• Guätije

Är det en renrasig Cavalier king Charles?

Halloj! Har en 8 månader hanhund av rasen cavalier king Charles som jag tycker är så förbaskat mycket sötare än andra jag mött fr samma ras. Hans nos är längre och ögonen inte lika utbuktande.. och detta har fått mig att fundera på om hans kanske har annan ras i sig oxå? Vad tror Du? Ser han renrasig ut? Och nej, det finns ingen stamtavla.

• Svar på tråden Är det en renrasig Cavalier king Charles?
  • Bumbis

Har han ingen stamtavla så räknas han inte som renrasig hur som helst. Men utifrån vad man ser på bilden tänker jag inte alls att det är omöjligt att bägge hans föräldrar är renrasiga CKC. Det är bara att googla på rasen för att se att det finns variation inom rasen, precis som i alla raser :)

Dock så drar jag alltid öronen åt mig när det inte finns en stamtavla. Om det nu är renrasigt, varför har man valt att skita i att registrera valparna?

• Sesa1983
    Scalaren skrev 2016-09-20 11:15:03 följande:

Du får nog fråga personen du köpte hunden av.

Alla KC har inte de attributen du beskrev. Min KC tik på 5 månader har en superfin stamtavla och påminner väldigt mycket om din.
  • Harvester

Ser ut som en KC men man frågar sig ju varför uppfödaren inte skaffar en stamtavla om hunden är renrasig då man får mycket mer betalt för valparna då...

• Guätije

Han är registrerad så då kanske han har stamtavla? Ni hör, är inte alls insatt i hunduppfödningsvärlden. Han är född i Ungern, mamman hans bor där. Pappan är svensk och de tog med valparna hem när de var stora nog för försäljning här. Är en svensk familj som sålt honom. Han har pass å alla vaccin. Tänkte om det gick att tyda om hans mor kan ha haft någon blandning i sig :).

Då har jag bara lyckats möta andra CKC med de attributen helt enkelt :). Jag tycker ju (totalt partiskt) att han är den finaste som finns :).

• Sesa1983
    Guätije skrev 2016-09-20 14:09:51 följande:

Han är registrerad så då kanske han har stamtavla? Ni hör, är inte alls insatt i hunduppfödningsvärlden. Han är född i Ungern, mamman hans bor där. Pappan är svensk och de tog med valparna hem när de var stora nog för försäljning här. Är en svensk familj som sålt honom. Han har pass å alla vaccin. Tänkte om det gick att tyda om hans mor kan ha haft någon blandning i sig :).

Då har jag bara lyckats möta andra CKC med de attributen helt enkelt :). Jag tycker ju (totalt partiskt) att han är den finaste som finns :).

Han är superfin!

Såhär ser min goding ut

• Birgitta02

Jag hade en rottweiler som hade något smalare nos än vad som är gängse och inte alls så utbuktade ögon som många rottisar har. Men hon var reggad och likaså hennes föräldrar. Stamtavlan gick att följa mycket mycket långt tillbaka. Din vovve SER renrasig ut. Men är din vovve inte reggad så kan du aldrig vara säker. Dessutom klassas den som blandras.
    Om föräldrarna är renrasiga och uppfödaren påstår att hunden är renrasig (och de valt att inte regga valparna) så kan du inte vara helt säker på att uppfödaren talar sanning ändå. Du får nog alltid vara ovetande tyvärr.

• Sesa1983
    Guätije skrev 2016-09-20 17:35:04 följande:

Sesa1983 - Jisses vilken liten sötnos du har!! :)

Tycker jag med men jag är ju något partisk!
  • Jossejoss

Vi har också en cavalier som är född i Ungern. Vad roligt att din också är det! Vår är ett år nu. Väldigt lika din!

Svar på tråden Är det en renrasig Cavalier king Charles?