• Elisa77

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Min äldsta var 1,5 år när lillebror kom, ingen fara alls för skuff och puff på magen och dessutom fick lillebror det rätt tufft hela första åren... På gott och lite ont. ;) Superfina bröder idag på 7 och 8 år.

• Elisa77

Min vaginala förlossning startade 05:00 med vattenavgång, blev inskriven direkt. Öppnade mig för långsamt (fick feber och bebis påverkad) så skulle få värkstimulerande vid 14:00 och öppen 5 cm men jag vägrade tills jag fått epidural (de "svaga" värkarna var fruktansvärda nog). Fick den ca kl 15 och det hjälpte mig enormt att hantera smärtan och kl 21 var han ute med hjälp av sugklocka. Hade inställningen innan förlossningen att jag ville hantera smärtan så naturligt som möjligt, men öppen för förslag. Jag hade aldrig pallat att föda utan epidural. Det som däremot var trist var att det tog udden av krystvärkarna, jag kunde inte riktigt känna skillnad på de vanliga värkarna och krystvärkarna.

Jag känner mig mycket mer gravid än v30, känns och ser ut som v35 ungefär. Börjar fundera om UL visade fel... Förvånad

• Elisa77
    Kroa skrev 2016-09-16 10:20:40 följande:
    Känner igen mig i det du skriver, de svaga värkarna kan också vara hemska!! Hoppas det går lire snabbare för dig denna gången då!

Ja, epiduralen räddade nog mig lite också. Jag var heeelt slut och den hjälpte faktiskt mycket mot värkarna. Kanske hade de vart "lättare" att föda utan epidural, men när jag tänker efter så vill jag inte ens veta hur fruktansvärt ont det hade gjort när jag fick krystvärkarna, men inte fick krysta, om jag inte hade haft den! Jag skrek i säkert 5 min och ringde in sköterskorna flera gånger och bara tjöt "NU kommer hon, snällaaaaaaa!" Och att få svaret "nej, vänta lite. Inte än. Hon är inte redo. Försök slappna av. Håll inte emot och krysta inte." HAH något förbannad att höra det när man står på alla fyra med röven upp i vädret, näsan nedtryckt i lustgasen och känslan över att trycka ut en melon genom rumpan!

Det är ju ändå en sån tur att smärtan försvinner så fort efter att det är klart, och hur värt smärtan det är!

Jag är ganska kort och har en liten överkropp så min mage blir lätt väldigt stor - gick in i v 32 idag och känner mig som en valross :p
    Det är ju helt galet och fantastiskt vad våra kroppar klarar av!

Jag får förhoppningsvis planerat snitt denna gång (första akut snitt och andra sugklocka och livlöst barn som, vilket gjort att vi känner oss lite möra och skraja för att utmana ödet en tredje gång)..

Valrosskänslan har vi gemensamt. Skrattande

• Elisa77

[quote=76976516][quote-nick]ems86 skrev 2016-09-16 19:10:37 följande:[/quote-nick]Mammor, preggos, mom to bees! Hjälp mig. Mina sammandragningar har varit rätt påfrestande senaste veckorna. I mellanåt gör de ont men har inte kommit regelbundet. Var på förlossningen i måndags då bebisen inte rört sig på ett dygn. Då jag hade en rätt dramatisk avslutning sist har de lovat att ta mig på yttersta allvar i alla lägen (vilket de såklart alltid borde men så är det ju inte alltid). Bebis mådde toppen men de tyckte jag hade för mycket sd. Tappen opåverkad och fin så jag kunde lugnt åka hem igen. Var för samtal om sjukskrivning i onsdags då det känns lite överdrivet att pressa sig igenom en massa tuffa studier nu det sista. Fick blankt nej när även han såg att tappen var opåverkad, spelar ingen roll hur min historia ser ut eller hur mycket sd jag har, enligt honom. Jag är snäll och foglig så bråkade inte. Tyvärr. Idag har jag haft rekord mycket smärtsamma förverkar. Va fan? Ska det verkligen vara så? Efter 2h vila är de fortfarande kvar. Söka igen och bråka eller lugna mig lite? Känner mig helt rådvill.[/

Åh kämpigt, känner så väl igen det där att om man inte bråkar och gråter för sin sak så lyssnar dom inte lika bra. Vänta ut natten och ring imorgon om det håller i sig, klart du inte kan funka normalt och jobba/plugga med onda sammandragningar och oro konstant. Hur skulle det gå till liksom!

Hoppas det blir bättre!

• Elisa77

Ems86- jag mår nog rätt ok, har mkt sammandragningar men dom känns ok. Kämpar mest med trötthet, har lågt hb på 105 och järndepå på 6 sen inskrivningen v 8, får liksom inte upp det på ngt sätt. Annars är jag stel, har jätteont i ljumskarna och vaggar redan fram som en anka. Jag jobbar 100%, kan jobba hemifrån nån dag i veckan och ta nån semesterdag eller sjukdag om tröttheten är för påtaglig. Jag vill snabbspola till v 35 nu så det känns närmre...

Skriv imorn hur natten varit, hoppas du och ni andra oxå för den delen får sova!

• Elisa77

Ang sex så har jag hört att "färdknäppen" gör nytta (eller onytta) om det är väldigt mycket sperma, det ska visst vara det som sätter fart på livmodertappen. Men jag vet inte, kanske är ett husmorsknep eller en skröna.

I alla fall så hade vi sex i lördags morse och två timmar senare var jag på stan för några ärenden, efter en halvtimme var jag tvungen att sätta mig ner och vila för jag hade så ont i magen och mådde illa. Vilade i några minuter tills magen slappnade av, gick 50 meter och sen var jag tvungen att sätta mig igen. Hann faktiskt tänka på om jag skulle ringa min sambo eller 112 för trodde jag skulle svimma eller föda. Det räckte dock med att vila nån kvart och sen åka hem och lägga sig en stund. Men märkligt i alla fall och vem vet, det kanske berodde på sexet. ;)

Jag börjar fundera på om jag är mer gravid, alltså längre gången, än jag är. Jag började må illa redan i v.2 och plussade starkt på kvällen i v.3+1 om jag ska gå enligt UL bf. Jag tror såklart att UL är mer tillförlitligt än illamående och när man plussar.. men jag liksom känner mig så mycket mer gravid nu i v.31 än jag gjorde vid mina andra graviditeter. Såklart har ålder och så att göra med det, men ändå. Eller så är det bara önsketänkande.  

• Elisa77

Skrollade lite i tråden, ni verkar vara många Emmaljunga-förespråkare? Jag har haft Brio Happy tidigare (yngsta sonen 7 år så det var några år sen) och den var toppen, stabil, rejäl och inga krusiduller. Dock tung och lite otymplig att baxa in och ut ur bagagelucka osv.

Jag vill verkligen inte lägga pengar (tänker max 1500 kr) på en svindyr ny vagn och har nu kommit över en Emmaljunga duo edge för en billig slant. Emmaljunga är väl också väldigt stabila och rejäla? Och dessvärre fasligt tunga?

Jag vet inte hur jag ska tänka, jag tror nämligen att äldre syskonen vill dra vagnen en hel del och då är det ju bra med en stabil vagn som inte välter samtidigt som det är trist om den är tungmanövrerad...

• Elisa77

(Lyckas inte citera från mobilen)

Lady violette- tack för tips, nu köpte jag en begagnad brio smile ändå (den knarrar faktiskt lite ;)) den känns lättkörd men ändå stabil och väger inte så mkt.

Ems86- enligt TUL på mitt första barn skulle jag få ett +10% barn men ut på bf kom en grabb på 3800g.. Men jag håller med Kroa, hellre lite större än mindre, känns skönare att inte behöva oroa sig när de tappar lite vikt i början.

• Elisa77

Björckan- åh så skönt med ett datum! Nu är det ju verkligen nedräkning! Varför snitt, om du vill berätta?

• Elisa77

Björckan- vi träffar förlossningsläkaren på tis för att få vår dom. Har två jobbiga förlossningar bakom oss, och det skulle kännas skönt att få det lite mer kontrollerat denna gång. Bm trodde inte det skulle vara några problem, men det är ju läkaren som bestämmer. Fick ni berätta om er historia och argumentera för er sak eller hur var mötet?

Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?