Inlägg från: Anonym (CE) |Visa alla inlägg
  • Anonym (CE)

Känner mig dåligt behandlad av min chef

Känner mig väldigt dålig behandlad av min chef. Lite om varför:

För lite mer än 1,5 vecka sen gick en i min familj bort. Vi stod varandra så nära att det blev väldigt jobbigt för mig att jobba. Så jag var hemma hela förra veckan och var idag hos läkarn och fick sjukintyg fram tills söndag.

Jag började mitt nya jobb 2 maj. Jag kom hem från Turkiet den 1 maj och blev dålig första veckan i magsjuka så kunde ej jobba då. Sen var jag tillbaka på jobbet igen den 10 maj. Den helgen 13-14 maj blev min syster dålig och jag var tvungen att ta henne till akuten för hon behövde akut vård. Så då jobbade jag inte heller. Och nu har jag som sagt vart sjukskriven pga bortgång i familjen. 

Jag ringde min chef idag och sa att jag är sjukskriven fram tills söndag och är åter nästa vecka. Men hon började prata om att det är tråkigt att jag har varit borta (vilket jag förstår) och det har blivit svårt på jobbet (vilket jag också förstår) men sen kommer hon och säger att hon tyckte det var orimligt att jag tog min syster till akuten? Jag hann aldrig berätta VARFÖR jag tog henne dit utan hon fortsatte säga att det var orimligt och orimligt att jag varit borta så mycket? Jag har ju haft en anledning och det känns inte som att chefen bryr sig ett dugg. Om man sörjer någon gör alla det olika. Vissa vill jobba, andra vill helst vara hemma osv. Och för att jag enbart hade ett vikariat på 6mån blev jag tyvärr av med det nu. Vilket enligt mig känns väldigt konstigt. Enligt mig känns det som att hon tycker det är orimligt att jag har sörjt. Är det okej av en chef att göra detta? 

Och SNÄLLA vill inte ha några idiot kommentarer. Mår redan dåligt som det är.

• Svar på tråden Känner mig dåligt behandlad av min chef
  • Anonym (CE)
    Anonym (klara) skrev 2016-05-26 12:58:42 följande:

Jag förstår din chef, i synnerhet ang din syster.

Kanske. men tycker inte hon kan säga så när hon inte vet varför.
  • Anonym (CE)
    Anonym (verkligen?) skrev 2016-05-26 14:00:51 följande:

Anställer man någon gör man det för att personen ska sköta ett jobb, och att man har en belastning på jobbet som annars inte hinns med. Din arbetsgivare är tvungen att betala sjuklön för dig de första 14 dagarna. Och den enda erfarenheten hon har av dig är att du faktiskt inte är där. Du är sjuk efter resa, du är sjuk efter en familjemedlems bortgång, du är inte på jobb därför att du ska skjutsa en syster till sjukhuset.

Jag hade sagt upp dig.

Att vara borta från jobbet om en anhörig gått bort är ganska vanligt. Och att jag tog min syster till sjukhuset var ju för hon behövde akut vård. 
  • Anonym (CE)
    Anonym (verkligen?) skrev 2016-05-26 14:08:08 följande:

Ett nytt jobb och du prioriterar privatlivet gång på gång. Dra lärdom av detta.

Men ja. så du menar att det var fel av mig att vara hemma för jag har sörjt en anhörig som gått bort? 
  • Anonym (CE)
    Anonym (öhhh) skrev 2016-05-26 14:41:34 följande:

Magsjuka är en sak, då är man hemma från jobbet vilket brukar vara 2-5 dagar.

Köra syster till akuten tar max 1 timme om man inte bor i urskogen.

Sörja nära anhörig gör man inte i 2 veckor så grovt så man måste vara hemma från jobbet. Max 1-2 dagar.

Så din chef har helt rätt att säga upp dig.

Alla sörjer ju olika. Och sen är det ju upp till läkarn vad han/hon bestämmer hur länge man ska vara sjukskriven. 
  • Anonym (CE)
    Anonym (verkligen?) skrev 2016-05-26 14:42:44 följande:
    Ett par dagar ja. Men inte i två veckor. Man kan vara ledsen på jobbet också. och sörja. Syrran hade kunnat ta taxi, sjukresa eller ambulans. Man prioriterar jobbet. Du började 2 maj - hur många dagar har du varit på jobbet? Chefen begriper säkert att du är ledsen. Och att du blev sjuk efter resan. Men hon ser också din prioriteringsordning - privatlivet går före jobbet. Och så får det inte vara om det inte är verklig kris.

Personligen fick jag cancer 2011. Jag jobbade till dagen före första cellgiftsbehandlingen. Trots att jag var skräckslagen. På fritiden grät jag för det mesta. Eller var apatisk. Men på jobbet var jag professionell.

Det handlar om prioritering TS.
    Ja, när det handlar om allvarliga saker går privatlivet före. Inte alltid men i dessa fall har det gjort det. 
  • Anonym (CE)
    Anonym (verkligen?) skrev 2016-05-26 14:51:05 följande:
    Det var DU som valde att stanna hemma. Du bad om ett läkarintyg. Du fick ett. Om du inte bad om det och fick det ändå så kunde du ändå valt att gå till jobb.

Om man får ett vikariat på sex månader så har du en fot inne i företaget. Om det är så att du visste att du inte skulle få förlängning efter det så är det ändå lättare att söka jobb när man HAR ett jobb. Tyvärr så schabblade du till det. Och tyvärr får du nog skylla dig själv. Vi vill ha pålitiligt folk i våra företag, och ser man hur du prioriterar så är du inte pålitlig. Sorry. Sjuk kan man bli, och det är alltid lika retfullt när man börjar nytt jobb. Men det är inte något man kan göra något åt. Men att välja att stanna hemma efter ett dödsfall i två veckor.... Jag är jätteledsen för din skull att du förlorat en nära anhörig. Men så länge det inte var ditt barn så anser jag inte att man stannar hemma som du gjorde.
    Ja, det var jag som valde att stanna hemma. nej men okej, men vi tänker helt olika när det gäller en nära anhörigs bortgång. 
  • Anonym (CE)
    Duckan skrev 2016-05-26 14:55:52 följande:
    Det var DU som valde att stanna hemma. Du bad om ett läkarintyg. Du fick ett. Om du inte bad om det och fick det ändå så kunde du ändå valt att gå till jobb.

Är helt inne på samma tankegång. Ts har ju aktivt uppsökt läkare för bli sjukskriven en gång och sen en gång till för förlängning. Kom igen.
    Nej jag har inte förlängt min sjukskrivning. Vart ser du det?
  • Anonym (CE)
    Anonym (A) skrev 2016-05-26 15:01:19 följande:
    Tror inte det är någon som menar att du inte får sörja din anhöriga som gått bort, men du måste också förstå det från arbetsgivarens synvinkel och kan inte bli arg på chefen för det. Det ser inte bra ut att vara borta som du varit precis i början på din anställning, oavsett orsak. Bättre lycka nästa gång.
    Anonym (CE) skrev 2016-05-26 14:46:50 följande:
    Ja, när det handlar om allvarliga saker går privatlivet före. Inte alltid men i dessa fall har det gjort det. 
    Du har rätt att tycka som du gör men att du nu är arg på arbetsgivaren för val som du har gjort är för mig oförståeligt. 
    Jag är inte arg på chefen, jag förstår ju varför. Tyckte bara det lät fel av henne. 
  • Anonym (CE)
    Anonym (Nja) skrev 2016-05-26 15:20:29 följande:
    Anonym (öhhh) skrev 2016-05-26 14:41:34 följande:

Magsjuka är en sak, då är man hemma från jobbet vilket brukar vara 2-5 dagar.

Köra syster till akuten tar max 1 timme om man inte bor i urskogen.

Sörja nära anhörig gör man inte i 2 veckor så grovt så man måste vara hemma från jobbet. Max 1-2 dagar.

Så din chef har helt rätt att säga upp dig.

Nja jag var sjukskriven 2 veckor när min mamma dog.... 

Men 

1: Jag hade jobbat länge på mitt jobb
    2: Jag hade inte varit sjuk om och om igen i samma veva
    3: Jag stannade inte hemma för att jag skjutsade min syster......

Jag hade dessutom en konstant diskussion med min chef och hen tyckte jag skulle stanna hemma så länge jag behövde. 

Du var först sjuk och nej det kan man inte hjälpa. och det fick de ta. En sjukskrivning om man förlorar en nära anhörig kan jag förstå. Och det tror jag din chef också hade gjort.

Om det inte var för att det skedde i så snar anslutning till att du just varit sjuk, Och så pass nyanställd att du knappt varit en dag på jobbet. 

Samt då det stora att du skriver att helgen användes till att skjutsa din syster till akuten. Som jag förstår de skulle du jobba helgen och skjutsade din syster till akuten och tyckte att det gav dig rätt att vara borta resten. Jag kan förstå det om rent krasst det var din syster som dog och du satt på akuten vid hennes dödsbädd. Men annars finns det INGEN anledning till dig att skjutsa din syster till akuten och sedan utebli från arbetet hela dagen. Hon kunde tagit ambulans!!!

Någon föreslår att du skall prata med facket.... Tror inte det ger dig något. För det är du som gjort fel i detta fallet!

Okej alla som tror att jag bara tog ledigt från jobbet för att skjutsa min syster. Så var ej fallet. Jag var hemma hos henne samma dag då hon fick blödningar samt nästan skrek av smärta som hon hade i magen. Hon kunde inte ringa efter ambulans då hon mådde väldigt dåligt. Jag skulle jobbat kvällen den dagen men ringde så fort det hände och tog henne till akuten där jag såklart satt med henne då hon var väldigt dålig samt orolig och ingen annan i vår familj var i stan som kunde komma. 
  • Anonym (CE)
    Anonym (A) skrev 2016-05-26 15:28:10 följande:
    Först och främst: jättetragiskt och hemskt och jobbigt för alla iblandade, absolut.

Men en tanke slår mig när du skriver: vad gjorde de andra som inte kunde komma? Prioriterade de någonting annat före att skjutsa en vuxen människa till sjukhuset? Var det någon som var på jobbet, kanske? Eller var de inte i samma stad? Jag förstod inte riktigt.
    Det var inte i samma stad. 
  • Anonym (CE)
    Anonym (A) skrev 2016-05-26 15:43:20 följande:
    Vad gjorde att du var tvungen att utebli en hel helgs jobb? Kunde man inte ha kompromissat, att du kommit lite sent till jobb (förvisso inte superbra men i sammanhanget bättre än det som skedde) för att lämna syrran på jobbet, sedan göra din plikt och åka till jobbet och sedan, när arbetspasset är slut, åka tillbaka till din syster? Inte en helt otänkbar lösning, tänker jag.
    Alltså jag var ju åter på jobbet dagen efter. När jag skrev datumen menade jag mer att min syster var där över natten men fick åka hem på morgongen och jag hann till jobbet. 
  • Anonym (CE)
    Anonym (A) skrev 2016-05-26 15:43:20 följande:
    Vad gjorde att du var tvungen att utebli en hel helgs jobb? Kunde man inte ha kompromissat, att du kommit lite sent till jobb (förvisso inte superbra men i sammanhanget bättre än det som skedde) för att lämna syrran på jobbet, sedan göra din plikt och åka till jobbet och sedan, när arbetspasset är slut, åka tillbaka till din syster? Inte en helt otänkbar lösning, tänker jag.
    Alltså jag var ju åter på jobbet dagen efter. När jag skrev datumen menade jag mer att min syster var där över natten men fick åka hem på morgongen och jag hann till jobbet. 
  • Anonym (CE)
    KaSaM skrev 2016-05-27 04:20:43 följande:

Magsjuka är legitimt skäl till att vara sjukfrånvarande från arbetet.

Om du sjukanmälde dig för att köra din syster till akuten så gjorde du fel, du var inte sjuk och skulle ha sökt ledigt om det vore möjligt. Om du själv inte är sjuk så är det inte sjukfrånvaro utan annan ledighet som får tas ut, här kan det bli ogiltig frånvaro i värsta fall vilket i yttersta läget kan leda till uppsägning.

Nära anhörigs bortgång kan givetvis medföra att man behöver vara hemma ett tag, där är det även bra att direkt meddela chef vem som gått bort och även kontakta läkare om man behöver vara hemma lite längre.

Så, blandat i att ts visserligen hade till viss del giltiga skäl till att sjukanmäla sig men att köra sin syster till skuten räknas aldrig som egen sjukdom.

Jag fick ledigt den dagen fast i efterhand av chefen. 
  • Anonym (CE)
    Anonym (X) skrev 2016-05-27 15:52:45 följande:
    Då förstår jag verkligen inte varför du är besviken på chefens inställning.
    Men det var ju mer sättet hon sa allihopa. Nä men du behöver inte förstå heller.
  • Anonym (CE)
    Anonym (X) skrev 2016-05-27 16:00:04 följande:

Samtidigt skriver du att du förstår henne, och du vet att hon gjort mer än hon behöver (som att ge dig ledigt i efterhand)?

Ja, jag förstår delar i det hon sagt. Sa inte allt.
  • Anonym (CE)
    Kirenaj68 skrev 2016-05-27 21:03:21 följande:

Hmmmm.....En tråd som är märkvärdigt identisk med en annan tråd här i FL för någon vecka sedan. Då var det också en tjej som fick problem med sin chef för att hon hade kört sin syster till akuten och som fick på pälsen både av chefen och av de flesta inläggen. Nåja. Det är väl ingen omöjlighet. Men man undrar ju.......

Ja men det är samma. Jag valde bara att skriva anonymt. 
Svar på tråden Känner mig dåligt behandlad av min chef