• amia01

Enkel hälleflundra

Någon som vill dela med sig av ett enkelt recept på hälleflundra?
    Brukar ofta panera och steka, servera med potatis och kall så, annars gräddar jag rullar i grädde i ugnen, kryddade med citron och dill.
    Men nu sist blev jag så sugen på att hitta någon ny variant.
    Dela med er av era favoriter! Extra glad blir jag om de går hyfsat snabbt att laga, och ingredienslistan inte är allt för lång...

• Svar på tråden Enkel hälleflundra
  • riboflavin

Ugnsbakad fisk är ju alltid gott. Hel eller filé, funkar vilket som.

Smörj en lämplig ugnsform, mortla färsk dragon, torkade fånkålsfrön och torkade dillfrön med olja. Klä fisken med smeten och strö grovt havssalt över. Baka i ugn i 125 grader, hälleflundra är klar när kärntempen är 48-50 grader.

Servera med ex. kokt potatis och haricot verts, grillad sparris och knaperstekt bacon, ugnsrostad fänkål och rotsaker.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • MAN78

Nu är det kanske mer av en förrätt, men carpaccio på hälleflundra är fantastisk gott. Finns bra recept att söka fram.

• amia01
    riboflavin skrev 2016-09-08 13:34:14 följande:

Ugnsbakad fisk är ju alltid gott. Hel eller filé, funkar vilket som.

Smörj en lämplig ugnsform, mortla färsk dragon, torkade fånkålsfrön och torkade dillfrön med olja. Klä fisken med smeten och strö grovt havssalt över. Baka i ugn i 125 grader, hälleflundra är klar när kärntempen är 48-50 grader.

Servera med ex. kokt potatis och haricot verts, grillad sparris och knaperstekt bacon, ugnsrostad fänkål och rotsaker.

Håller med, och så enkelt också. Ibland blir man bara sugen på att testa lite nya smaker/varianter. Är nyfiken på om det skulle gå att göra rullar med någon typ av räkfyllning i som man kan köra i grädde i ugnen?
    Eller kanske ugnsstekt med pepparrot + smör?
    Hade varken räkor eller pepparrot hemma sist när det var hälleflundra så jag kune inte testa - men det kanske är någon annan som gjort det?
  • Domesticgoddess

Jag rimmade hälleflundra i helgen, stekte sedan i ugn med lite citron bara och serverade med en risotto med kantareller och pancetta. Både jag och gästerna tyckte det var gott.

Svar på tråden Enkel hälleflundra