Fröken Apelsin skrev 2016-06-01 18:40:44 följande:
För att de flesta kan sätta sig in i andras situation. Jag kämpar själv för en del grupper jag inte tillhör, exempelvis transpersoner. Jag är påläst och förstår hur det är, därför kan jag ta deras kamp.
Nej, jag tror inte att du kan sätta dig in i min situation bara genom att "läsa på". Folk som varit mina arbetskamrater
i åratal förstår mig inte. Det är helt enkelt en arrogant inställning, att du kan lära dig allt om alla.
Alla som tillhör den utsatta gruppen kan inte ta kampen heller, du kan exempelvis inte ta kampen för de med Asperger. Om du skulle försöka göra det och uttrycker dig som här i tråden motverkar du den kampen.
Vad menar du? Skulle jag motverka "kampen" genom att stå upp för den jag är, att inte vara tyst och dölja vem jag är? Helt otroligt...
Finns det inget du tycker är privat? Inget som du inte vill dela med vem som helst? Det behöver inte handla om dina diagnoser.
Men för mig är min diagnos inte alls något privat. Den är mitt enda slagträ mot en inskränkt värld, där jag inte kan passa in.