• Redmilk

Glädjen försvann med kattungen

Jag har skaffar världens finaste kattunge. Men sen jag läste på nätet så är jag superdeppig nu.

Folk tycker att man inte kan lämna en kattunge ensam i fem timmar. Detta betyder att jag alltså inte kan gå på mina seminarier och föreläsningar. Jag tänkte när jag skaffade kattungen att åh vad bra, jag pluggar å kommer va hemma mer än en heltidsarbetande. Katten får det bra. Men nu tänker jag snarare..jaha...jag är borta hela fem timmar. Stackars katt.

Jag har ett hemmalaget katträd som är jättehögt och fint. Jag gosar med katten på morgonen, mina barn leker med den innan de går till skolan. Jag är borta max fem timmar. Sen leker jag med den och gosar resten av tiden hemma.

Har min kattunge det dåligt hos mig?

• Svar på tråden Glädjen försvann med kattungen
  • Fkvi

Nä, det låter som den har det bra :) är den social (spinner, leker, hänger med dig), äter som den ska och utför sina behov där den ska så mår den bra!

• Dixie

Katten sover gissningsvis stora delar av tiden du är borta, inte behöver en katt konstant underhållning!

• 8airam8

Nej. Du går väl och lägger dig och sover på kvällen och vaknar på morgonen? Vissa morgnar kanske du vaknar och har tre blomkrukor vandaliserade av katten? Katter är väldigt kapabla till egen sysselsättning - och de kan inte klockan. Din kisse har väldigt mycket sällskap, plugga du i lugn och ro.

• Redmilk

Ta k för era svar. Kändes lite bättre av dem...

Katten jamar ingenting. Den gosar, leker, sover, äter, gör behoven i lådan, aldrig gjort utanför. Jo, när den precis kom första kvällen. Men inte sen dess.

Den är väldigt busig och väldigt kelig. 13 veckor gammal. Den har som längst varit ensam tre timmar och då sov den när jag kom hem.

• enmamma

Vi var nyfikna på vad vår katt hade för sig när hon var ensam hemma.

Riggade kamera som nästan hela tiden visade sovande katt i mobilen.

Jag tror katter trivs alldeles utmärkt hos er.

• Harvester

Klart du kan lämna den i fem timmar?! Det är en katt, inte en hund..

Jag jobbade heltid när jag hade kattunge och funderade inte ens över saken..

• Tecum

Det står mycket dumheter på nätet och en del verkar ha satt i system att skuldbelägga andra.. Klart att en kattunge kan klara sig själv över dagen utan att lida det minsta av det! Katter är självständiga djur till skillnad från hundar som behöver en flockledare.

• Monchichier

Jag har två katter hemma.

Den ena sover typ hela tiden och man skulle typ kunna vara borta en hel helg utan att han märkte något.

Den andra däremot, hon kan JAG inte lämna i ens 45 minuter typ. Och det är bara jag som duger, hon är precis som en hund. Skriker en lång stund efter att jag lämnat huset och hälsar väldigt mycket när jag kommer hem etc.

Skillnaden på katterna, förutom personligheterna då, är att den stora katten, han som hela tiden sover, har fått vara ensam på dagarna från dag ett (eller egentligen dag 4, han blev hämtad en torsdag och vi började jobba på måndagen).

Den andra katten skaffade vi när jag var långtidssjukskriven och var hemma hela dagarna så hon var i princip aldrig ensam fram tills hon var ett halvår. Nu vet jag inte om det är det som gjort att lilla katten är så osjälvständig, men det är en trolig teori. Jag tror helt klart på en balans och att katter kan som till skillnad från hundar må bra av att vara ensamma ett tag på dagarna.

Det är mer än bara fem timmars ensamhet som gör så att en katt mår dåligt. Så länge de får sina behov tillfredsställda som är typ bara mat, gos och ren låda så lever de ett ganska bra liv.

• Dexter dot com

Är katten trygg med att vara ensam och du vänjer in den sakta med att vara själv brukar 5 timmar inte vara några problem. Tyvärr tror ju många att man kan hämta en kattunge och lämna den ensam direkt vilket kan fungera men i många fall resulterar i en otrygg katt som jamar och mår dåligt i sin ensamhet.

• EmberEyes

Du kan lämna kattungen utan tillsyn i ett antal timmar.
    Dock kan jag hålla med om en viss tillvänjning, bebisen har ju varit med om ett smärre trauma, blivit flyttad från tryggheten med sin mamma, sina syskon och sin gamla människo-familj och behöver lite extra trygghet av nya matte/husse i början.
    Personligen hade jag nog låtit det gå ett par veckor där jag bygger upp ensamhetsträningen, kanske en börja med en time, sedan två, tre, fyra osv. Du märker ganska omgående om kitten inte trivs eller blir understimulerad, t. ex. kan den börja gå utanför lådan eller klösa eller tugga på saker (ja, faktiskt!).
    Lycka till med ditt lilla pälsmonser!

Svar på tråden Glädjen försvann med kattungen