• peppe75

Förhöjt ögontryck

Hej

Fick enorm ångest då min optiker sa jag har förhöjt tryck i ögonen 19-23 tror jag. Jätte orolig nu är det ngn som kan ge en lugnande svar el andra som har lite högt tryck,är det vanligt tro

• Svar på tråden Förhöjt ögontryck
  • Fia 28

Har haft 30 i tryck en kortare tid då ögonen var riktigt ansträngda. Gick ner till normalt igen efter jag fått nya glasögon.

• ögonläk

Hej!

Jag är ögonläkare och hoppas kunna ge dig svar.

Det är individuellt vilken trycknivå ögonen tål, vissa ögon klarar upp mot 30 mmHg utan att skadas av trycket och vissa ögon tål inte en trycknivå på 12. De flesta tål dock ett tryck upp till 21-24 mmHg. Om ögonen skadas av det höga trycket har man (oftast) en sjukdom som heter glaukom, som förut kallades grön starr. Sjukdomen kan påverka vidvinkelseendet (synfältet), detta sker ofta långsamt under flera års tid.

Om det finns ärftlighet för glaukom med lågt/normalt ögontryck kan det vara anledning att undersökas hos ögonläkare även vid lägre tryck än 21 (-24). Annars tycker jag det är rimligt att kolla om trycket hos optiker om ett par månader. Om trycket fortfarande är på gränsen kan optiker remittera till ögonläkare som kontrollerar synfält och tittar på synnerver, och beslutar om man behöver följa dig ytterligare eller inte. Vi har många på kontroller på ögonkliniken med högt ögontryck som inte har (eller får) glaukom, men eftersom man inte själv märker symtomen är det viktigt att kontrollera. Om trycket ligger under de nivåer som behöver följas kan det vara rimligt att kolla hos optiker då och då när du ändå är där.

Kort sagt är det vanligt med ögontryck i de nivåerna du har utan att det finns någon sjukdom i ögonen. Däremot är det viktigt att följa upp hur trycket utvecklas för att se om det finns behov av bedömning hos ögonläkare.

Ta hand om dig!

• peppe75

Tack var hos ögonläkare som inte såg ngt fel. Detta var förra året, Lider av enorm stress ångest varje dag sjukskriven för detta. Detta med ögonen triggar min ångest då jag är hypokondriker. Gjorde test några år innan som var bra men trycket kom efter min panikattack och dåliga mående

• peppe75

Ingen i släkten har glaukom men min far som är 75år får droppar pga lite förhöjt tryck

Svar på tråden Förhöjt ögontryck