Inlägg från: Moderno |Visa alla inlägg
  • Moderno

Ska kvinnor kvoteras till bolagsstyrelser?

KillBill skrev 2016-09-10 16:19:50 följande:

Jag tycker att det är bra att regeringen slutför Anders Borgs politik ner det gäller bolagsstyrelser.

www.svd.se/borg-hotar-med-lag-om-kvotering

Det var ett synnerligen bra förslag av Borg (lite märkligt att du också verkar anse det, dock? Men jag har förstått att han har gått hem hos många olika politiska läger i.o.f.). Det är så en bra politik ska föras. Ge företagen ett starkt incitament att förändra själva, eftersom marknaden bäst vet hur det ska gå till, men ställ samtidigt krav på att förändringar faktiskt genomförs. Då kommer någon lagstiftning förhoppningsvis inte att behövas och problemet är åtgärdat på det mest effektiva sättet.

Jag instämmer för övrigt med Sven Hagströmer (tror det var han) som uttryckte sin största förvåning över att näringslivet inte förstått det hot som en lagstiftning faktiskt innebär, när han talade i sommar i p1. Nu har näringslivet snart försuttit sin chans att självt genomföra förändring och då återstår ju bara lagstiftningen, vilket är i sin ordning om svenska folket önskar en faktisk förändring.

Sedan antar jag att målet med en lagstiftning på det här området är att se till att de mest kompetenta personerna får styrelseuppdragen, något som hittills alltså inte ska ha varit fallet varit fallet på grund av en skev genusuppfattning eller liknande.
  • Moderno
    Ulltand skrev 2016-09-17 17:39:28 följande:

Nu finns det ju inget stöd i riksdagen för detta så högst sannolikt blir det ingen kvotering som väl är.

Men regeringen ligger i för att samla jämställdhetspoäng och det nya könsverket tycks man kunna genomföra utan riksdagsstöd.  Det utbildas ju genusvetare som aldrig förr och någonstans skall de ju jobba.

Men om det kan visas att de lämpligaste kandidaterna inte får uppdragen är det väl ett problem som bör årgärdas? Betvivlar du att det kan visas att så är fallet?
  • Moderno
    Ulltand skrev 2016-09-17 19:20:35 följande:

Självklart får det bästa kandidaterna i allmänhet styrelsejobben. Själva idén med företag är som bekant att tjäna pengar. Sedan skall heller ingen annan än just ägarna bestämma vem som skall leda *deras* företag.

Mycket handlar om att bryta en kultur. Ägarnas intressen sammanfaller inte alltid med styrelsen. En styrelse kan (som bekant) vara mer intresserad av att sin egen lycka än att företagets framgång. På samma sätt kan det förhålla sig med nominering av styrelsemedlemmar, som styrelsen kanske hellre hämtar från sin egen krets än bland de mest lämpade. OM (obs: om) det förhåller sig så kan jag förstå behovet av lagstiftning.
  • Moderno
    Konservativ skrev 2016-09-17 20:27:54 följande:

Nej. Det ska inte åtgärdas av staten. Däremot bör det åtgärdas av ägarna. De ägare som är så korkade att de bara anställer dåliga styrelsemedlemmar förtjänar inte att deras företag går bra. 

Mycket handlar om att bryta en kultur. Ägarnas intressen sammanfaller inte alltid med styrelsen. En styrelse kan (som bekant) vara mer intresserad av att sin egen lycka än att företagets framgång. På samma sätt kan det förhålla sig med nominering av styrelsemedlemmar, som styrelsen kanske hellre hämtar från sin egen krets än bland de mest lämpade. OM (obs: om) det förhåller sig så kan jag förstå behovet av lagstiftning.
  • Moderno
    Ulltand skrev 2016-09-18 10:31:46 följande:

Du ser inget problem med att staten inskränker ägarnas rätt att leda deras företag?

När staten lägger sig i ägande i privat verksamhet har vi något som kan liknas vi kommunism  i light form och ett litet steg mot planekonomi. Alla vet ju bra det bra det gått för sådana länder.

Till frågan om kompetens så är det så att det finns inte alls lika många kvinnor som skaffat sig erfarenhet och kompetens för styrelseuppdrag.  En lämplig bakgrund torde vara lång erfarenhet av företagsledning på högsta nivå. 

Nej, jag skrev att ägarnas intressen inte alltid sammanfaller med styrelsens intressen. Ägarna kanske vill att de mest kompetenta får platser men har svårt att nå fram med en sådan önskan eftetsom ägandet är så utspritt. Om det förhållet sig så (återigen: om) ökar ju faktiskt lagstiftningen ägarnas rätt att leda sina företag i den frågan.
  • Moderno
    Konservativ skrev 2016-09-19 10:02:52 följande:

Hur menar du nu? Påstår du att endast styrelsen kan nominera styrelsemedlemmar? Det var nytt för mig. 

Att bryta en kultur: låter som neokolonial kulturimperialism. Har du något emot mångkultur?

Jag menar det jag skriver. Läs och begrunda.
Svar på tråden Ska kvinnor kvoteras till bolagsstyrelser?