Behöver tid UTAN hans barn!
Med tanke på att ni har barnen mer än hälften av tiden verkar det som, så har hon ju inte rätt till underhåll. Snarare ni som borde kräva henne på underhåll.
Med tanke på att ni har barnen mer än hälften av tiden verkar det som, så har hon ju inte rätt till underhåll. Snarare ni som borde kräva henne på underhåll.
Pappan borde börja jobba på att dra gränser, både för barnen och för exet.
Det är jättebra att ge barnen uppmärksamhet, men i nuläget verkar det vara dags att faktiskt lära barnen att för att det ska fungera för alla i familjen, så måste de hjälpa till och kunna göra vissa saker själva.
Ett måste är att se till att lära 8-åringen att torka sig. Visst kan man eventuellt eftertorka när barnet gjort ett ärligt försök, men i första hand måste ju 8-åringen öva. Våtservetter kan underlätta.
Klockan 6 kan barnen faktiskt sätta på TVn och titta en stund. Är de hungriga kan de ju äta en banan t.ex. Annars borde åtminstone 8-åringen kunna ta fram lite flingor och mjölk.
Vad gäller exet tycker jag att ni ser till att dokumentera hur mycket barnen varit hos er. Har de varit hos er mer än hälften av tiden, så kan ni ju begära underhåll av henne.
Vet inte om ni fick merkostnader när resan avbokades, men hon borde i så fall stå för dem. Hon borde också betala underhåll och "barnpassningskostnad" för när ni tar barnen på hennes tider.
Ärligt talat är det dags för honom att sluta vara dörrmatta.
Nu är ju er resa avbokad, men du har ingen skyldighet att ställa upp som barnvakt. Meddela dagis och fritids att barnens mamma dumpat dem hos er, och att de ska skicka räkningen till henne, eftersom det är hennes vecka. Pappan skulle inte ha haft behov av barnomsorg om hon varit hemma, så det är hon som ska betala.
Dessutom kan han kontakta FK och säga att han vill ha underhåll, då han har barnen mer.
Troligen skulle 8-åringen kunna, men han vill nog inte. Där krävs det att man som förälder faktiskt står på sig, och i alla fall kräver ett ärligt försök innan man hjälper till.
Min 4-åring vill torka sig själv, medan mitt större barn ville ha hjälp rätt länge. Jag har fått pusha och stötta lite mer med den äldre, men han kan göra det.
Tycker att du ska ta en egen semestervecka efter att skolan har startat. Då kan du få en prisvärd resa för lägre pris.
Finns det någon föräldraledighet kvar att ta ut på det yngsta barnet borde din partner få det som kompensation för den förstörda semestern, så att han kan ta ut föräldraledighet och spara lite semester. Visserligen kan det bli svårt just nu om inte arbetsgivaren går med på byte av semester och föräldraledighet med kort varsel, men om han har planerat att ta ut semester på något lov där barnen ska var hos honom kan ha ju ta föräldraledigt då och semester en vecka i t.ex. september då ni ska vara barnfria.
Meddela mamman att ni inte är tillgängliga då och åk.
Trevligt att du Smulpaj har ekonomi och möjlighet att boka en lämplig resa för två personer till med relativ kort varsel. Alla kanske inte har det.
Kan säga att när jag sist åkte på semester med min familj var det enbart tack vare att vi hade svärföräldrarna med som vi kunde få mer än väldigt korta stunder gemensam vuxentid. Våra barn höll igång från 7.30- 21.30, trots massvis med lek på stranden och bad. På stranden var man ju tvungen att passa dem,speciellt som det var höga vågor och en del strömmar.
För att få egentid skulle vi nog behöva boka en resa med barnklubb.
Nu var vi helt nöjda med den resa vi gjorde och njöt av att umgås tillsammans.
Däremot var det toppen att ha lite egen vuxentid medan barnen var hos svärföräldrarna på landet förra helgen.
Varför betalar ni underhåll om ni har barnen varannan vecka?
Dokumentera noggrannt när barnen är hos er och kräv givetvis extra underhåll av mamman när hon dumpar er hos er på sin vecka.
Brukar mamman ha barnen på fritids och dagis? I så fall ska de givetvis gå där på mammans vecka, även när hon dumpar dem hos er.
Misstänker att ni skullle få det lättare om barnen var hos er större delen av tiden, så att ni kunde arbeta på att få dem mer självständiga.
Skulle ni själva få bostadsbidrag eller andra bidrag om ni hade barnen skrivna hos er?
Har ni egentligen något skäl att vara snälla mot bio-mamman och låta henne få barnbidraget och andra bidrag?