Anonym (anonym) skrev 2016-05-30 14:28:32 följande:
Håller inte med om att det skulle vara ytterst ytterst sällan som missfall beror på kvinnan. Man brukar säga att en tredjedel av fallen beror på mannen,
en tredjedel beror på kvinnan och resten beror på olika orsaker t ex kan problemet finnas hos båda. Även par i 20års åldern kan drabbas av infertilitet. Även de som är fullt friska i övrigt kan få problem med att få barn och får man upprepade missfall eller om ägget aldrig fäster så kan det bero på kvinnans immunförsvar. Problemet är att svenska läkare kan inget om att behandla infertilitet orsakat av immunförsvaret, de karar inte ens av att ta rätt blodprover. Jag har själv fått totalt 4 missfall. Efter 3:e missfallet gjordes missfallsutredning i Sverige och inget fel hittades. Så vi reste till Aten och den läkaren tog rätt blodprover och hittade orsaken.
Läs mer i denna tråd:
www.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten
och här:
www.fertilitetsguiden.com/
Siffrorna känner jag igen, men inte som förklaring till missfall utan till ofrivillig barnlöshet. Det rör sig ju ännu inte om infertilitet, det är inte onormalt att få 1-2 missfall och det är heller inte ovanligt att det tar några månader innan man blir gravid. Tar det över ett år och/eller blir ännu ett missfall - ja, då är det förmodligen fråga om någon form av infertilitet.
Att missfall skulle bero på mannen - det är väl en definitionsfråga vad man menar med det, men i så fall är det ju fråga om det genetiska materialet i embryot som han bidragit med. Vad gäller kvinnan - absolut kan det vara hennes immunförsvar som stöter ut embryot, jag säger inte att det 100% inte beror på kvinnan. Det är dock väldigt ovanligt och inget man ska räkna med i första taget, det är bara destruktivt. Kanske vanligare än man tror, men det ska inte vara vanligt. Detta baserar jag inte enbart på att läkarna i Sverige säger det, utan på min universitetsutbildning i biologi där reproduktion ingick. Det är tyvärr så att det är extremt många faktorer som ska fungera perfekt för att ett barn ska bli till, och det är inte ovanligt att det går snett.
I det här fallet är ju dock frågan om det handlar om immunologi. Skulle det ha varit fallet borde hon inte haft ett MA, eller hur? I så fall borde väl kroppen ha stött ut den främmande kroppen så snart den kände av det istället för att ha hållit kvar den alldeles för länge vare sig den var livskraftig eller ej?
Ditt fall är ju dessutom ett helt annat. Som sagt, 1-2 missfall är inte onormalt. Fler är det, så dina 4 är ju en helt annan historia. Jag beklagar verkligen, det måste ha varit jättetufft.