Inlägg från: Björckan |Visa alla inlägg
  • Björckan

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Aamanddal skrev 2016-09-05 22:33:47 följande:

Var hos bm idag för en extra koll då jag hade högt blodtryck förra veckan. Jag har gått upp 7 kg på 5 veckor :oo går in i v 34 på onsdag och gått upp 13 kg totalt... Det känns, speciellt då jag bara gick upp 9kg då jag väntade sonen. Men kanske inte så konstigt då jag inte kunnat röra mig knappt pga foglossning sen v 14. Förresten, vart i detta avlånga land kommer ni ifrån? :)

Oj oj? Hur var blodtrycket nu då? Förra graviditeten låg mitt BT på gränsvärdet de sista veckorna. Fick komma in och kolla var tredje dag.. inte kul alls. Någon havandeskapsförgiftning konstaterades aldrig dock. Hoppas du också slipper det!

Jag bor i Uddevalla. Född i Göteborg, uppvuxen i Trollhättan och utbildad i Örebro har nu landat mitt i Bohuslän och trivs rätt bra ändå :)
  • Björckan
    irrbloss_83 skrev 2016-09-06 13:08:54 följande:

Åh, tjejer! Jag behöver hjälp!

Vi hade tänkt köpa en ny Kronan Duo till bebis, med 5 dagars leveranstid från deras hemsida. Men idag läste jag på Råd och Rön att i deras senaste barnvagnstest så har syskonvagnen Duo/S (samma vagn, bara att S-modellen har svängbara framhjul) fått absolut sämsta betyg, både pga ren fysisk säkerhet, barnet kan fastna på nåt vis, och pga höga halter gifter (PAH och klorerade paraffiner) i både handtag och sittinsatsen. Och det vill jag inte lägga min lilla kille i. 

Så nu blev det lite panik, vad sjutton ska vi ha för vagn? Vi vill ha lufthjul, 4 fasta hjul och en rätt stadig och "stor" vagn. Vi bor ute på landet och i glesbygd så den behöver funka på snö och is och stock och sten, typ. Kanske det bästa vore att köpa en traktor? 

Är det Emmaljunga som gäller nu, eller finns det nåt annat?

Det väl framför allt Emmaljunga eller Brio som är "pansarvagnar". Vi har en klassisk emmaljunga (från -03) och den är fantastisk i tuffa omständigheter. Vi har gått med den i snöstorm, på isgator, i höstslask, mitt i skogen över stock och sten. Den är ju lite mindre fantastisk i små mataffärer, men å andra sidan kan man packa maaaassor med varor i korgen.
  • Björckan
    frkvilljunu skrev 2016-09-08 20:53:44 följande:

I morse skulle jag gjort glukosbelastningen.Fick hur bra som helst att dricka.direkt efter ville bm att jag skulle lämna urin. Efter fasta sen igår och att jag kissat precis innan så var det omöjligt men när jag satt där inne och försökte så kände jag bara hur det vände i magen och panikillamående som inte gick och stoppa. Så kräktes hejdlöst. Så för åker sig det testet.

Fick ny tid om 2 veckor men känner total panik över att behöva göra om det och ev må så dåligt igen..

Åh stackare :/ du kanske inte mår så illa av det nästa gång...
  • Björckan
    Gulsor skrev 2016-09-09 07:35:26 följande:

Jag är så ledsen. Känner skam, skuld och redan som en dålig mamma. Jag är gravid i vecka 32 och först nu det går upp för mig att jag inte har köpt något för min nykommende barn. Varken säng, barnvagn, kläder för den första perioden, flaskor, blöjor, osv Jag har en lista klar över vad man ska köpa, men nu när det har gått upp för mig att barnet trots allt kan komma när som helst, känner jag helt förlorat och borta. Vet inte hur man får tillbaka på rätt spår...

Trots långa diskussioner med mannen, svara han baba just "här är pengar och gå och köpa alt som behövs". Jag känner bara att det är ett stort ansvar som läggs på min axel, nu när vi hade lovat att hjälpa varandra och vara tillsammans för hela situationen. Jag förstår att han tycker att det är svårt eftersom det är helt nytt för oss, men han är inte ensam. Vad hade ni gjort i min situation? och är jag verkligen den enda som är bakåt??

Nej nej. Du är ingen dålig mamma alls!! Man måste faktiskt inte vara förberedd till tänderna flera veckor innan bebisen kommer. Här kommer mina tips: kolla upp vagnar på nätet. Antingen blocket eller affär. På så sätt kan du involvera killen genom att visa bilder och fråga vad han tycker. Leta också på köp och sälj-sidor efter paket med babykläder så kan du fokusera på att köpa det där lite finare/roligare i affären och slippa slösa tid, energi och pengar på att köpa 10 bas-bodys som ändå kommer bli helt nerkräkta/bajsade på och tvättade tills färgen nästan släpper. Blöjor, våtservetter och liknande kan du köpa i mataffären när det börjar närma sig bf. Flaska behöver du kanske inte ens? :) Sluta klandra dig själv nu och tänk istället att vad roligt det kommer bli att få köpa in lite grejor :) (ps. Min man har inte varit särskilt engagerad i inköp av saker, men han har tyckt att det varit kul när jag kommit hem med det sen...)
  • Björckan

Jag får bara sammandragningar (som jag känner av) om jag går för fort/går i trappor/badar i svalt vatten (tänk utomhus eller badhus). Jag har fått någon enstaka när jag varit sjukt stressad men är lite osäker på om det egentligen har varit sammandragningar eller snarare att hela kroppen spänt sig... Ingenting jag oroar mug för utan ser det som en bra grej. Har nog med ligamenten och fogarna och allmän oro/stress.

• Björckan
    frkvilljunu skrev 2016-09-14 12:48:25 följande:

Jag svettas så kopiöst mycket nu så det är riktigt jobbigt! Visst det är riktig sommarväder fortfarande här men det är sjukt. Vad kan man göra? Bara vänta och hoppas det blir svalare snart. =/

Hahahaha jag meeed !!! Jag är klibbig jämt. Svala duschar är en räddning men jag längtar verkligen tills det blir svalare igen! Idag hade vi 26 grader. Synd att man inte kan njuta av det...
  • Björckan
    ems86 skrev 2016-09-15 20:23:05 följande:

Men fy vilken utdragen process! Det här med epiduralen, den saktade inte ner det hela? Jag är väldigt fundersam kring smärtlindring eftersom jag inte fick någon alls sist. Absolut inte anti bara nyfiken eftersom det känns som ett fokus denna gång.

Om jag tar lite av ditt långsamma så tar du lite av mitt snabba?

Vattnet gick 34+0. Sen var det fram och tillbaka huruvida de skulle sätta igång eller ej ett par dagar men tillslut beslutades det för just igångsättning!

I mitt fall tror jag inte epiduralen saktade ner något. Fick epidural vid....3-ish. Sonen ute 06:26. Visserligen med sugklocka p.g.a hotande syrebrist. Men då hade jag redan krystvärkar sedan en dryg timma tillbaka. Var bara för trött för att kunna göra något med dem...
  • Björckan

Åh era stackare med sammandragningar. Hoppar det lättar upp... är det inte det ena så är det det andra, eller hur?

• Björckan
    Kroa skrev 2016-09-17 14:28:45 följande:

Skönt att höra! Hoppas det fortsätter vara lugnt!

Håller också med om att det alltid är det något..

Igår åkte sambon iväg å hämtade hem en ny soffa. Jag som HATAR vår gamla soffa (en riktigt bajsbrun skinnsoffa som svettiga jag typ klistras fast i på två röda sekunder) kunde självklart inte vänta en hel dag med att få hjälp att bära in vår nya stora fina divansoffa utan tänkte istället "äh, lite klarar jag ju av att bära! Jag är väl inte helt handikappad heller" och gick in i mitt "jag-klarar-allt-mode", och jajamen, det klarade jag ju minsann av! Så tung var den ju inte!

- eller ja, kändes bra iallafall tills imorses då mina fogar började skrika "du är dum i huvudet och nu kommer du få ångra dig hela dagen". Hahah självfallet är det en sån där dag när sambon är hemma och jag tänkte passa på att försöka städa ikapp lite här hemma - men för att vara positiv så har jag ju iaf en ny skön soffa att ta det lugnt i idag, haha!

Mina sd och förvärkar lugnade också ner sig igårkväll, och idag känns det inte alls så farligt på den fronten :) men som ni sagt, alltid är det något ;)

Hahaha. Jag känner igen det där från för några veckor sedan när vi gjorde en make-over på sonens rum och jag drog till ikea för att köpa lite pryttlar efter att vi monterat upp en loftsäng med rutschkana (en sån där halvhög) och sedan tillbringade kvällen med att sätta upp skynken, organisera om garderober, leksakslådor och klänga runt på golvet under sängen för att göra det mysigt. Fick sona i två dagar med fogarna sedan. Men ändå värt det...för det värsta gick ju över. Hahaha
  • Björckan

Ja på tal om det där med garderober så har min klädkammare just blivit omorganiserad...hahaha. Jag har sjukt mycket mer "nesting"-instinkt med det här barnet än förra!! Men tog det i alla fall lugnt med en del pauser enellanåt. Jag har haft rätt mycket molvärk/mensvärk-liknande under hela graviditeten. Ser det mest som växtvärk för det hänger inte ihop med sammandragningar. Den senaste veckan har jag känt en ilande känsla nere i bäckenet och i underlivet. Som att någon trycker på urinröret. Det tror jag kan vara bebisen som borrar ner huvudet. Hemskt oskönt är det i alla fall...

Jag känner även igen beskrivningen av toabesöken. Men så har jag haft sedan jag började med järntabletter. En dag åt ena hållet och nästa dag åt andra. Ingen ordning alls på det där...

Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?