Inlägg från: frkvilljunu |Visa alla inlägg
  • frkvilljunu

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Förstoppning har varit denna graviditets genomgående tema känns det som för mig. Järntabletterna har verkligen gjort det ännu lite värre...not nice...måste köpa typ microlax men var gång jag är i närheten av apoteket får jag alltid för mig att det nog inte behövs nu och sen sitter jag där på kvällen och i stort sett gråter på toaletten.

Har funderat mycket på bbväska. Mitt bästa tips som jag läste någonstans på FL tidigare var att skaffa sig nånting nytt till sig själv att ta med och åka hem i.att få känna sig själv lite fräsch. Jag tänker då inte "finkläder" men en ny tröja och köpa mjuk amningsbh/topp. Stora trosor.tror jag kommer köra nättrosorna från kl att tag men just sitta i min hem vill jag nog ha ett par riktiga.

Klädproblemet börjar bli ett faktum för mig nu när det blivit kallare. Har gått i tunna byxor Hur länge som helst och har ett par mammajeans som jag fått som jag misstänker inte får över låren längre...känns jobbigt att köpa nya nu men ja vad ska jag göra. Blir en hel höst i mjukisbyxor

• frkvilljunu

Varit på BM besök och allt var som det skulle. Så roligt att var gång jag varit där kommer jag inte på något alls att fråga om och resten av tiden känns det som man går med 100funderingar..

Bebis ligger med huvud ganska långt ner och bm tror inte den kommer vända.Det känns bra.

Går hemma på havandeskapspenning nu och tycker tiden går så sakta. För trött och seg att ta mig för att göra något. Plocka fram allt jag införskaffat igår och insåg att det var väldigt mycket kläder.köpte klädpaket på tradera runt rul som jag knappt kollat igenom.

Undrar vad jag "glömt" att man ska behöva?

• frkvilljunu

BF 26/11

Min första kom 35+0 efter värkar största delen av den som blev outhärdliga på kvällen.kom in vid 22 var i stort sett helt öppen. Kl 2 är hon född.

Andra gick vattnet på natten från BF. Helt oförberedd vaknade av det vid 2 nångång och åkte in rätt snabbt.värkarna kom direkt där. Var i stort sett helt öppen då med. Var väldigt inställd på EDA som jag fått på första men de sa att det var för sent vilket fick mig att bryta ihop helt. Den psykiska stressen var nog värre än själva fysiska smärtan under hela den förlossningen.ut kom han vid 8 på morgonen så egentligen var det en rätt snabb förlossning då med.

Min största oro för denna är väl att det ska bli långdragen förlossning eller komplikationer.tänker att jag har haft sån tur egentligen som har haft 2 snabba och ganska lätta (i efterhand) förlossningar så det är min "tur" nu att råka ut för något.

Logistik mässigt med barn och hund och sambos jobb oroar med men det mesta löser ju sig på att eller annat sätt tänker att vi får ha några alternativa planer för olika scenarion.

Rädd att åka in i "onödan" för tidigt med. Innan första föddes var jag på förlossningen någon vecka innan för jag had förvärkar och de bara skaka på huvudet typ och så att lite ont får man räkna med. Kände mig så dum då och det satt i när det väl drog igång för då ville jag ju knappt åka in av rädsla för att bli bemött på samma sätt igen.

• frkvilljunu

Va i ntressant det är att läsa om allas upplevelser och tankar inför det som kommer med!!

Längtan är enrom hos mig nu!

• frkvilljunu

Någon mer som blivit illamående igen? Vet inte om det är H alsbrännan som gör det eller vad det är. Som ett konstant illamående ligger över mig. Novalucol har hjälpt innan mot de där hastiga halsbränne klänningarna som oftast bara kommit på kvällen. Men nu tycker jag nästan jag mår med illa av smaken av dem...blää....

Känner mig så stor och otymplig och bara gnäller.Är det inte det ena så är det andra- ryggen.halsbränna.trött...

Så blir jag ledsen för att min sambo ska tröttna på mitt gnäll fastän han inte säger att ljud om det...

Åh om det ändå hade varit ett rosa skimmer att va gravid...

• frkvilljunu

Vad underbart det är med denna tråd där vi känner så lika så ofta!! Så skönt att veta att man inte är ensam i sitt mående både bra och dåligt!!

• frkvilljunu
    ems86 skrev 2016-10-16 15:56:14 följande:

Hallå alla!

Är det någon som funderat på att vaccinera sig och sin sambo mot kikhosta? Eller någon som haft uppe det med sin bm? Här är det mycket snack om det och att vi gravida då skulle överföra ett visst skydd till bebisen vid förlossning. Är dessutom syskon och övriga familj vaccinerade nyligen är det ingen hemma som plockar hem smittan. Vaccinet klingar av med åren och vi som är runt 30 har inget skydd alls.

Vi kommer göra detta under veckan så länge inte min bm direkt avråder.

När vaccineras man "normalt" mot kikhosta?

Nu har/är vi förkylda om vart annat alla hemma känns som det bara går runt runt.Dottern med trolig körtelfeber så har funderat väldigt mycket på smittor när bebis kommer. Sambons son är 2.5 och är ju ofta dagisförkyld.tänker mycket på Rs virus som jag egentligen inte riktigt vet vad det är.
  • frkvilljunu
    Kroa skrev 2016-10-17 20:53:25 följande:

Känt att de tryckt en del neråt idag, men inte mer än vanligt. Vart tröttare och mer orkeslös, men jag somnade ganska sent igår och har sovit dåligt inatt så tänkte att de hade med det att göra. 

Under em/kvällen har jag fått sd ca var 30 min, på ett ungefär. De har inte gjort ont alls så jag har inte klockat, utan mest slängt ett öga på klockan typ. Nu den senaste timmen har de kommit mycket tätare och det börjar göra lite ont. Fortfarande inte "nu föder jag ont", men ändå ont. och sd är mer kraftiga än vad de brukar vara.

Såhär har det ju vart innan fast de har avtagit efter en stund, men nyss fick jag helt plötsligt magknip och fick springa på toaletten, och det bara rann ur mig. Den senaste 1-2 veckorna (vet inte hur länge, men de senaste iaf) har jag bajsat en gång varje morgon vilket jag gjorde även imorses. Efter en stund släppte det, men redan nu börjar jag känna av att jag snart kommer behöva springa igen! 

Vad tror ni? kan det vara på gång nu??! 

Sambon är på jobbet och är inte hemma förrän vid halv 12 egentligen så jag hoppas ju att kunna avvakta tills dess iaf om det nu är något! 

(och som svar till elisa77; Såklart gör jag kejsarsnitt om det behövs, men jag vill väldigt gärna föda vanligt. Första var också vanligt, men med epidural - vilket jag hoppas kunna klara mig utan denna gången :))

Hur går det??

Jag hade också tagit "tömmningsymtomet" som att nånting är på gång men det kan säkert dröja.
  • frkvilljunu
    Malinhe skrev 2016-10-19 15:24:24 följande:

Hej på er.!! Ny på sidan ?? Bf med mitt tredje å sambons första barn den 29/11. En liten Sladdis då jag har en 12 å 13 åring sen tidigare.

Välkommen!

Väntar oxå en sladdis till mina tonåringar. Hur har din graviditet varit jämfört med de andra?
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?