• Elisa77

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Rosen - vi ville gärna ha snitt pga två komplicerade förlossningar tidigare (ett snitt, ett vanligt) så för oss känns det skönt att veta även om jag tycker att den vaginala förlossningen är sjukt häftig att få vara med om.

Hmm, inga kisseriproblem för mig förutom att jag nästan kissar på mig när sammandragningarna kommer. Jag är törstig hela tiden, dricker flera liter mer än vanligt. : ) En del säger ju att vi förbereder oss för våra vakna nätter med bebisen när vi går upp så många gånger varje natt, jag börjar tro att jag ger bebisen dåliga rutiner. Varje gång jag kissat måste jag dricka, och varje gång jag dricker väcker jag ju bebisen...

• Elisa77

När jag födde sist så hade jag en fantastisk barnmorska som jobbat i Afrika bla och verkligen förespråkade profylax, att andas och vara närvarande i smärtan. Det gick skitbra ända tills hon klev av sitt pass och jag fick en ny. Då tog det inte lång tid förrän jag bönade och bad om epidural. : )

Jag tycker det är en sund inställning att tro på sig själv och vilja testa köra på så långt det går utan. Men nånstans vara öppen för att kunna ändra sig och ta det som det kommer.

• Elisa77
    frkvilljunu skrev 2016-10-25 14:19:50 följande:

Jag lutar mot att jag vill försöka utan eda om förloppet flyter på hyfsat "snabbt". Jag hade eda första och det var himmelriket när den tog men det sakta ju mer lite. Var väldigt instä?ld på att få den andra men då var det för sent. I efterhand vet jag ju att det funkar både och och krystvärkarna är lika jävligt och underbara både med och utan då har den ju ingen funktion längre.

Känner att jag vill försöka jobba MED smärtan denna gång...Men vi får väl e Hur det går ...

Lustgas är jag sådär lite halvrädd för har inte bra minnen av den.gjorde mig illamående mest..

Lustgasen tajmade jag fel hela tiden, så det gäller nog att få in en bra teknik/taktik för att få den att funka...

Som jag längtar efter att få höra allas förlossningsberättelser, jag hoppas verkligen ni tar er tid att uppdatera här när ni landat hemma med bebis sen. : )

• Elisa77
    frkvilljunu skrev 2016-10-26 18:47:12 följande:

Mitt första falsk alarm idag då =/

Lite svaga värkar under förmiddagen och neråt tryck. .

Har bakat och lagar mat och vid 2 var jag väldigt trött så la mig för att vila och då tilltog värkarna. Kom med rätt jämna mellanrum och ökade i styrka. Halv 4 kom mannen hem och då hade jag fått i mig en Alvedon och vi klockade ett tag.Men runt 5 så kände jag att det avtog lite och gick upp och sen har Det i stort sett varit lugnt ... lika besviken som lättad nu...

Spännande. Man vill ju gärna att det ska dra igång på riktigt snart...

Ett riktmärke som jag kör på i erfarenhet av mina två tidigare förlossningar, när värkarna gör så ont att det inte går att prata (eller göra ngt överhuvudtaget) under tiden samt att dom kommer regelbundet. Då har det på riktigt satt igång och det är dags att ringa in. Eller sambon ringa in.. ;)
  • Elisa77

Gällande FK så är väl beloppet som vi får fram efter skatt (hoppas jag innerligt). Däremot så tror jag FK har som standard att dra 30% skatt och jag tex har 33% skatt i min kommun, så jag får alltid kvarskatt om jag inte justerar.. eller har tur att det jämnar ut sig med annat i deklarationen.

Imorgon är sista dagen på jobbet (känns sjukt konstigt) och sen har jag höstlov med barnen (jag har kvar lägstanivådagar som jag tar ut så jag börjar med en vecka föräldraledighet med dom) sen tar jag föräldrapeng på nya barnet i magen tills dess att den kommer och fortsatt framåt.

Jag tar rätt och slätt ut 4 dagar i veckan 100% i ett år. Allt är ju relativt till vad man har för inkomst, men nu första månaden kommer jag bidra med 5 000 kr till hushållet. Jippie. Känns som jag får börja sticka tröjor till barnen i julklapp...

Som tur är har jag föräldralön i fyra månader om jag inte minns fel, och det blir nog ca 1 000 kr extra i månaden. Och sen räknar jag bort all bensinkostnad (jag bilpendlar till jobbet ca 100-150 mil i veckan) så det tar ju också bort extra utgifter. Men några sötebrödsdagar är det ju inte tal om nu...

• Elisa77
    Mariro skrev 2016-10-27 15:34:59 följande:
    Ja, även om vi är väldigt lyckligt lottade i sverige att vi faktiskt får pengar för att sitta hemma med våra barn så är det inte speciellt mycket man får ut... måste dubbelkolla det där med skatten, fattas bara att man blir återbetalningsskyldig när man inte direkt har mkt att röra sig på.

Skönt att det är sista dagen för dig, jag ska jobba hemifrån hela november, men allt kan jag släppa from 1 dec. Längtar tills dess, behöver denna årspaus, är less på jobbet, kollegorna och allt det där...
    Nu när jag insett hur lite pengar det blir första veckan (1100 kr, lägstanivå) så ångrar jag djupt att jag inte härdade ut och jobbade hemifrån jag med. Men men, jag ska tänka positivt. : ) Jag längtar väldigt mycket att få träffa filuren i magen nu.
  • Elisa77
    ems86 skrev 2016-10-27 16:55:25 följande:

Här var planen sista pluggdag idag men vi är så dåliga här hemma, typ influensa, att jag fick kasta in handduken. Nä alltså tjejer detta är inte tiden för att pressa oss utan för att ladda upp. Både mental och fysisk energi. En extra kanelbulle till oss idag! Och sen lite fotmassage från männen. Ok? Sista rycket nu. Sen är vi väldigt låsta en period.

Någon annan med kids som agerar ut just nu? Min tvååring har helt klart insett att något är påväg att hända och är så mammig att jag knappt kan lämna honom en sekund..

krya på er, det sista man vill ska hända nu i slutspurten är ju att bli sjuk. Hoppas ni mår bättre kvickt. Låter som en bra idé med extra ompyssling av våra karlar. ; )

Din tvååring känner nog definitivt att ngt är på g.. Du får vara beredd på lite bakåtsteg med honom, att han kommer agera yngre än han är och kanske vilja ha mer bekräftelse än vanligt. (Vilket man ju ger sin 2 åring typ hela tiden ändå)
    Det skiljer 16 mån mellan mina grabbar och när tvåan kom hade jag ständigt dåligt samvete om jag inte kunde ta varje ledig sekund med ettan när tvåan sov. Mitt tips till dig är att HA INTE DET! Tänk på att du måste vila mellan varven också. Lättare sagt än gjort.

• Elisa77
    Kroa skrev 2016-10-28 10:00:36 följande:

Igår hade jag och sambon sex igen. Har inte haft det på sen förra gången (haha logiskt..!) då jag fick förvärkar efteråt och vi la sexet på hyllan eftersom det var för tidigt. Men igår var sambon lite sugen och eftersom vi nu faktiskt kommit in i det magiska v. 37+ så vi körde igen, och så mycket hemska förvärkar har jag aldrig haft.. Värkarna gjorde jätteont, kanske inte så att jag ville gråta direkt, men ändå så jag fick andas mig igen dom liksom. De kom oregelbundet, men ganska tätt. Sambon försökte övertala mig att åka in till förlossningen för att kolla, men jag ville vänta tills det blev värre - vilket det aldrig blev efter 6 timmar tills jag tillslut lyckades somna.. 
    Delar av slemproppen lossnade flera gånger igår, dock aldrig med något blod. Idag är det så mycket slemmiga flytningar (eller slempropp) att jag måste ha trosskydd och får torka mig flera gånger efter ett toabesök. 
    Tarmarna har väl blivit retade efter alla sammandragningar så jag får springa på toa med magknip och diarréanfall. Förvärkarna gör däremot inte alls ont, även om jag får några sammandragningar då och då. 

Detta hade ju vart kul om jag faktiskt trodde på att det var på gång nu, men jag tror mer det är ett falskt alarm på grund av sexet - att det orsakade falska förvärkar. Nu kommer jag absolut inte vilja ha mer sex under graviditeten iallafall.. 

Men du, det behöver ju inte vara falskt alarm! Sexet kan ju ha satt igång det hela på riktigt! Jag är superorolig för sexandet själv (fick också ett väldigt obehag sist) och får vänta en vecka tills jag kommer in i vecka 37. Men sex lockar inte så värst just nu. Jag känner mig väldigt oattraktiv sexuellet, mitt kön är jättesvullet och jag kommer ju inte i närheten av att ansa något könshår och fräscha till, efter månader av förstoppning trivs hemorrojderna och för att inte tala om vita tjocka "gravidflytningar"... Urk.
  • Elisa77
    ems86 skrev 2016-10-28 11:19:30 följande:
    Åh tack snälla för både tips och krya-rop! Idag är sonen på förskolan och jag vilar!! Underbart!!

Precis det du säger är man ju så orolig för. Det ständiga dåliga samvetet. Sen man fick sitt första har ju allt fokus legat där, utan minsta konkurrens. Jag försöker tänka att det är ett fantastiskt bra sätt att förbereda dem för livet. Det ser ju ut så! Man får vänta på sin tur och hitta tryggheten i att mamma och pappa alltid finns där även om vi inte i den SEKUNDEN svarar upp till behovet.

16 månader är tight, men gud va häftigt att ha ett syskon så tätt! Bra jobbat av dig! Vad blir det nu mellan mini i mage och syskonen?
    Det kändes helt rätt att skaffa syskonen så tätt, det var tufft i perioder men jag är glad för det idag (Ettan var väldigt lätthanterlig som bebis, tvåan var helt omöjlig). Barnen är väldigt olika men har trots det stor glädje och nytta av varandra och jag ser otroliga fördelar och vinster med att växa upp med syskon, oslagbara tom.

Barnen är 7 och 9 år idag och lillasyster i magen var väldigt oplanerad. ; )

• Elisa77
    frkvilljunu skrev 2016-10-28 20:58:48 följande:

Idag packade jag i stort sett klart bbväska och slogs av känslan - herregud vad onödigt att jag gör det här vi kommer ändå aldrig behöva den. Ungfär som att jag tror att jag kommer vakna en morgon och inte va gravid längre o cch bebisen inte kom....

Känns så overkligt och långt borta ( rimligen är det ju några långa veckor kvar med)

Senare under dagen går jag panik åt andra hållet och känner bara hjälp vad är vi på väg mot.ska vi aldrig ha egentid jag och sambon.livet är så bra nu med stora barn...

Alltså orkar inte med mina tvära känslokast...skyller allt på hormonoerna...

Du sätter ord på vad jag känner också! Ena stunden fylld av förväntan och spänning, andra stunden förnekelse och lite undran när vi ska sluta den här "leken".. Känns rätt overkligt hela situationen.
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?