• Maddi

Hemma med två barn (2 år, resp 6 mån) Tips? Erfarenhet?

Min äldsta va 2,8 när han började förra året. Jag va hemma med syskon. Hade han börjat i år skulle han vara 3.8, alltså i den åldern dom behöver barn runtomkring sig och vi känner inga barn som är hemma i hans ålder. Så han fick börja och nu tycker han de är jätteroligt och brukar springa till föris. Vi funderade om vi skulle ha honom hemma ändå iom att han tog lång tid på sig att komma in sig.

Här hade han fått gå på öppna förskolan 2 timmar i veckan, vilket jag kände var för lite för honom. Sen har han autism och han har utvecklats enormt under året, såhär i efterhand gjorde vi rätt beslut. Han Började gå 15 timmar men är nu uppe i 25. Sen får man även tänka på hur mycket dom ändå är hemma med alla dessa sjukdomar som härjar.

Men jag förstår att du känner dig kluven, inget lätt beslut att fatta. Men har ni barn i hans ålder att kunna umgås med eller hur ser de ut där ni bor?

• Maddi
    jagsomstartadetraden skrev 2016-06-09 19:13:38 följande:

Tack för svar.

Ja, jag är verkligen kluven.

"Normen" tycks ju vara att alla ska gå på förskola, och jag förstår att du fått många kommentarer. De flesta i vår bekantskapskrets verkar såååå nöjda med förskola. Men tänker att det är en rejäl bias i och med att de flesta inte har något val, pga pengar, slut på föräldradagar osv. Då får man ju gilla läget lite...

I vårt fall HAR vi ett val. Jag kommer ändå vara hemma med minsta. Likväl kan jag (vi) inte bestämma oss om det kanske är bättre för den stora att gå på förskola (umgås med barn i samma ålder).

Visst vi har en öppen förskola i närheten där lite "äldre" barn kan vara tre dagar i veckan.

Vi är helt nyinflyttade där vi bor så just nu känner vi ingen i samma situation. Hade kanske varit lättare om man kände nån i samma ålder som skulle vara hemma.

Ja. Lite tankar bara.

Tar gärna emot fler erfarenheter!

Hade vi den turen att kunna träffa barn 3 gånger i veckan (om de fanns barn i ungefär samma ålder så de inte bara blir bebisar) så hade jag haft båda hemma.

Men som sagt som vi har de skulle han bara träffat barn 1 gång i veckan 2 timmar vilket inte är någonting att tala om.
Svar på tråden Hemma med två barn (2 år, resp 6 mån) Tips? Erfarenhet?