irrbloss_83 skrev 2016-09-06 13:08:54 följande:
Åh, tjejer! Jag behöver hjälp!
Vi hade tänkt köpa en ny Kronan Duo till bebis, med 5 dagars leveranstid från deras hemsida. Men idag läste jag på Råd och Rön att i deras senaste barnvagnstest så har syskonvagnen Duo/S (samma vagn, bara att S-modellen har svängbara framhjul) fått absolut sämsta betyg, både pga ren fysisk säkerhet, barnet kan fastna på nåt vis, och pga höga halter gifter (PAH och klorerade paraffiner) i både handtag och sittinsatsen. Och det vill jag inte lägga min lilla kille i.
Så nu blev det lite panik, vad sjutton ska vi ha för vagn? Vi vill ha lufthjul, 4 fasta hjul och en rätt stadig och "stor" vagn. Vi bor ute på landet och i glesbygd så den behöver funka på snö och is och stock och sten, typ. Kanske det bästa vore att köpa en traktor?
Är det Emmaljunga som gäller nu, eller finns det nåt annat?
Det väl framför allt Emmaljunga eller Brio som är "pansarvagnar". Vi har en klassisk emmaljunga (från -03) och den är fantastisk i tuffa omständigheter. Vi har gått med den i snöstorm, på isgator, i höstslask, mitt i skogen över stock och sten. Den är ju lite mindre fantastisk i små mataffärer, men å andra sidan kan man packa maaaassor med varor i korgen.