid vår säng. Vaknar runt 00:30, ammar 10 min och läggs tillbaka i sin säng. Vaknar igen runt 04:00-05:00 och liggammas till sömns/ sover i vår säng tills 06:30-07 då vi brukar gå upp.

• Physalis

19.00-20.00 sätter på pyjamas någon gång här.

20.00 amning, myser men somnar ej.

Borstar tänderna efter detta (eller tandköttet hehe)

Säga godnatt till den föräldern som ej nattar.

Läggs i mammas och pappas säng med napp. Spelar godnatt musik (mamma och pappa har olika)

Ibland sparkas det runt lite men oftast rullar hon bara på sidan och somnar.

Lyfts därefter över till sin egen säng.

Vaknar 1-5 gånger under natten och är ledsen. Ibland räcker det att stoppa in nappen, ibland får man lyfta upp, sätta i nappen och vagga lite på axeln någon minut. Sedan tillbaka i sängen.

6.00-8.00 väcks mamma av att hon sitter i sängen och leker.

• Anonym (Frida8619)

Tar på pyjamas vid 18.30 ... 18.40-19.00 sitter i soffan med nappen och snuttefilten och tittar på "samma" barnprogram varje kväll .. Ligger i sin spjälsäng bredvid vår säng och får ersättning där klockan 19.00! Somnar oftast då men ibland mer svårsövd o jag får ta upp honom och vagga sittandes på sängkanten..

Vaknar 1 gång mellan 02.30-05.00, får då ersättning för att kunna somna om!

Han är 9 månader!

• MammAmma

Mina kids hade inga läggningstider, de somnade när de var trötta helt enkelt. Vilket kunde vara kl 19 lika gärna som kl 23. De ammades till sömns antingen i soffan eller i sängen, de sov i sängen med oss föräldrar, vaknade oftast 3-4 gånger på natten - ibland mer ibland mindre - och sövdes snabbt om vid bröstet.

• Krimag

Min dotter vaknade jämt innan 7 månader (varje timme) hon sover i egen säng sen 4 månader och i eget rum. Sen började vi att ge gröt som sista mål och då ha i 1.5 tsk matolja i för extra mättnad. Vi klär sen på pyjamas, myser 20 minuter med lugn lek och kolla i en bok. Sen lägger vi henne i sin säng, säger gonatt och går ut. Om hon blir ledsen går vi in och klappar på henne och lugnar och går sen ut. Då vaknar hon till kanske 2 ggr per natt men somnar om själv utan gråt. Nu är hon 8.5 månader och sen en vecka funkar ingenting, tror det är separationsångest, försöker tänka att det går över. Hon somnar 19.30-20 och vaknar ca 6-7.

• lövet2

Mitt andra barn var ett sådant där "undantag". Han somnade kl 18 varje kväll i spjälsängen, och sedan sov han 12 timmar i sträck utan att vakna. Nåja, det var han det.

Övriga barn har somnat vid bröstet någon gång mellan 19 och 24. Sedan har jag lagt dem på lekfilten och låtit dem sova där tills jag själv lagt mig. Då har jag tagit med dem till min säng. Just runt 8 månader har de sovit som sämst.

Den yngsta sov riktigt eländigt uselt, men så hade hon också problem med en massa olika virus. Det var magsjuka, influensa, förkylning och öroninflammation på det. Vid 8 månader somnade hon ganska bra, runt 22-tiden. Vaknade sedan vid midnatt och var vaken till 5 på morgonen. Vakentiden kortades ner för varje vecka, men det var nog i närmare sex veckor som hon hade den där vakenperioden på natten.

• Bosan

Fyller 8 månader om en vecka:

Byter om till pyjamas ca 18-18:30

Får en flaska ersättning ca 18:45

Läggs i sängen (vår säng, vi samsover) o jag ger han en liten nalle. Sitter o sjunger samma visa om och om igen. drar min hand lätt över ögonen när jag ser att han blir trött.

Brukar somna vid 19-19:15.

Vaknar till ibland för att han tappat nappen och inte hittar den och ibland vaknar han ingenting.

Han äter en gång på natten men vet inte vilken tid för har slutat kolla klockan.

Vaknar mellan 06-07

När sambon söver honom gör han det i selen, och ibland går vi alla ut på gemensam promenad med hunden vid 19 och då somnar han i vagnen och lyfts in i sängen.

Tycker nätterna är jättebra även fast han vaknar till ibland.. Vi sover ju i samma säng så behöver bara sträcka ut en hand o ge han nappen eller min hand, gör det nästan i sömnen.

Han "får" inte vakna senare än kl 16 på dagen om han ska somna vid 19-19:30, men det brukar oftast sköta sig självt :)

• Anonym (6-8)

Mitt barn är 8 mån men född 2 mån för tidigt.

Söver med en flaska ersättning/välling och sjungning/vaggning när hon verkar trött (mellan 19-21), ibland vill hon ha nappen efter. Väldigt svårsövd nu så får ofta ta upp och börja om lite senare. Hon vill ha kolmörkt för att kunna somna.

Vaknar var 20e minut till typ 3 på natten, sover till ca 6. Vill då ha lite välling/ersättning för att kunna somna om.

• Anonym (Zzz)

Kl 19 gröt. Pappa matar.

Kl 19:30 pyjamas. Pappas kvällsrutin.

Kl 19:30-20:00 pappa bär upp till sovrummet.

Kl 20 mamma nattar. Somnar antingen vid bröstet eller bredvid. Vid bröstet max en kvart. Bredvid kan ta en timme. Då pratar han och snurrar runt. Leker med sin dadda. (kan ej ta bort den då den hjälper honom att somna om ibland.)

I värsta fall sjunger jag men oftast smygsover jag o då somnar han. Ibland även jag hihi

Han ammas fortfarande.

Vaknar 0-2 ggr per natt o då är det bröstet eller dadda som gäller.

Vaknar mellan 8-9. Vaknar han tidigare är han bara vaken en timme o sen vill sova.

Haft denna rutinen sen han va 5 mån. Funkar bra

• calabalic

Dottern är 8,5 mån. Ca 18:30 tar vi på pyjamas, borstar tänder, säger gonatt till pappa o storebror, går upp till sovrummet o äter välling i min famn. Somnar oftast då (ca 19) men inte så djupt så hon vill liggamma/snutta 1-2h innan hon sover djupt så man kan lägga henne i spjälsängen (i vårt sovrum). Sen vaknar hon ca 2-3 ggr fram tills kl 03-04 då hon vill sova intill mig i min säng och snutta fram tills hon vaknar för morgonen kl 06. Vissa nätter vill hon inte sova i spjälsängen alls, men då är det oftast nåt som bekymrar henne t ex körig mage.

Det bästa med hennes sömnmönster är hennes regelbundna tider, hon har inbyggd klocka. Det sämsta är att hon är så snuttig och lättväckt.

Men hon sover ändå otroligt mycket bättre än hennes bror gjorde fram tills han var ca 1,5 år.. Han hade absolut ingen inbyggd klocka, men somnade oftast mellan 21-01 och sov till 06-07 fast med minst ett uppvak i timmen. Ofta långa uppvak också. Vi testade allt med rutiner och annat och han sov i egen säng i eget rum från 6 mån. Var också extremt lättväckt och sov aldrig särskilt djupt. Men efter 1,5 år började han sova djupare och hitta sina ungefärliga sovtider 21-06 och sover faktiskt hela natten ungefär häften av nätterna och sen 1-2 uppvak övriga nätter.

Svar på tråden Hur ser era läggnings- och sämnrutinet ut för åttamånaders?