• Anonym (Julia)

avbrutet samlag, hur osäkert egentligen?

Har kört med avbrutet samlag det senaste året. Jag har inte blivit gravid, känns nästan konstigt då man alltid hört att det är en så osäker metod.. Är det något fel på mig som inte blivit gravid? Vi planerar att snart aktivt börja försöka men jag är orolig över att det inte ska ta sig

• Svar på tråden avbrutet samlag, hur osäkert egentligen?
  • Anonym (Anonym)

Jag och min sambo hade avbrutet i 8 år, förutom två gånger. Den andra gången blev jag gravid. Så det är säkert inget "fel" på dig :)

• Anonym (Realist)

Att det anses som osäkert beror på att det är väldigt lätt att klanta sig, t.ex att inte dra sig ur i tid. Att stoppa in den igen en stund efter mannens orgasm är ingen bra idé.

• Anonym (Vet många)

Alla jag vet som kört med avbrutet har inte haft nån "olycka". Inkl mig själv (körde det med flera olika pojkvänner utan graviditet). Blivit gravid fyra ggr planerat dock. Första försöket varje gång. De andra jag känner som kört avbrutet också haft lätt att bli gravida.

Tror inte du behöver oroa dig för er fertilitet????

• Mascaraklumpar

Det som gör metoden osäker är framför allt att mannen ofta missar dra sig ur i tid. Vid perfekt användning blir "bara" 4% gravida på ett år, så om det inte är så att han flera gånger råkat komma i dig när du haft ägglossning finns det ingen anledning att tro att något skulle vara fel.

• Anonym (Inga problem)

Har använt mig av avbrutet i 8 år. Inga oönskade graviditeter. Men de gånger jag och maken velat ha barn och fullföljt samlag så har jag blivit gravid på första samlaget.

Avbrutet är rätt säkert om båda vet riskerna och är redo för barn. Om man har en dålig relation eller en inte är redo för barn så är det en dålig och osäker metod.

• Anonym (Vienna)

Kört på avbrutet i 12 år aldrig blivit gravid förrän vi körde på för barn. Haft det som enda prevmetod m alla pojkvänner jag haft under dessa 12 år.

• Anonym (Julia)

Tack för era svar! Känner mig mycket lugnare nu :)

• Anonym (Funkar)

Vi körde med avbrutet samlag i 16 år och det fungerade utmärkt. Vi har 3 barn och det är de enda tre gångerna han sprutade i mig. Helt otroligt men sant

• Anonym (olika män)

Med min exman använde vi oss av avbrutet i 12 år utan att jag blev gravid. Vi har tre gemensamma barn som blivit till då vi valt att inte avbryta.

Efter skilsmässan träffade jag en ny man och eftersom avbrutet funkat så bra tidigare fick det gå nu med. Men jag blev gravid efter bara ett par månader första gången. Han kom inte i mig och stoppade inte in den efter att han kommit. Däremot har jag märkt att han läcker MYCKET när han är hård. Det rinner liksom hela tiden försats. Så med honom fungerar inte med avbrutet. Provade kopparspiral istället men även med den blev jag gravid. Tre gånger. P- ring verkar dock fungera bra.

Svar på tråden avbrutet samlag, hur osäkert egentligen?