• sextiotalist

Behöver tid UTAN hans barn!

Varför kan inte skilda personer förstå att, om de ska slippa en separation till, så måste de även vårda förhållandet med sin nya partner. Annars kommer de en dag stå där ensam igen .... och ensam igen  .... och ensam igen.

Självklart måste ert förhållande få vara i fokus emellanåt.
    Du gör helt rätt att arbeta en vecka då, nej, din semester behöver inte gå till att umgås med hans barn. Den saken får han ta sin semester till (delvis).

• sextiotalist
    TigerLilySwe skrev 2016-07-01 14:47:18 följande:

Svårt det där med barn. Just maten är så körigt också. Mitt tips är i allt elände att bulla upp i frysen med lagad köttfärssås, pastagratänger, tacofärs, pizzabullar och underlätta den biten. Förbered sedan med spel, pyssel, puzzel, memory, playdolera, insektshåvar och sånt som kan underhålla barnen och få dom att samarbeta med varandra. Värt några hundra att köpa lite nya grejer som fångar deras intresse

Finns det ingen liten farmor eller nån som kan ha dom några dagar under era veckor. Du gör rätt som jobbar. Det är periodvis ett heltidsjobb att underhålla barn.

Är det inte pappans sak att fixa detta?
    Eller är ts en barnflicka?

• sextiotalist
    Tecum skrev 2016-07-01 17:30:18 följande:

Så intressant, här är en man som vill tillbringa så mycket tid som möjligt med sina barn och prioriterar dem framför sambon. Han betraktas genast som en dålig partner som inte bryr sig om relationen och blir det separation är det hans fel.

Men om TS varit en man och skrivit likadant hade han blivit  avrättad tvärt, en usling som bara tänker på sig själv och inte begriper att barn är det viktigaste i världen och i synnerhet viktigare än alla karlar. Han ska stötta och hjälpa mamman på alla sätt, annars kan han gå.

Jag kan tillägga att jag tycker att TS har rätt.

Men det hade TS haft även som man...

Oavsett om det är en man eller kvinna så är det viktigt att både partner och barn känner sig sedda. Kan man inte ha en kärleksrelation och ha barn, då bör man leva ensam med barnen.

En kärleksrelation behöver vårdas annars dör den ut. En separerad förälder har redan en misslyckad relation bakom sig, jag skulle tippa på att det många gånger beror på att man inte vårdat sin relation. Och det är än svårare och kräver mer arbete om det är andras barn med. Då betyder den barnfria tiden än mer.
  • sextiotalist
    Anonym (Inte unik..) skrev 2016-07-01 18:09:48 följande:

Men barnen är ju inte där på heltid, utan vv. Så det måste ju trots allt bli en hel del  tid de får tillsammans utan barnen. Ts säger ju också att då har de det jättebra.

Hon skrev att det fanns inte så mycket tid. Hon arbetar inte kontorstider utan skift. De går antagligen om varandra rätt ofta
  • sextiotalist
    Anonym (fd bonusmamma) skrev 2016-07-02 20:48:52 följande:

Att "sätta den andra föräldern på plats" är ett mycket populärt fenomen bland unga barnlösa bonusföräldrar som inte förstått att det är BARNET som står i centrum, inte föräldrarna.

Om man bryr sig om sitt barn så gör man inga som helst försök att sätta den andra föräldern på plats. Man kämpar sig blå för att ha ett så smärtfritt förhållande som möjligt med den andra föräldern eftersom den som betalar det högsta priset för alla bråk är barnet. Den förälder som bryr sig mest om barnet är alltid den som får ta det tyngsta lasset, oavsett om det är mamman eller pappan, och SÄRSKILT i de fall när den ena föräldern sätter sig själv först kan det innebära en del tvära kast.

Därmed inte sagt att man ska acceptera dåliga scheman som inte håller, men man protesterar inte mot ett brutet schema genom att "sätta någon på plats", man försöker så smidigt som möjligt föreslå en förändring till nästa år för att det inte ska bli tokigt igen.

Min sambo satte sitt ex på plats. Hin försökte köra samma race som trådstarten men det hade hon inget för. Däremot om det inträffade något akut så var det inga problem. Jag hämtade sambons barn när hon låg i hög feber influensa, även när det kört ihop sig med viktiga saker. Men nöjesresor och annat fick hn fixa på sin barnfria tid. Byta helger om inget var annat var uppbokat inga problem. Smidighet fungerar inte alltid för alla. Min sambo var tvungen att vara mycket bestämd (det var innan vi flyttade ihop och den värsta konfrontationen var när jag var bortrest på en tjänsteresa dvs det hade inget med mig att göra
  • sextiotalist
    Anonym (Lisa) skrev 2016-07-02 21:57:53 följande:

Varför kan inte hans föräldrar ha barnen så ni kommer iväg på er resa? Lever dom inte längre?

Eller mammans föräldrar?
  • sextiotalist
    Anonym (?) skrev 2016-07-02 23:26:37 följande:

Viskar lite tyst nu, eftersom jag vet att alla med lite för mycket ego kommer hoppa på mig med högafflar och baseballträn nu... Men...

Skaffar man sig en ny sambo med barn sedan tidigare så ska du vara lika mycket mamma för barnen som den riktiga mamman är. Är själv skilsmässobarn, där varken min biologiska ELLER min "plastpappa" brydde sig om mig. Fick förödande konsekvenser långt upp i vuxen ålder, kan jag lova. Jobbar fortfarande på att bli av med mina problem relaterat till att ingen tog mig till sig.

Barn plockar snabbt upp om du inte uppskattar deras närvaro. Det gör riktigt ont. Kan du inte hantera barn så ska du inte skaffa dig en man med barn. Jag håller således inte med folk som menar att du borde kunna kräva ensamtid just här. Barn, djur osv är ansvar, kan man inte ta det, eller vill kunna leva ett fritt liv, så innebär det att man inte kan ha barn, djur eller annat. Man kan inte ställa undan barn som en liten hobby åt sidan, man är huvudansvarig.

DU ville ha en till mamma, men vet du, min sambos barn var totalt ointresserade av detta. De hade redan en mamma.

Vet du en sak till. Vi är flera här som har endast plockat russinen ur kakan och en bra relation med barnen och en sak till. Vi är en hel del som har hittat män som fixar det att vara förälder.

Nej, jag varken är eller var en barnmänniska, men ändå var (och är) omtyckt av sambons, numera vuxna, barn och även av deras mamma.

Så nej, de finns inget ska mer än att barnen och den nya ska hitta sin relation. För en relation som bygger på en frivillig relation är mer hållbar än en relation som tvingar in personer i en roll som dr inte är bekväm med.

Ett barn som söker en mamma hos en "främmande" vuxen kvinna har nog ingen trygg relation med sin egen mamma. En pappa som innan kan få sitt barn känna sig välkommen har missat något. Det kan ingen ny kvinna ändra på, hur mycket hon än leker mamma.

Beskyll inte din mammas man för att han inte levde upp till dina förväntningar. Var han elak och dum, ja då var han en skitstövel. Var han juste och respekterade dig, så.var det fullt tillräckligt.
  • sextiotalist
    Anonym (*suckar*) skrev 2016-07-02 23:40:38 följande:

O M G !!!

Hade min man kommit hem och sagt något sådant hade han fått veta att vilka bråk han än haft med mamman till sitt ena barn så hade han fått uppleva sjudubbelt värre med mig!

Han hade raskt fått se sig om efter någon annanstans att bo för hos mig hade han inte blivit kvar iaf! (Vi bor dock i en bostad som står på mig och jag har större behov av den än vad han har) Jag hade krävt att han ordnat en resa för mig den veckan och när jag kom hem skulle han varit ute ur min bostad. PUNKT! Jäklars vad förbannad jag hade blivit och då tycker jag inte hans barn är ett dugg jobbig!

Instämmer. Det hade inte varit roligt för min karl om han gjort något sådant. Jäklar vad arg jag hade blivit.
  • sextiotalist
    Anonym (Hedvig) skrev 2016-07-03 00:02:52 följande:

Ja, TS tex har en man som fixar det att vara förälder.

Nja, det verkar som att ts får ta en hel del. Men han fixar inte att vårda sin vuxenrelation.

Men du har rätt i en sak. Barnen vet att deras pappa finns där, TS är nog inte så avgörande när det gäller deras mående. Hon är smart nog att ta ut si frustration på rätt ställe, här och rikta sin ilska åt rätt håll, sin *snart fd ?) sambo.

Tråkigt att barnen än en gång kanske går igenom en separation. Det kommer nog bli tuffare för pappan att vara den lekpappa han vill och ändå få vardagen att fungera
  • sextiotalist

I

Anonym (Hedvig) skrev 2016-07-03 06:48:53 följande:

Lekpappa? Oj, så fördomsfullt det låter!

Verkar ju som att han klarar dem alldeles galant själv, för när TS backat från saker som hon tidigare av eget val hjälpt till med så fixar han det. Att hon ska ha dem sista veckan på semestern handlade ju om att de gemensamt prioriterat att spara pengar för att resa istället för att ha barnomsorg ordnad.

Men, tur för barnen att deras pappa i alla fall ser till att de får känna sig trygga med att han inte skulle lämna dem på gatan. För vad kan han annars göra som situationen nu ser ut?

När han insåg att exet inte gav med sig om längden på sin resa försökte nog han också komma på vem han kunde fråga om barnvakt, men TS själv har berättat att det inte finns någon som skulle kunna ta barnen en vecka. Det är lätt att säga att han skulle prioriterat TS men vad skulle resultatet ha varit för barnen då? De kan ju inte direkt vara ensamma medan båda föräldrarna reser.

Ja, tråkigt om det blir ytterligare en separation, men barnen klarar nog det bättre än att placeras i jourhem av socialen för att båda deras föräldrar prioriterade "egentid" framför att se till barnens basbehov.

.

Lekfarbror utifrån det hon skrev i början. Han leker med dom varenda lediga minut de är vakna. Jag misstänker att tvätt, städning och matlagning inte ingår i den leken. Jag är 99% säker på att TS sköter detta så lek med barnen möjliggörs. Om TS är borta ett par dagar så fallet inte hemmet ihop.
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!