• Peterrrrr

Sonen vill inte äta välling

Vi har en son på snart 9 månader som vägrar att dricka välling, min fru delammar honom fortfarande. Han äter mat, mjölkersättning mm också.

Detta ställer till det för eftersom han inte vill äta välling så står han sig inte särskilt bra över natten utan vill ammas 2-3 gånger. Vilket gör att min frus sömn inte blir särskilt bra.

Hans andra två äldre syskon åt välling utan problem, men han vägrar och blir arg. Vi har testat med olika pipmuggar, testat att ha i lite vaniljsocker och även blandat med ersättning som han äter. Men det fungerar ej.

Undrar om någon har något tips för att kunna få honom att dricka välling.

• Svar på tråden Sonen vill inte äta välling
  • NollÅtta

Måste han verkligen äta välling då? Ge gröt istället. Inga av våra barn har gillat välling

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • enmamma

Inga tips.

Mina ungar gillade inte heller välling, fick gröt på kvällen istället.

• zemer

Provat gröt istället?

Ge gröt + en flaska ersättning/amning en stund efter. Ge honom ersättning på natten när han vaknar, då kan ni turas om.

• NollÅtta

Dessutom är han mitt i separationsfasen och då är det mycket vanligt att de vaknar mycket. Fast det är skitjobbigt ...ofta handlar set inte om att barnet behöver äta utan mer om en vana samt närhet. Mina vaknade jättemkt runt den åldern. Slutade amma vid 10 mån pga av det för hade aldrig orkat med att jobba med bristen på sömn. När vi slutade amma så började de sova mycket bättre

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Alexi

Skippa vällibg, det är bara urdålig mat ändå. Amma 2-3 gånger på en natt är väl inget konstigt i den åldern.

Men satsa på att ge gröt på kvällen istället så vet ni att han är mätt i alla fall.

• annabellelee

Vår son på 9 mån vägrar flaska helt och hållet utan nattammar. Ganska tufft eftersom jag har börjat jobba igen.... :(

Hade det funkat ersättning så hade jag provat med det.

• Trippelmamma76

Inget av mina barn har druckit välling och det är jag rätt glad över. Innehållet ju inget nyttigt egentligen och ökar risken för glutenintolerans. Ge honom ersättning istället då på natten, så kan ju du fixa det så att hon kan få sova. Skulle tro att han står sig bättre på det än amning som de har en tendens att småsnutta och mysa med istället gör att äta sig mätta (enligt min erfarenhet av nattamning. Jag är absolut för amning annars, men om det handlar om att frun behöver få sova...)

• Peterrrrr
    Peters fru som skriver nu. 
    Han har inte ro att ligga en längre stund.
     Man hör när det kommer mycket mjölk och sen när det minskar, då vill han inte ligga kvar så länge efteråt. 
    Han gick inte upp som han skulle vid 3 månader på grund av rs-virus och hamnade efter i viktschemat.
     Vi trodde att han hade gått upp, och andra uppfattade det så också, han var inte missnöjd heller men vi hyrde en pump i alla fall och hjälpte till att få upp mängden bröstmjölk men vi gav också ersättning för att han skulle komma tillbaka bättre på sin kurva. 
    Jag har helammat honom i 8 månader, han har ätit av mig först och sen fått lite ersättning. Vid 8 månader har han fått mer mat och frukt efter att han har ätit av mig för att lättare gå över till delamning. Det är han duktig på att äta men välling så tar det stopp. 
    En del säger att man måste sluta amma helt för att det kanske kan fungera bättre men det är inte ett alternativ. 
    Jag har inget emot att amma, det är det bästa jag vet. Även om han äter fort på natten så blir man trött om han äter 2-3 gånger, speciellt eftersom jag inte sover så bra pga av väldigt svåra ryggproblem. 
  • minerva123

Kan ni inte ge ersättning i flaska på natten istället så kan du (mamman) få sova ostört ibland? Jag har två barn och ingen av dem har druckit välling, utan de har fått ersättning som komplement till amningen från 6 månaders ålder. 1.5-åringen dricker fortfarande en flaska ersättning inför nattningen. Har ni prövat ge ett mål gröt på kvällen? Det är ju samma sak som välling, men i fastare form. Eller macka med smör och en flaska ersättning? Det borde mätta lika bra som en flaska välling. Välling består ju i huvudsak av mjölk och vatten som man sedan tillsatt lite mjöl i.

• Peterrrrr

Vi får pröva med gröt och börjar han äta lite mer mat så kommer det att mätta magen. Kanske kan pröva med välling längre fram.

Ett problem som jag tror kan spela roll är att jag tycker det kommer ganska fort ur flaskan. Nuk pipen för välling vet jag inte om den är större än andra märken. Man behöver bara hålla den lite neråt så rinner det ur flaskan.

Någon med erfarenhet av andra pipar?

• Anna74a

Vår son drack heller aldrig välling.
    Det är nog bara bra att de inte blir beroende av det.
    Han åt gröt och mjölkersättning förutom maten då.

• Friedan

Vi har valt att inte ge barnen välling, finns ingen anledning att äta det. Ge gröt på kvällen och amma/ersättning på natten. Du kan ju ge ersättning på nätterna så att mamman får sova. 

• fjanten

Hej!

Som andra redan sagt; testa gröt istället för välling innan läggdags. Sedan är ett annat tips att eventuellt göra iordning en flaska ersättning innan ni ska sova och ge till bebisen. Vi brukar ge sonen en flaska innan vi lägger oss för då sover han hela natten. Han vaknar inte när han får flaskan i munnen utan sov-äter. Annars kanske ni kan ta varannan natt; du ammar på din natt och din man ger flaska?

Angående olika flaskor så tycker jag att mams anticolic flaskor är bäst. Sonen är snart 7,5 månader och har fortfarande nyfödd-nappen. Han vägrar dricka om det kommer för fort! Så vi har inte kunnat använda nappar med ett snabbare flöde. Kanske ett tips?

Svar på tråden Sonen vill inte äta välling