Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill
    Ulltand skrev 2016-09-10 16:42:12 följande:
    Det är precis det bolagsstyrelserna hävdar, att det inte finns tillräckligt många kvinnor med rätt kompetens i nuläget. Sedan sker det ju en ständig ökning av antalet kvinnor redan nu. Förmodligen för att fler når den kompetens som behövs.

Sedan är jag övertygad om att det är individen som har betydelse och inte vilket kön denna råkar ha.
    Jag tror inte att det beror på brist på kompetens att inte fler kvinnor sitter i bolagsstyrelser. Det är nog i stället som Muffins2017 skriver att idag så sker det en inofficiell inkvotering av män till många bolagsstyrelser och det är anledningen till den ojämna könsfördelningen.
  • KillBill
    driver28 skrev 2016-09-10 23:45:14 följande:

Börja med riksdagen. Om inte 40% är kvinnor från samtliga riksdagspartier får de inte delta i nästa val. Gud vilka kvalificerade politiker vi skulle få! Riksdagen skulle bli tom. Kaos!

Det var ett jävligt bra förslag! Så här ser det ut i riksdagen just nu. SDs siffror har emellertid försämrats eftersom en kvinnlig riksdagsledamot (Åkessons svärmor) har hoppat av SD och blivit politisk vilde.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    KillBill skrev 2016-09-11 00:15:42 följande:

Det var ett jävligt bra förslag! Så här ser det ut i riksdagen just nu. SDs siffror har emellertid försämrats eftersom en kvinnlig riksdagsledamot (Åkessons svärmor) har hoppat av SD och blivit politisk vilde.

• KillBill
    driver28 skrev 2016-09-11 08:55:10 följande:
    Klart bättre än vad jag trodde i allafall. Kanske de självkvoterat? Förklarar i så fall Magdalena Andersson, AKB, Rosanna Dinamarca, Åsa Romson och Margot Wallströms vedervärdiga prestationer i sina roller. För att själva komma över 40% innan de ödelägger även industrin med kvotering.....
    Lusigt, jag funderade en stund på om jag kunde komma på någon i riksdagen som inte håller måttet och som troligtvis är invoterad och jag kommer mest att tänka på män i sverigedemokraterna. Jag har svårt att tro att personer som Kent Ekeroth, Martin Kinnunen och  Björn Söder skulle ha kvalificerat sig till att bli riksdagsmän om det inte vore för att någon har trixat så att deras namn har hamnat högt upp på valsedlarna. 
Svar på tråden Ska kvinnor kvoteras till bolagsstyrelser?