Inlägg från: EnGladPingvin |Visa alla inlägg
  • EnGladPingvin

Outredd väg över vår gård skapar problem!

Ligger vägen på er mark? I så fall har ni full rätt att sätta upp skyltar och hinder som förhindrar motorfordon (vilket i praktiken även hindrar travhästar). Det förutsatt att det inte finns skriftligt servitut som säger något annat, vilket ska finnas registrerat hos lantmäteriet. Är det en bit från boningshuset gäller allemansrätten så folk har rätt att promenera eller cykla.

Är det däremot på gårdsplanen bara några meter från ert hus lär det räknas som tomtmark och då kan ni med gott samvete sätta upp både staket och grindar. Där gäller inte allemansrätten och man har inte rätt att traska runt där om man inte har något ärende till er. Detta gäller såklart om det handlar om er mark och det som sagt inte finns några skriftliga servitut som säger annat.

• EnGladPingvin
    Gårdgubbe skrev 2016-09-07 14:54:10 följande:
    Den står som "outredd" hos lantmäteriet. Och servitut finns inte för att köra över vår gård.
    Eftersom den ligger på er mark och så nära huset hade jag utan tvekan satt upp grind och skylt om privat mark. Sen hade jag hänvisat de som protesterade till att .visa mig att det finns något servitut eller liknande som visade att de har rätt att använda vägen.

Vi har en gårdsplan som grannarna måste passera, men det finns ett servitut. Det gäller såklart enbart dem och de som har ärenden till dem, inte övrigt passerande trafik. Vi har även lite längre bort på vår mark en mindre väg. Där kan vi inte hävda tomtmark, då det ligger en bit från huset, men vi har lagt ut hinder (stenblock) och satt ut skyltar som förbjuder alla typer av motorfordon. Vilket är vår fulla rätt. Det hindrar inte de som promenerar eller cyklar, men man får inte köra där med bil, mc eller moped. I praktiken antar jag att hindren även hindrar häst med vagn, vilket inte är ett problem hos oss. Grannen har däremot satt upp skyltar mot ridning på en väg på hans mark, vilket han verkar ha rätt att göra.
Svar på tråden Outredd väg över vår gård skapar problem!