• MEETRA

vilka tankar väcker detta påstående hos er?

"Bara för att någonting bryter mot lagen så innebär det ju inte att är helt fel"

• Svar på tråden vilka tankar väcker detta påstående hos er?
  • fjanten

När jag var i den åldern att jag enligt lag skulle ha cykelhjälm så ansåg jag att om man bröt mot den lagen så gjorde man rätt... Numera tycker jag att alla borde ha hjälm, så

Annars så kan jag hålla med. Tycker väl inte att det är helt fel med nedladdning, men att stjäla samma film från en butik känns fel.

• Dr Nail

Inga tankar, förutom att ordet "ju" inte behövs, och ger påståendet en känsla av osäkerhet.

• Fiskerik

Kan bara komma på ett eget exempel.

Satt i bilen i en korsning där man antigen kunde svänga höger eller köra rakt fram. Det var grönt ljus samt en grön pil för att svänga höger. När jag kom fram till ljuset slog det om till rött och jag stannade. Bakom mig från en tunnel (cirka 20 m) kommer brandbilar i full rusning och skall köra förbi mig. Då jag insåg att ljuset precis slog om till rött och att fordonen bakom mig behövde komma förbi så körde jag mot rött och svängde höger. Trafiken som korsade såg brandbilarna som tur var och började inte köra in i korsningen förrän de hade passerat, trots att de precis fått grönt ljus.

Jag bröt således mot lagen och kunde bli av med mitt körkort (då jag inte haft det i 2 år än), men det var av en god anledning.

Det finns således tillfällen det uttrycket är tillämpbart

• Anonym (Erik)

Samma som (Fiskerik). Att det ibland är nödvändigt att bryta mot lagen för en god sak.

• Anonym (Erik)
    Dr Nail skrev 2016-04-09 12:59:52 följande:

Inga tankar, förutom att ordet "ju" inte behövs, och ger påståendet en känsla av osäkerhet.

Nu ligger det under juridik, så det är nog inte det språkliga vi ska bedöma.
  • Physalis

Att allt inte är svart och vitt.

Exempel:

Jobbade i butik, en gammal man med rullator börjar visa tydliga tecken på att må dåligt, jag och en kollega hjälper honom att sätta sig ner. Kollegan vet att mannen är diabetiker då han är stammis så hon tar och öppnar en juiceflaska ifrån hyllan och ger honom (stöld). Han blir genast mycket bättre och alla är glada. Inget tal om att någon skulle betala den juicen, kollegan fick en blombukett av chefen för att hon blev så imponerad av kollegan.

• Elis73

Om man är villig att ta konsekvensen/straffet för att bryta mot en lag som man inte tycker är rätt, så kan det ibland motiveras tycker jag. Vapenvägran kan vara ett exempel från "förr". 

I en demokrati så måste man givetvis följa de lagar som kollektivet bestämt - men samtidigt kan man ändra normer och lagar genom att protestera när något är fel. Det som är sanning och självklart idag är olagligt i morgon. Och tvärt om

Det har varit olagligt att ha homosexuella relationer. Klart att många bröt mot de lagarna och försökte ändra dem. Och det har varit lagligt att ha bilen full med obältade barn - vem gör så idag......

Svar på tråden vilka tankar väcker detta påstående hos er?