• mor3

Fick en chock igår stackars flicka

Var hem till en väninna som är `` Barnvakt `` åt en bekants 17 åring.
    Då de är på Semester.

De hade sänt med en lapp där det stod:

Hon ska äta kvällsfika vid 20,30 och sätta på sig Pyamas och borsta tänderna.
    Ska ligga vid 21,00.
    Har ett klädes paket för vardera av 7 dagar med rena kläder de är märkta med Vecko dag.
    Tandkräm och tandborste skall användas morgon och kväll med Munvatten.
    Nallen får bara användas när hon går och sover.
    1 Frukt om dagen att ta med till skolan.

1: Barnvakt åt en 17 åring nä då hade jag flyttat hemifrån redan och var gravid.
    2: Klädpaket jag satte på mig det jag vill.
    3: Pyamas och nattnings tid vänta hon är är inte 5 år
    4: Nalle får bara användas när hon sover.
    5: Frukt till skolan Mina barn sluta med det i mellanstadiet.

Jag säger som så Fy F låt barnet bli vuxen det är ju en vuxen tjej inget barn/Bebis.
    Hon borde väl kunna vara hemma själv i en vecka.

• Svar på tråden Fick en chock igår stackars flicka
  • Furienna
    Litet My skrev 2016-05-31 09:04:51 följande:
    Instämmer till fullo. Sedan är det som att en del anser att det är deras rättighet att få veta exakt allt om andras diagnoser för annars är det misstänkt. Tycker i övrigt listan ser exakt ut som en lista för någon som behöver extra mycket tydlighet och struktur. Inget misstänkt alls.
    Nja, fast nog låter som att föräldrarna tror att tjejen är sju år i stället för sjutton. Och det är väl inte heller normalt att en tonåring sover med en nalle? 
  • jeolpeol

Hon kan vara "frisk" och gå i "vanlig" klass och ÄNDÅ ha stort behov av rutiner. Hon kanske inte tycker om att vara ensam hemma och vill ha någon som hjälper henne. Hon kanske har svårt att välja kläder på morgonen och vill planera sina kläder flera dagar i förväg. Att ta med frukt är väl inget konstigt? Och om hon vill sova med nalle så borde hon väl få göra det, det skadar väl ingen.

Du vet inte om hon har någon funktionsnedsättning och hon har ingen skyldighet att berätta det för dig heller.

• Litet My
    Furienna skrev 2016-05-31 22:22:35 följande:
    Nja, fast nog låter som att föräldrarna tror att tjejen är sju år i stället för sjutton. Och det är väl inte heller normalt att en tonåring sover med en nalle? 
    Det är inte helt ovanligt. Vet inte hur insatt du är i ungdomar med diagnoser men många av dem har väldigt detaljerade listor för vad de skall göra och vilken tid för att de skall fixa vardagen. Detta ser ganska exakt ut som en sådan.
  • Litet My
    jeolpeol skrev 2016-06-01 00:42:31 följande:

Hon kan vara "frisk" och gå i "vanlig" klass och ÄNDÅ ha stort behov av rutiner. Hon kanske inte tycker om att vara ensam hemma och vill ha någon som hjälper henne. Hon kanske har svårt att välja kläder på morgonen och vill planera sina kläder flera dagar i förväg. Att ta med frukt är väl inget konstigt? Och om hon vill sova med nalle så borde hon väl få göra det, det skadar väl ingen.

Du vet inte om hon har någon funktionsnedsättning och hon har ingen skyldighet att berätta det för dig heller.

Påminner lite om min väninnas listor, hon är 30 plus, läst på högskola och arbetar. Ingen skulle misstänka att hon har en diagnos. Men, hennes struktur i hemmet måste vara extremt tydlig och planerad, annars blir det kaos. Tror bara vi nära vänner vet hur det är, hennes jobb, kollegor mm vet inget och personen är som vem som helst förutom att hon måste planera allt i detalj, veta exakt var alla saker i hemmet har sin plats, ta fram kläder innan, tvätta vissa dagar osv. Hon har ADD och hade det superjobbigt som yngre. Instämmer med ditt inlägg, tucker dessutom det är lite tröttsamt när folk tror att det är en rättighet att få veta andras diagnoser eller bara måste misstänka det absolut värsta när det i detta fallet kan finnas många goda skäl till att tjejen behöver dessa listor.
  • Furienna
    Litet My skrev 2016-06-01 02:16:57 följande:
    Det är inte helt ovanligt. Vet inte hur insatt du är i ungdomar med diagnoser men många av dem har väldigt detaljerade listor för vad de skall göra och vilken tid för att de skall fixa vardagen. Detta ser ganska exakt ut som en sådan.
    Jag har själv en diagnos (Aspergers syndrom), så visst har jag erfarenhet. Men nu lät det som att den här tjejen inte hade någon diagnos. 
  • Litet My
    Furienna skrev 2016-06-01 08:20:05 följande:
    Jag har själv en diagnos (Aspergers syndrom), så visst har jag erfarenhet. Men nu lät det som att den här tjejen inte hade någon diagnos. 
    Att du har diagnos spelar i sammanhanget ingen roll. Chansen är stor att "barnvakten" inte vet om flickans problematik. Har hon blivit utredd senare så är det en sak som kan vara enormt jobbigt för personen om kreti och pleti vet om.
  • sextiotalist

Min reaktion när jag såg listan var nog funktionshinder. Det kan ju vara just dessa rutiner som gör att hennes vardag fungerar, att hon kan gå i vanlig skola.

• Furienna
    Litet My skrev 2016-06-01 08:34:10 följande:
    Att du har diagnos spelar i sammanhanget ingen roll. Chansen är stor att "barnvakten" inte vet om flickans problematik. Har hon blivit utredd senare så är det en sak som kan vara enormt jobbigt för personen om kreti och pleti vet om.
    Öh, det har visst betydelse att jag har en diagnos. För då vet jag hur det funkar. Det är nog inte möjligt att en 17-åring i dagens Sverige har ett funktionshinder utan att ha fått diagnos. (Jag var ju själv fjorton år när jag fick min diagnos, och det var 1999.) Och skulle hon ha en diagnos, så är det ju konstigt att en "barnvakt" inte skulle känna till det. Dessutom är det inget att skämmas över att ha en diagnos.   
  • Loriyana

"Barnvakt åt en 17 åring nä då hade jag flyttat hemifrån redan och var gravid."

Kanske brist på rutiner och omtanke som gjorde att du blev gravid som 17-åring?

• Litet My
    Furienna skrev 2016-06-01 09:24:05 följande:
    Öh, det har visst betydelse att jag har en diagnos. För då vet jag hur det funkar. Det är nog inte möjligt att en 17-åring i dagens Sverige har ett funktionshinder utan att ha fått diagnos. (Jag var ju själv fjorton år när jag fick min diagnos, och det var 1999.) Och skulle hon ha en diagnos, så är det ju konstigt att en "barnvakt" inte skulle känna till det. Dessutom är det inget att skämmas över att ha en diagnos.   
    Jag har jobbat med unga som har div diagnoser, och många i tonåren vill absolut inte att folk ska veta eller accepterar inte sin diagnos. Många har också behövt listor som denna. Du kan inte bara utgå från dig själv, du vet hur just DU fungerar men det är inte applicerbart på alla. Fortfarande behöver inte alla känna till att tjejen har en diagnos, eller så hade föräldrarna det på känn att denna "barnvakt" babblade runt till kreti och pleti och därför inte berättade eller så ville inte 17 åringen, vilket många speciellt i den åldern inte vill.
Svar på tråden Fick en chock igår stackars flicka