• Anonym (undrar)

Varför så känsligt med ex?

Varför är det här med mannens ex/biomamman så känsligt för så många bonusmammor? (OBS jag menar inte i de fall där exet har betett sig illa)

Jag tänker på såna saker som:
    - Det får inte finnas nåt i huset som påminner om henne, tex foton
    - Många tycker att mannen och exet inte får prata om något annat än barnen
    - Även om de förblivit vänner efter skilsmässan verkar många tycka att de tex inte får ta en fika tillsammans.
    - En del tycker tom illa om när det pratas om henne i hemmet.

Jag menar, han har ju valt dig nu? Varför är det så farligt att ha en vänskaplig kontakt med exet?

Jag har läst måååånga trådar här och dessa åsikter brukar bara förklaras med "det behövs inte" eller "det är inte nödvändigt". Jag förstår att det inte är nödvändigt, men om de fortfarande tycker bra om varandra fast kärlekskänslorna är borta, vad är problemet?

Kanske någon bonusmamma eller annan kan förklara? 

• Svar på tråden Varför så känsligt med ex?
  • smulpaj01

Kanske för att risken är stor att dom hittar tillbaka till varandra vid "för mkt" kontakt?

Det gjorde vi så han dumpade tjejen och jag flyttade hem igen!

• Anonym (Mfmföfö)

Jag kan vara lite svartsjuk, skulle dock aldrig hindra min bonus att ha saker hemma som påminner om sin mamma. Eller hindra min sambo från att ha saker såsom foton, som påminner om henne.

Nu vet jag att det omöjligt skulle kunna hända att dom hittade tillbaka till varandra då hon tyvärr gått bort, men det som kan kännas jobbigt är att hon gick bort när deras liv var perfekt och dom var super kära.

På ett sätt hade det känts bättre om dom skiljts för att känslorna inte fanns kvar eller liknande.

Ibland tänker jag jobbiga saker som att han fortfarande är kär i henne, fast jag vet att det är knasigt. Men är väl medveten om att hon har en plats i hans hjärta som mamma till hans son och det missunnar jag inte honom.

• Brumma

Ingen aning. Har aldrig haft problem med det. Tvärtom har jag själv tagit fram fotoalbumet många gånger när bonus saknat och tittat i det med henne.

Men har även förståelse för att man inte vill ha människor man inte tycker om på väggarna i sitt vardagsrum. Vem har det liksom?

Och jag ser STORA fördelar med att de kommer bra överens. Men skulle aldrig välja att vara i ett förhållande där man fortfarande "lekte familj" och valde bort sin nya partner vid högtider osv.

Jag tror tvärtemot skribenten ovan att det inte alls har att göra med att man skall tillbaka till sitt ex. Visst händer det men i de allra flesta fall är man färdig med den personen redan. Däremot tror jag det finns en del som har svårt att acceptera att människor har ett förflutet - och att det är just ett förflutet och inget annat. Dessa människor har förmodligen samma krav om de träffar en barnlös kille, skillnaden är ju att då är det ingen som bryr sig (eller, de flesta tucker nog att man har fullkomligt rätt - vilken normal vettog person har bilder på sitt ex uppe på väggarma...) Men råkar man träffa en kille med barn, då jävla vad alla har åsikter plötsligt..

• Anonym (Bobo)

Varför skulle nån kvinna vilja att mannen har bilder på sitt ex och pratar ofta om sitt ex?Kan någon förklara detta.Vi lever ju inte det som varit,vi lever nutid och vi vill gå framåt,inte bakåt.Bättre då att mannen kontaktar psygolog som hjälper honom vidare i livet.

• Anonym (undrar)
    Anonym (Bobo) skrev 2016-06-01 20:43:49 följande:

Varför skulle nån kvinna vilja att mannen har bilder på sitt ex och pratar ofta om sitt ex?Kan någon förklara detta.Vi lever ju inte det som varit,vi lever nutid och vi vill gå framåt,inte bakåt.Bättre då att mannen kontaktar psygolog som hjälper honom vidare i livet.

De kanske är vänner nu. Får de inte vara det?
    (Och jag menade inte att mannen ska sitta och prata om exet med den nya, utan att barnen ska få prata om mamman)
  • Anonym (Bobo)
    Anonym (undrar) skrev 2016-06-01 21:02:54 följande:

De kanske är vänner nu. Får de inte vara det?

(Och jag menade inte att mannen ska sitta och prata om exet med den nya, utan att barnen ska få prata om mamman)

Såklart får dom vara vänner,om det funkar,man har väl inte sex med sin "vän"ex
  • Brumma
    Anonym (Bobo) skrev 2016-06-01 20:43:49 följande:

Både jag o pappan pratade ofta om exet när bonus var mindre. Hon hade ett behov av att kunna prata om mamma när hon var hos oss och det känns liksom självklart att hon då ska göra det. Saknar jag ngn vill även jag prata om dem med mina närmaste - så funkar nog de flesta ;)
  • Anonym (undrar)
    Brumma skrev 2016-06-01 20:42:59 följande:

Ingen aning. Har aldrig haft problem med det. Tvärtom har jag själv tagit fram fotoalbumet många gånger när bonus saknat och tittat i det med henne.

Men har även förståelse för att man inte vill ha människor man inte tycker om på väggarna i sitt vardagsrum. Vem har det liksom?

Och jag ser STORA fördelar med att de kommer bra överens. Men skulle aldrig välja att vara i ett förhållande där man fortfarande "lekte familj" och valde bort sin nya partner vid högtider osv.

Jag tror tvärtemot skribenten ovan att det inte alls har att göra med att man skall tillbaka till sitt ex. Visst händer det men i de allra flesta fall är man färdig med den personen redan. Däremot tror jag det finns en del som har svårt att acceptera att människor har ett förflutet - och att det är just ett förflutet och inget annat. Dessa människor har förmodligen samma krav om de träffar en barnlös kille, skillnaden är ju att då är det ingen som bryr sig (eller, de flesta tucker nog att man har fullkomligt rätt - vilken normal vettog person har bilder på sitt ex uppe på väggarma...) Men råkar man träffa en kille med barn, då jävla vad alla har åsikter plötsligt..

Jag tycker du tar lite extrema exempel. Jag pratar inte om att välja bort den nya partnern. Självklart vill ingen bli bortvald. Inte heller menade jag bilder på väggen i vardagsrummet, men en del verkar inte tycka att det ska få finnas fotoalbum, bilder på datorn eller nånting. 

Däremot fattar jag inte varför en del inte tycker att de kan träffas ibland och fika tex, som vänner
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Bobo) skrev 2016-06-01 21:10:49 följande:
    Såklart får dom vara vänner,om det funkar,man har väl inte sex med sin "vän"ex
    Jag pratade aldrig om sex! Förvånad Det är väl nåt helt annat.
  • Brumma
    Anonym (undrar) skrev 2016-06-01 21:15:46 följande:

Jag tycker du tar lite extrema exempel. Jag pratar inte om att välja bort den nya partnern. Självklart vill ingen bli bortvald. Inte heller menade jag bilder på väggen i vardagsrummet, men en del verkar inte tycka att det ska få finnas fotoalbum, bilder på datorn eller nånting. 

Däremot fattar jag inte varför en del inte tycker att de kan träffas ibland och fika tex, som vänner

Jagskrev att det ena är ok. Det andra inte.

Läser man trådarna här på FL handlar det sällan om att barnet inte får ha ett fotoalbum på rummet eller att pappa inte kan ta en fika när det är hämtning/lämning osv. Det handlar om att man inte vill ha bilder på exet på väggen eller att man inte vill att ens partner skall fira jul med exet och att man själv inte är välkommen.

Har faktiskt läst mkt få trådar där det är helt "vansinniga" krav.
Svar på tråden Varför så känsligt med ex?