• Anonym (Längtarmassor)

Gonal-f och pcos

Hej!

Tänkte starta en tråd för de som har svårt att få barn och har eller ska börja använda Gonal-f och hoppas på att vi kan följas på vägen mot ett plus :)

Jag och min sambo och försökt bli gravida sedan Augusti 2015. Jag hade inte haft mens sedan jag slutade med preventivmedel januari 2015, vilket gjorde att jag direkt tog mig till en gynekolog. Det visade sig att jag har pcos och ingen egen ägglossning. Efter vad jag tror är 6-7 pergotimekurer (enkel, dubbel och trippeldos) fick vi en remiss till Sophiahemmet för utredning. Nu är jag på min första omgång med Gonal-f och ska på ultraljud imorn för att se om mina ägg vuxit något.

Hur ser er situation ut? Hur länge har ni väntat? Hur gamla är ni? Hur har det fungerat med Gonal för er? Berätta gärna era historier.

• Svar på tråden Gonal-f och pcos
  • Pdl
    Anonym (Längtarmassor) skrev 2016-11-25 09:04:32 följande:

Hej tjejer!

Va precis på SH och det hade inte hänt nåt. Dom vågar inte heller höja då dom tror att det blir jättemånga ägg då. Så nästa vecka ska jag till den läkaren som jag träffade först och diskutera hur vi får vidare. Det är tydligen 6-8 mån väntetid just nu på ivf och jag står inte i kö än så det är ju isf ett tag dit. Att gå privat känns inte heller som ett alternativ i detta läge.

Faiken, vad synd. Så dem är rädda för en ketchupeffekt?

Det låter som att IVF kommer fungera bra för dig med så många ägg som mognat.

Jag börjar tappa lite hopp om den här omgången tyvärr. Har gjort två gravtester, dag 6 och dag 8, som varir tvärnegativa. Vet att det är tidigt men magkänslan är sådär...
  • Anonym (Längtarmassor)

Ja precis. Det är just ketchupeffekten de är rädda för. Då är det ju inte en någon idé om man inte kör ivf direkt...

Tappa inte hoppet! Det är ju en hel vecka till BIM väl? Men förstår att du känner som du känner. Hade varit likadan i din situation.

• Pdl
    Anonym (Längtarmassor) skrev 2016-11-25 19:09:50 följande:

Ja precis. Det är just ketchupeffekten de är rädda för. Då är det ju inte en någon idé om man inte kör ivf direkt...

Tappa inte hoppet! Det är ju en hel vecka till BIM väl? Men förstår att du känner som du känner. Hade varit likadan i din situation.

Hur har det gått, har ni haft kontakt med läkaren? Har ni hunnit känna efter hur ni själva vill göra?

Du har så rätt, väntar fortfarande in BIM. Som jag eg. inte alls vet bär den kan vara då det var så länge sedan jag hade mens. Blir en vecka av väntan!
  • Anonym (Längtarmassor)

Jag ska till läkaren på onsdag så vet mer då :) vi är nu inställda på ivf men som sagt är det ganska lång väntan. Men men det får det vara värt :)

När man tar ovitrelle så är väl BIM ca 16 dagar efter man tagit sprutan om jag fattat rätt? Rätta mig gärna om jag har fel. Och du tog väl sprutan för ungefär 1,5 vecka sen va? Så inom en vecka borde din BIM vara :)

• CBH2
    Anonym (Längtarmassor) skrev 2016-11-25 09:04:32 följande:

Hej tjejer!

Va precis på SH och det hade inte hänt nåt. Dom vågar inte heller höja då dom tror att det blir jättemånga ägg då. Så nästa vecka ska jag till den läkaren som jag träffade först och diskutera hur vi får vidare. Det är tydligen 6-8 mån väntetid just nu på ivf och jag står inte i kö än så det är ju isf ett tag dit. Att gå privat känns inte heller som ett alternativ i detta läge.

Hej tjejer! Jag har varit utomlands och uppkopplingen har varit så dålig.

Vad tråkigt att det inte hänt något :( varför känner du att privat inte är aktuellt i detta läge? Förstår självklart om det är pengarna, men tänkte om det kanske var någon annan anledning?
    När ska du träffa läkaren igen då?
  • CBH2
    Anonym (Längtarmassor) skrev 2016-11-28 17:33:51 följande:

Jag ska till läkaren på onsdag så vet mer då :) vi är nu inställda på ivf men som sagt är det ganska lång väntan. Men men det får det vara värt :)

När man tar ovitrelle så är väl BIM ca 16 dagar efter man tagit sprutan om jag fattat rätt? Rätta mig gärna om jag har fel. Och du tog väl sprutan för ungefär 1,5 vecka sen va? Så inom en vecka borde din BIM vara :)

Du var ju där idag! Hur gick det? :)

PS. Tänk på att du kan åberopa vårdgarantin som ger dig rätt till vård inom 3 månader. Gäller även för IVF! :) du ringer ett särskilt nr och säger att du åberopar vårdgarantin, very simple. MEN - du måste ju ha gjort alla utredningar och ställt dig i kö, men så fort du gjort det kan du ringa :)
  • CBH2
    Pdl skrev 2016-11-30 17:07:38 följande:

Idag kom mensen ????

Åh nej! :(
    Det gick inte för mig heller första gången jag tog ovitrelle. Även om spermien och ägget möts kan det vara så att kroppen inte riktigt vet vad den ska göra - det var min man som hade läst det någonstans. Ge inte upp! Nästa gång vet kroppen vad den ska göra :)
  • Anonym (Längtarmassor)
    Pdl skrev 2016-11-30 17:07:38 följande:

Idag kom mensen ????

Åh nej! :(

Då får vi hålla tummarna för nästa gång! <3
  • Anonym (Längtarmassor)
    CBH2 skrev 2016-11-30 22:04:02 följande:
    Hej tjejer! Jag har varit utomlands och uppkopplingen har varit så dålig.

Vad tråkigt att det inte hänt något :( varför känner du att privat inte är aktuellt i detta läge? Förstår självklart om det är pengarna, men tänkte om det kanske var någon annan anledning?
    När ska du träffa läkaren igen då?
    Ja precis det är pengarna och känner egentligen inte att det är så pass bråttom att det är värt att betala än.
  • Anonym (Längtarmassor)
    CBH2 skrev 2016-11-30 22:07:41 följande:
    Du var ju där idag! Hur gick det? :)

PS. Tänk på att du kan åberopa vårdgarantin som ger dig rätt till vård inom 3 månader. Gäller även för IVF! :) du ringer ett särskilt nr och säger att du åberopar vårdgarantin, very simple. MEN - du måste ju ha gjort alla utredningar och ställt dig i kö, men så fort du gjort det kan du ringa :)
    Jag skulle dit igår. Men jag vet inte riktigt vad det är för fel på mig men jag tog såklart fel på tiden så vi fick boka om. Blir så extremt trött på mig själv ibland... så nytt möte om två veckor...

Åh vad bra! Då ska jag definitivt kolla upp det! Antar att man inte kan välja klinik själv då utan får plats där det finns helt enkelt? Men det gör väl kanske inget :) tack för tipset!
  • CBH2
    Anonym (Längtarmassor) skrev 2016-12-01 08:36:12 följande:
    Jag skulle dit igår. Men jag vet inte riktigt vad det är för fel på mig men jag tog såklart fel på tiden så vi fick boka om. Blir så extremt trött på mig själv ibland... så nytt möte om två veckor...

Åh vad bra! Då ska jag definitivt kolla upp det! Antar att man inte kan välja klinik själv då utan får plats där det finns helt enkelt? Men det gör väl kanske inget :) tack för tipset!
    Hur har det gått hos läkaren? :)
  • Anonym (Längtarmassor)

Det har gått bra. Vi står nu i kö till ivf. Ringde vårdgarantikansliet idag också så då bör det inte ta mer än tre månader. :) och medan vi väntar sprutar vi på med gonal-f men så ökar vi dosen snabbare. Dom sa att risken är stor att det blir för många ägg men testa kan man ju alltid!

Hur går det för er?

• Pdl

Härligt att det kommit igång!

Vi har efter många om och men fått iväg remissen till RMC igår. Så nu blir det väntande till IVF, förmodligen ca 3 månaders kötid :) Hur mår du CBH2?

• CBH2
    Pdl skrev 2016-12-22 06:49:09 följande:

Härligt att det kommit igång!

Vi har efter många om och men fått iväg remissen till RMC igår. Så nu blir det väntande till IVF, förmodligen ca 3 månaders kötid :) Hur mår du CBH2?

Vad kul att höra att det går framåt för er båda! :) jag har mått väldigt illa, haft ont i huvudet och varit väldigt väldigt trött den här veckan, men det gör verkligen ingenting! Var på inskrivningssamtal i måndags och fick då även göra ett ultraljud (på magen) och se hjärtat slå! :) fick även göra ett VUL på Sophiahemmet i vecka 6 och då fick vi också se hjärtat - jag är bara så himla nojjig att något ska gå snett så jag fick göra ett till nu :)

Går in i vecka 10 idag så jag forsätter hålla tummarna att allt ska gå bra. Ska göra KUB andra veckan i januari, så det är mkt man har att vara orolig för hehe.

Jag håller tummarna för er tjejer - att Gonalen ska ge er små mirakel! Jag önskar er en riktigt god jul. Håll mig uppdaterad! :)
Svar på tråden Gonal-f och pcos