Inlägg från: pyssel |Visa alla inlägg
  • pyssel

Sjukskrivning vid sorg i familjen?

Personen är givetvis inte sjukskriven för anhörigs död utan för sina symtom. Förmodligen har väl den här händelsen utlöst eller varit kulmen på något helt annat.

Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Ts) skrev 2016-05-22 09:32:23 följande:

Absolut ska man må bra. Jag tror bara bestämt att det blir svårare och svårare att gå tillbaka om man är hemma på heltid så länge för en sån här grej. Hen kunde ha jobbat 25 procent i ett par veckor och trappat upp.

Och jag jobbade heltid dag efter förälders självmord. Någon sladdrade säkert om att det inte är normalt heller, men för mig var det rätt. Det du inte förstår är att den här personen har gått hem i samband med anhörigs död men givetvis inte fått sjukskrivning därför och inte ligger oss andra "till last" pga dödsfallet.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (...) skrev 2016-05-22 12:08:46 följande:

Hade någon i min familj dött, (partner, barn, förälder, syskon, närmsta vän) hade jag varit sjukskriven lång tid.

Allt beror väl på vad för relation man har/hade med personen?

Hade någon av mina närmsta dött hade jag säkert varit hemma minst ett halvår.

Nej det beror inte nödvändigtvis på relationen utan hur man själv fungerar vid förluster och om förlusten kanske utlöser ngt annat. Jag har närstående som haft en dålig relation m mkt smärta till den som dött, och där dödsfallet utlöst sjukdom ändå.

Självklart finns det ingen läkare som sjukskriver en ett halvår för förlust - däremot för symtom eller sjukdom som debuterar eller blir värre samtidigt med förlusten. Vårt sjukförsäkringssystem fungerar inte så att "nu stannar jag hemma med sjuklön för att jag har sorg", så du behöver vara sjuk på riktigt för att vara sjukskriven så länge som du "önskar".
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Sjukskrivning vid sorg i familjen?