Inlägg från: Anonym (Hedvig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hedvig)

Behöver tid UTAN hans barn!

Fast, i ett förhållande där båda är bioföräldrar ÄR det ju oftast så. Om ett par med bara bio-barn får planerna på "egentid" inställda för att barnvakten blir sjuk eller får annat som kommer emellan kan en ju bli besviken, men jag tror ändå att få i den situationen ser det som ett straff och hellre jobbar än att då vara med sina barn. Och det är nog rätt ovanligt att sammanboende bioföräldrar lämnar bort barnen 1-2 veckor varje år.

Jag tror också att det är få sammnaboende föräldrapar som skiljer sig för att de inte får X antal barnfria veckor/år, vårda sin relation kan en göra även om en inte skulle ha tillgång till en enda barnvakt.

TS och hennes partner verkar helt enkelt ha olika prioritet i livet. Han tar gärna emot att få ha sina barn mer medans för henne är egentid med sin partner som är prio ett -låter som om det är dags att prata om hur de vill leva sina liv.

Brumma skrev 2016-07-02 07:40:48 följande:

Det är verkligen inte konstigt att skilsmässobarnen är så många om föräldrar har den här åsikten om sina partners..

Synd att föräldrar inte bryr sig om sina barn mer än att de är villiga att låta dem utstå separation efter separation bara för att man inte fixar att prioritera alla i familjen.

Stackars barn.

• Anonym (Hedvig)

TS sambo har valt att gå in och ta hand om sina barn (och en kan tycka mycket om hur hans ex agerar). Han skulle ha samtalat mer med sin partner om detta, men i mina ögon är han en bra förälder som inte säger att barnen får klara sig själva för att han vill ha egentid när nu den andra vårdnadshavaren brister.

Vad gäller "normala förhållanden" så har du, vad jag förstått av dina inlägg aldrig levt som förälder i en kärnfamilj, så du kanske har svårt att sätta dig in i hur det är. Men där är det två föräldrar som har lika stort intresse av att barnen inte far illa, och som när inte barnvakt finns att tillgå inte bryter ihop för att de behöver umgås med barnen och skjuta upp sin planerade egentid. Att barnens basbehov tillgodoses går då för båda före "egentiden". Det ÄR det normala i en familj där alla barn är bådas.

Men ni har väl gemensamma barn? Menar du alltså att om din partner tyckte att ni verkligen behövde egentid så skulle ni lämna ert/era barn ensamma om barnvakten av en eller annan anledning inte kunde ta hand om dem? Ok, det låter ju sunt...

Brumma skrev 2016-07-02 08:53:38 följande:

Nej. I ett normalt förhållande väljer man inte ut en person som kommer efter de andra. I ett normalt förhållande värderar man varandra lika högt och ser till att ALLA behov och önskemål är lika viktiga.

• Anonym (Hedvig)

Även den som har barnen varannan vecka kan ju anlita barnvakt.

I TS fall eftersom de ändå, enligt henne, har barnen ofta på mammans veckor så kan de ju anlita barnvakt en helg under en av pappaveckorna -då vet de ju att barnen har omsorg när de vill ha "egentid". Detta förutsätter ju dock att mannen VILL prioritera det.

Brumma skrev 2016-07-02 11:23:23 följande:

Men när avtal inte hålls och man inte är medräknad i beslutsfattandet står man där plötsligt och kan ALDRIG planera. Dvs så som man i normala fall kan göra med barn på heltid tom...

• Anonym (Hedvig)

Gå till familjerådgivning och prata ut tillsammans du och sambon.

Problemet för dig är ju inte främst mammans/exets beteende (även om det kanske är lättare att lägga över ansvaret på henne än på sambon) utan att din partner går med på det. Hon gör som hon gör för att hon kan och om det nu är som du skrev i trådstarten att han vill ha barnen så mycket han kan så vet du egentligen var han står.

Anonym (Jag) skrev 2016-07-02 21:37:36 följande:

Pappan kom hem en dag, sa att hon ringt och frågat om vi kan avboka resan och ha dom här 1,5 vecka extra. Jag sa "absolut inte!" Och han sa att han meddelar henne.

Nästa dag när han kom från jobbet sa han att redan var avbokad och att vi inte diskuterar det mer. Han var skitförbannad så jag antar att han igen hade grälat med henne.

• Anonym (Hedvig)

Ja, TS tex har en man som fixar det att vara förälder.

sextiotalist skrev 2016-07-02 23:42:23 följande:

Vi är en hel del som har hittat män som fixar det att vara förälder.

• Anonym (Hedvig)

Lekpappa? Oj, så fördomsfullt det låter!

Verkar ju som att han klarar dem alldeles galant själv, för när TS backat från saker som hon tidigare av eget val hjälpt till med så fixar han det. Att hon ska ha dem sista veckan på semestern handlade ju om att de gemensamt prioriterat att spara pengar för att resa istället för att ha barnomsorg ordnad.

Men, tur för barnen att deras pappa i alla fall ser till att de får känna sig trygga med att han inte skulle lämna dem på gatan. För vad kan han annars göra som situationen nu ser ut?

När han insåg att exet inte gav med sig om längden på sin resa försökte nog han också komma på vem han kunde fråga om barnvakt, men TS själv har berättat att det inte finns någon som skulle kunna ta barnen en vecka. Det är lätt att säga att han skulle prioriterat TS men vad skulle resultatet ha varit för barnen då? De kan ju inte direkt vara ensamma medan båda föräldrarna reser.

Ja, tråkigt om det blir ytterligare en separation, men barnen klarar nog det bättre än att placeras i jourhem av socialen för att båda deras föräldrar prioriterade "egentid" framför att se till barnens basbehov.

.

sextiotalist skrev 2016-07-03 00:15:48 följande:

Nja, det verkar som att ts får ta en hel del. Men han fixar inte att vårda sin vuxenrelation.

Men du har rätt i en sak. Barnen vet att deras pappa finns där, TS är nog inte så avgörande när det gäller deras mående. Hon är smart nog att ta ut si frustration på rätt ställe, här och rikta sin ilska åt rätt håll, sin *snart fd ?) sambo.

Tråkigt att barnen än en gång kanske går igenom en separation. Det kommer nog bli tuffare för pappan att vara den lekpappa han vill och ändå få vardagen att fungera

• Anonym (Hedvig)
    sextiotalist skrev 2016-07-03 08:05:29 följande:

I

Lekfarbror utifrån det hon skrev i början. Han leker med dom varenda lediga minut de är vakna. Jag misstänker att tvätt, städning och matlagning inte ingår i den leken. Jag är 99% säker på att TS sköter detta så lek med barnen möjliggörs. Om TS är borta ett par dagar så fallet inte hemmet ihop.

Om TS själv väljer att fixa markservicen är det ju hennes val.

Och om de nu inte inledde sitt förhållande innan hans separation från barnens mamma har han ju gissningsvis haft hand om barnen själv då (och med tanke på exets beteende säkert under det förhållandet också). Så det verkar som om han är en pappa som tar sitt föräldraansvar, även om det inte passar i din argumentation.

Tråkigt att du, som annars verkar hävda mäns och kvinnors lika förmåga till föräldraansvar nedlåter dig till fördomsfullt smutskastande när det inte passar dina syften.
  • Anonym (Hedvig)
    sextiotalist skrev 2016-07-03 08:36:53 följande:

Vi läser olika. Nej, jag ser inte anser inte att leka med sina barn hela tiden är att ta sitt föräldraansvar. Det är i mina ögon en lekfarbror eller lektant. Det har inget med kön att göra.

Men du skulle tycka det var helt ok att leva i ett förhållande där du skötte hela markservicen så att barnens pappa skulle få all sin tid med barnen, även om de var gemensamma?

Jag hade inte stannat en sekund i ett sådant förhållande

Som sagt, en förälder som (väl troligtvis) levt ensam med sina barn och som dessförinnan levde med en partner som inte verkar prioritera barnen står nog inte handfallen om hen återigen skulle bli ensamstående, hur mycket det än motverkar ditt behov av att göra ner och svartmåla den föräldern för att främja dina egna argument.
  • Anonym (Hedvig)
    sextiotalist skrev 2016-07-03 09:22:06 följande:

Du kanske ska läsa de (rätt många) trådar där en ny kvinna får den nya rollen som hushållerska (och ibland även barnflicka) trots att pappan fixade det innan. Även de trådar där pappan träffat en ny och då genast vill ha varannan vecka.

Min syniska bild beror på att det inte är ovanligt och jag vet att denna rollfördelning, förr eller senare leder till att den nya blir irriterad och frustrerad och i slutändan ser mannens barn som en belastning. Dvs det är inte barnens bästa att släppa allt för att umgås med barnen.

Självklart så bör en vuxen man fixa det nödvändigaste i ett hem.

Har TS skrivit att sambon inte KAN sköta hushållssysslor?

Och vad har andra trådar med TS sambo att göra? Det finns otaliga trådar om pappor som skiter i sina barn också, eller bonusmammor som är riktiga häxor, ska vi dra in de trådarna också tycker du?

Cynism må vara ditt förhållningssätt när du tolkar världen, men det gör inte att det du skriver låter mindre fördomsfullt.

Vad skulle f.ö DU ha gjort i pappans ställe? Ingen kan tvingas att vara en ansvarsfull förälder, och när nu den andra föräldern brister i ansvar skall han då skita i att barnen inte har någon som tar hand om dem? Vad skulle du rått honom till i den uppkomna situationen?

I mina ögon är det verkligen att ta föräldraansvar att inte lämna barnen vind för våg utan ställa upp på dem.

Ja, det är skittråkigt att TS kom i kläm, men lika lite som en man kan tvingas ta mer än ekonomiskt ansvar för sin avkomma så kan en kvinna tvingas ta hand om sitt barn. Han har inga lagliga åtgärder för att pressa på mamman att ta mer ansvar annat än att begära hela vårdnaden och se hur hon reagerar (vilket skulle kunna resultera i att barnen bodde på heltid hos honom).
  • Anonym (Hedvig)

TS, det verkar som om du ju sitter med svaret på problemet själv. Han KAN inte lämna barnen ensamma bara för att han har "rätt" till en barn"fri" vecka när nu hans ex inte prioriterar deras barn. Han kan inte förändra hennes beteende hur mycket han än skulle vilja sätta hårt mot hårt och bara åka iväg på er resa, för de som skulle fara illa är barnen som inte skulle ha någon som tog hand om dem. Det är tråkigt att barnens mamma inte tar sin del av ansvaret, men du har en partner som har vett nog att inse att barnen är oskyldiga till situationen och att deras behov av omsorg måste gå före, när nu deras mamma struntar i det.

Anonym (Jag) skrev 2016-07-03 22:27:08 följande:

Hur skulle det vara verbal misshandel? Nu hade han inget val, så vad ska han göra? Resa bort med mig och lämna barnen ensamma? Eller stanna hemma med barnen och såra mig? Såklart suger båda alternativen men man kan inte lämna barnen en hel vecka då de inte ens kan vara ensamma så länge att man ens slipper ut med hunden. Klart att barnen kommer först.

Jag har själv fått ringa exet flera gånger då hon planerat in saker på hennes veckor och velat att vi har barnen. Min födelsedag förra året t.ex. Då hade vi barnfritt och skulle ut och äta och sen på bio. Hon fick inte tag på sambon så hon ringde mig och bad mig hämta barnen då hon skulle på innebandyträning. Jag sa nej, och hon skrek och gormade i över en timme om hur elak jag är mot barnen som inte vill ha dom. När jag äntligen fått henne att förstå att vi inte kan dansa efter hennes pipor hela tiden slängde hon på. När sambon kom hem ringde hon och frågade honom om han kan ta barnen, utan att nämna att hon redan frågat mig. Samma visa igen. Ropade i nästan en timme. Sedan var det lugnt en stund, tills vi satte oss i biosalongen. Hon ringde och ringde och ringde. 23 missade samtal när vi kom ut. Bara för att berätta att vi är elaka mot barnen och att hon inte hade kunnat åka på träningen.

Därför har han inte kunnat säga nej. Det handlar inte om att han inte älskar mig, utan om att det inte är värt att gräla med henne. Hon vinner alltid i slutändan.

Alla arga meddelanden hon skickat åt mig har jag sparat, jag ser framför mig att vi en vacker dag sitter i rätten med henne och då kan de vara bra att kunna visa upp. På den nivån är det! Nåt mer ni funderar på?

Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!