• Anonym (Bara tom..)

När mattan brutalt rivs bort under ens fötter...

Igår kväll fick jag samtalet jag inte önskar min värsta fiende.. 

Min bästa vän sen 15 år, vi pluggade ihop.. lika gammal som mig.. hon bestämde sig häromdagen för att hon inte ville leva längre.. 

Lämnar efter sig en miljon frågor, en tomhet, en känsla av maktlöshet. Vad hade jag kunnat göra ? Varför kom hon inte till mig? varför ? varför varför så drastiskt? VARFÖR???

Hon har mått dåligt till och från många år, haft djupa svackor, men även en del bra toppar. Vi har pratat och pratat, hon var besviken på sjukvården då hon slussades runt i olika instanser och kände att ingen tog henne på allvar, ingen erbjöd ordentligt hjälp. 

I våras berättade hon att hon nu fått en ny läkare igen... 3:e detta året.. och hon tvingas då börja om. älta o älta. Varje ny läkare vill att hon börjar om, berättar sin historia.. hon ville gå framåt, planera framtiden inte älta bakåt. 

Hon tillskrevs mängder med olika piller av olika läkare, som att de bara ville ha henne ur vägen, ett recept sen är allt bra.. 

Men det kändes ändå som att sista året varit lite bättre, jag anade inte vad som komma skulle.. 

Jag fick ett samtal igår och min värld som jag känner den bara rasade. 

Jag är arg, jag är bitter, jag är förbannad, jag är så otroligt ledsen, jag är maktlös. jag är full av frågor.. jag är... jag vet inte vad jag är... .. tom...

• Svar på tråden När mattan brutalt rivs bort under ens fötter...
  • Anonym (:()

När man är så djupt nere i det svarta så finns inte på kartan att be om hjälp. Man är bara less. Man är varken ledsen eller sorgsen. Snarare upprymd att slippa vara med längre. Du hade inte kunnat göra ett enda dugg. Och hon var för djupt nere.

• Anonym (Bara tom..)

Jag kan ändå inte hjälpa att tankarna kommer. vad hade jag kunnat gjort ? 
    vad gjorde jag för fel?
    Jag känner mig som världens sämsta vän :(

• Anonym (:()
    Anonym (Bara tom..) skrev 2016-09-07 09:20:06 följande:
    Jag kan ändå inte hjälpa att tankarna kommer. vad hade jag kunnat gjort ? 
    vad gjorde jag för fel?
    Jag känner mig som världens sämsta vän :(
    Du hade aldrig i livet kunna hindra henne. En människa som bestämt sig kan du möjligen hindra just då. Men hon KOMMER ta livet av sig. Hon hade gått igenom för mycket för att orka med. Hade man kunnat tvångsvårda henne så kanske kanske hon nånstans hittat tillbaka. Men inte ens det hjälper alltid :( Så släpp de plågsamma tankarna. Att älta gör dig inte lyckligare, tvärtom. Och du är säkert inte ensam om att känna som du gör.
  • TeamRocket

Du behöver prata med någon om dina känslor, gärna någon professionell. Jag sköt bort mina känslor efter min bästa väns död i nästan 5 år och det höll på att bli min undergång.

Prata, prata, prata och känn allt, håll inget inom dig.

Och en sak till, det var inte ditt fel och det fanns inget du kunde göra. Det låter som skitsnack men det är sant. En vacker dag kommer du kunna tro på det.

• Anonym (Bara tom..)
    TeamRocket skrev 2016-09-07 10:00:26 följande:

Du behöver prata med någon om dina känslor, gärna någon professionell. Jag sköt bort mina känslor efter min bästa väns död i nästan 5 år och det höll på att bli min undergång.

Prata, prata, prata och känn allt, håll inget inom dig.

Och en sak till, det var inte ditt fel och det fanns inget du kunde göra. Det låter som skitsnack men det är sant. En vacker dag kommer du kunna tro på det.

Tack, jag försöker intala mig själv det. Men jag var hennes bästa vän.. vi pratade om allt.. varför kunde jag inte finnas för henne ?
  • smulpaj01

Det hände min bästa vän för 3 år sen. Jag hade pratat med henne varje dag i drygt 20 år så saknaden är enorm!!!!
    Än idag tänker jag på henne dagligen, tror aldrig jag kommer över det!
    Det jag försöker trösta mig med är att hon äntligen fått frid! RIP Catarina!
    Tyvärr efterlämnade hon en liten 9 årig dotter som nu är föräldralös och bor hos sina morföräldrar tills de inte orkar och det blir fosterhem för flickan.

Beklagar sorgen, ta hand om dig! Själv går jag i terapi sen dess.

• Anonym (Minna)
    smulpaj01 skrev 2016-09-07 10:05:04 följande:

Det hände min bästa vän för 3 år sen. Jag hade pratat med henne varje dag i drygt 20 år så saknaden är enorm!!!!

Än idag tänker jag på henne dagligen, tror aldrig jag kommer över det!

Det jag försöker trösta mig med är att hon äntligen fått frid! RIP Catarina!

Tyvärr efterlämnade hon en liten 9 årig dotter som nu är föräldralös och bor hos sina morföräldrar tills de inte orkar och det blir fosterhem för flickan.

Beklagar sorgen, ta hand om dig! Själv går jag i terapi sen dess.

Usch vad illa berörd man blir av att höra om barn som blir kvar. Vare sig det handlar om att föräldrarna gått bort i sjukdom eller detta. Hur kan man lämna sitt barn? Jag har funderat på att anmäla oss som fosterfamilj med tanke på dessa barn. Har dessutom hört många skräckhistorier om fosterbarn som hamnat hos "fula fiskar". Kände direkt att man vill hjälpa den här tjejen eller någon annan.

Kandu som hennes mammas vän finnas där för tjejen? Det skulle nog vara värdefullt för henne att ha kontakt med någon som kände mamman och som kan berätta positiva saker om hennes mamma.
  • Anonym (Bara tom..)

Jag är lättat i all sorg att min väninna inte lämnade efter sig några barn. 

Smulpaj, tack för att du delar med dig. Hur gjorde du i början för att fungera normalt? Jag känner att jag bara är apatisk och arg, och ledsen och frustrerad.
    Hur ska jag hantera det?

• smulpaj01
    Anonym (Minna) skrev 2016-09-07 10:20:21 följande:
    Usch vad illa berörd man blir av att höra om barn som blir kvar. Vare sig det handlar om att föräldrarna gått bort i sjukdom eller detta. Hur kan man lämna sitt barn? Jag har funderat på att anmäla oss som fosterfamilj med tanke på dessa barn. Har dessutom hört många skräckhistorier om fosterbarn som hamnat hos "fula fiskar". Kände direkt att man vill hjälpa den här tjejen eller någon annan.

Kandu som hennes mammas vän finnas där för tjejen? Det skulle nog vara värdefullt för henne att ha kontakt med någon som kände mamman och som kan berätta positiva saker om hennes mamma.
    Tyvärr bor vi väldigt långt ifrån varandra. Jag har ringt mormor ett par ggr för att höra hur hon mår och har det. Mormor tillåter inte att jag pratar med flickan då det kan riva upp sår. Hon vill att flickan ska glömma sin mamma. Finns inte ens en grav att besöka
    Jag oroar mig mkt för fosterhemsplacering då jag har dåliga erfarenheter av det. Det är ont om bra fosterhem tror jag.
  • smulpaj01
    Anonym (Bara tom..) skrev 2016-09-07 10:47:12 följande:

Jag är lättat i all sorg att min väninna inte lämnade efter sig några barn. 

Smulpaj, tack för att du delar med dig. Hur gjorde du i början för att fungera normalt? Jag känner att jag bara är apatisk och arg, och ledsen och frustrerad.
    Hur ska jag hantera det?

Jag var på väg till jobbet när jag fick veta. Fick en chock och bröt ihop, pinsamt jag som aldrig någonsin gråter. En kvinna gav mig näsdukar. Ringde jobbet och sjukskrev mig några dagar. Alla mina vänner ringde mig och beklagade sorgen eftersom alla vet hur nära vi var. Min bror kallade henne sin lillasyster.
    Efter det körde jag bara på några månader utan att tänka. Sedan insåg jag hur dåligt jag mår och sökte hjälp i terapi.
    Jag kan inte säga vad Du ska göra eftersom alla hanterar sorg på sitt sätt. Känn efter vad du behöver just nu.
Svar på tråden När mattan brutalt rivs bort under ens fötter...