• Elisa77

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Miaairam skrev 2016-10-01 19:30:49 följande:

Hej! Har följt tråden ett tag, men har inte skrivit ännu... Men nu undrar jag om någon mer upplevt att magen plötsligt blivit väldigt mycket mindre? Vecka 32 idag och magen känns inte alls stor och utvägen längre. Har dessutom fått kommentarer som "det var ju en nätt liten mage för att vara så långt gången" och "du är ju inte större än sist vi sågs" (vilket var den 10 juli!) de senaste dagarna. Jag som bara fått höra hur stoooor jag är sedan vecka 20 typ, och fått många frågor om det är två och om det är dags snart. Har lättare att böja mig etc också... Orolig eftersom moderkakan slutade fungera som den ska på slutet med förra. Känner rörelser som vanligt iaf. Någon mer som upplevt att magen plötsligt krympt rejält?

Förstår att du blir orolig om moderkakan slutade fungera förra gången, hur upptäcktes det? Jag tror magen står lite still i tillväxt i nån vecka eller två, bebisen kanske hamnar mer tillrätta med huvudet neråt, magen faller ner lite istället för rakt ut? Så länge du känner fosterrörelser som förr så är det nog inget, men ring din bm imorn om det känns bättre. Aldrig bra att oroa sig för mkt.

Björckan- många frågetecken i mitt förra inlägg till dig, mobilen lever sitt egna liv.

Igår monterade vi spjälsängen, kändes konstigt, låg och tittade på den halva natten och hade svårt att somna. :) Har ni andra börjat boa eller gjort i ordning bebisrum?
  • Elisa77

ojoj, era stackare! Men nu är det inte jättelänge kvar!

Jag hade en rabattkupong på 25% på Coop idag så passade på ochköpte lite (eller mycket) blöjor, amningsinlägg, stora nattbindor, några nappar och annat supertrist och dyrt. Så nu är vi nog kittade för storken.. (noll i klädväg inhandlat ijof)

• Elisa77

Björckan- ja, frågetecknen måste vara smileys. :) Köpte också Libero, minns att dom passade bäst tidigare.. hoppas det det blir bra.

Helen- har en vän vars moderkaka ligger i vägen, och tydligen snittas dom ännu tidigare än vanlig planerad snitt-tid. Kanske en tröst, om du inte promt sörjer en vanlig förlossning?

• Elisa77

Haha, härliga bajsdiskussioner i tråden idag! Förstoppning är verkligen inte kul, jag tampas med det så fort jag tar en liten järntablett för mkt (får liksom välja mellan dödstrött av dåliga järnvärden eller fucked up mage av tabletterna, pest eller kolera mao). Hoppas du får tömma tarmen imorgon Krya! Jag är i ett läge där jag får sitta på toa i timmar känns det som, kan absolut inte krysta ut nån bajskorv då vänder halva tarmen sig ut och in typ. Hej hemorrojder.

Vi är nära bf nu, en del lite närmre än andra. Så spännande! Jag ska bara jobba oktober ut och sen ha mina "stora" barn hemma på höstlovet v.44 för att mysa extra med dom innan lillasyster kommer. Sen väntar två veckor med massa egentid och bebisboande och säkert en nypa otålighet innan det är dags.

• Elisa77

Verkar vara lite olika hur länge man stannar efter snitt, jag räknar med två nätter max... Men man vet ju aldrig. Med mitt akutsnitt stannade vi tre nätter (första barnet) och då hade vi ett superfint bb-rum (privat på BB Södra i sthlm) och det kändes verkligen gott nog. Jag minns att jag var helt sängliggande dag 1 dock, fick tom be om hjälp av en usk att duscha. :(

BB-väska... viktigast: mobillladdare! ;) Lite olika för oss som väntar snitt eller vanlig tänker jag, det kan ju bli väääääldigt många och långa timmar vid en vanlig förlossning. Särskilt för partnern.

Smart tips med något nytt inköp till en själv, det ska jag snappa upp. Vi bor i en mindre stad och har ca 15 min till sjukhuset så tänker att missar jag något är det snabbt åtgärdat.

• Elisa77

(Testar lägga ut en bild) Så här bor min bebis i v.33... det är tungt!! ;)
  • Elisa77

Fina magar!! :) Tänk att våra små bor där inne. Jag handlade första kläderna idag, så nu har jag en body, ett par byxor, 2 par strumpor och en pyjamas... En bra start i allafall. :) Tänkte inte på att man borde tvätta dom! Ska köpa lite parfymfritt tvättmedel.. rekommenderas parfymfritt sköljmedel oxå förstås?? Jag är verkligen nybörjare på det här igen...

• Elisa77

Här har ni en till som känner sig lite sliten idag.. mådde illa hela eftermiddagen, kvällen och natten vilket innebar (känns det som) noll sömn. Upp och iväg med barn som skulle på friluftsdag och sen åka till jobbet (en sträcka på 6 mil som kändes som en evighet) för att sitta framför datorn med en överjävlig statlig upphandling (jag gillar inte stillasittande arbetsuppgifter och som tur är gör jag det inte så ofta) så mina ögon är röda och håller på att trilla ut nu känns det som...

... fick ett positivt besked att hantverkarna som ska renovera vårt badrum kan komma redan på måndag (tre veckor tidigare än beräknat) så nu måste verkligen de sista inköpen ske PRONTO! Vi upptäckte igår att nya badkaret inte går in genom dörren så vi måste bredda öppningen... och badkarsblandaren var fel så den har vi reklamerat men inte fått nån ny än.. och handdukstork har vi helt missat att vi behöver (pga kalldrag från fönster och radiatorn ska väck) så det är så mycket fix och trix nu men så skönt det ska bli när jag har mina två alldeles egna arbetsfria hemmaveckor med nytt badrum och inga hantverkare som stör innan bebis kommer. :) Snabbspola tiden nu please!

Krya på er alla med era krämpor!

• Elisa77

Ems86- kan du inte lägga till i trådstartens allas bf? Roligt att på ett övergripligt sätt se hur vi alla närmar oss...

Frkvilljunu- jag har oxå lite problem att komma ihåg vad man behöver... Idag är det 25% på allt på kappahl och deras Newbie kläder är söta, ska försöka hinna dit en sväng.

• Elisa77
    ems86 skrev 2016-10-07 21:33:56 följande:

Mitt största orosmoment är faktiskt att inte bli tagen på allvar. Sist gick vattnet 34+1 (som igår i denna grav) och jag var inne flera gånger och fick olika bud om det var vatten eller ej. Kände mig så maktlös!

Samma som Kroa. Vill hem till storebror snabbt. Han är två år och vi är väldigt tighta. Hänger ihop med oron hur han ska tackla ett syskon överhuvudtaget. Rädd att han ska känna sig övergiven. Shit jag lipar redan nu av tanken..

Förra förlossningen låg vi där två veckor totalt och blev väldigt hemma där. Mannen han hämta många nya omgångar kläder etc :)

Bb väskan har stått i princip klar i två veckor. Har denna gång med mig lite grejer så jag kan snygga till mig själv. Alltså fräscha kläder, lite smink och egna favvo dusch-grejer. Vill känna mig lite piggare än sist :)

Förra gången var ju första gången, nu har du nog mer kraft att orka ifrågasätta om något känns fel eller om du känner dig maktlös. Tänk att det behöver inte alls bli som sist, alla graviditeter och förlossningar är ju verkligen olika.

Förstår din oro med att sonen ska bli storebror och hur det kommer att bli. Min äldsta var 1,5 när lillebror kom. Han förstod inte mycket, jag slet nog mest med samvetet att räcka till för båda. Tror nog lillebror blev mest åsidosatt när jag tänker efter..

Att få bli syskon och ha den erfarenheten och kärleken genom livet är fantastiskt. Tuffa stunder och underbara stunder om vartannat.

Mitt bf är 23/11, jag har planerat snitt i v.39+2
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?