• Anonym (PhD)

Måste jag bjuda pappas ny fru

Det är en väldigt viktig dag för dig ts och jag tycker du tänker rätt som inte vill bjuda henne på själva försvarandet av avhandlingen. Just där och då i salen behöver du inte ha någon som bara är där för att kritisera dig. Finns tillräckligt med kritiker ändå när man presenterar avhandlingen. Men som en annan skrev, bjud pappa och fru på efterföljande fest.

Sedan är du som jag, för snäll och vill inte ha bråk så du lider och säger ingenting. Tror du behöver berätta för din pappa att du alltid känner dig kritiserad av hans fru, att hon alltid vill dig illa. Fråga honom om han skulle stå ut i längden om du hade en man som varenda gång ni åkte och hälsade på dem kritiserade pappas altanbygge som dåligt utfört, val av bil som för dyr/inte miljövänlig/dålig trafiksäkerhet, senaste inköp av tv som dålig kvalitet etcetera. Säg åt din pappa att du förstår om han inte vill komma på själva dagen när du försvarar din avhandling, eftersom frun inte är välkommen, men att han självklart är välkommen själv. Tyvärr är det offentligt så du kan inte hindra frun att komma och lyssna. Men går hon så emot din klart uttalade önskan så skulle jag utesluta henne därefter. Skulle hon ha mage att ställa en fråga under själva försvarandet skulle jag vara förberedd och saga: "Tyvärr styvmor, du var uttalat inte inbjuden hit eftersom du endast vill kritisera och förstöra, du har dessutom ingen kunskap om ämnet så jag besvarar inte den frågan. Nästa?"

Svar på tråden Måste jag bjuda pappas ny fru