• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • daisy80
    finee skrev 2016-05-13 14:06:53 följande:

Närärdetvårtur - Ja, antingen oroar man sig för att man känner för mycket eller så för att man känner för lite!

Nu har jag varit på VUL. Gick bättre än jag trodde, var ju så orolig för att de skulle vilja avbryta pga risk för överstimulering eftersom mitt östradiol låg fyra gånger så högt än det skulle. Men allt såg bra och fint ut. Äggplock blir på onsdag Sååå nervöst ocv spännande!!

Hur går det för er andra? Hur känns det för er som ruvar? Någon som börjar tjuvtesta snart

Kaosart - tänker på dig idag och hoppas att det går bra för dig med återföringen

Härligt med ÄP på onsdag! Håller tummarna för fina ägg! 
    Jag är på RD 7 idag och har testdag nästa helg, kommer nog inte testa innan tror jag. Inatt vaknade jag och hade lite värk som liknade mensvärk, i svanken där jag brukar ha mensvärk. Men nu känns det inget särskilt. Bara till att vänta
  • FruA78

Oj vad det har hänt mycket här i tråden. Håller tummarna för er som ruvar och er andra som väntar på äggplock och återförning. Ni alla är så grymt starka :) Hoppas på många fina plus här i tråden.

Jag är på ruvardag 4 med en tredagars embryo. Tiden går rätt så långsamt, har testdag den 25/5 men tänker testa den 22/5 skönare att ha det gjort på helgen. Har alltid plussat 4 dagar innan bim så det lär vara positivt på söndag om vi har lyckats.

• grodan26
    Närärdetvårtur skrev 2016-05-12 08:28:13 följande:

Jaha första sprutan Bemfola togs igår kväll! Gick förvånansvärt bra med tanke på min spruträdsla men nålen är ju ganska tunn, värre blir det väl med orgalutranen sen om några dagar, den är ju lite tjockare...hua. Sitter å känner efter nu, känns det nåt men det gör det inte. Ni som har erfarenhet, när börjar det kännas att man faktiskt sprutar in massa hormoner i kroppen? Efter hur många sprutdagar? Och vilka symptom har ni fått? Är jätterädd för att bli överstimulerad..Obestämd

Vilken dos Bemfola tar du? Inte hört så många som får just den. Jag är på sprutdag 5 idag, började få ont i äggstockarna redan dag 2 men annars har jag inte märkt nåt alls. Hur mår du nu? 
  • FruA78
    grodan26 skrev 2016-05-13 15:22:09 följande:
    Vilken dos Bemfola tar du? Inte hört så många som får just den. Jag är på sprutdag 5 idag, började få ont i äggstockarna redan dag 2 men annars har jag inte märkt nåt alls. Hur mår du nu? 
    Jag tog också bemfola och hade dosen 220 och tog samma dos under hela behandlingen. För mig började det kännas först på dag 4.
  • grodan26
    FruA78 skrev 2016-05-13 15:26:33 följande:
    Jag tog också bemfola och hade dosen 220 och tog samma dos under hela behandlingen. För mig började det kännas först på dag 4.
    Jag har 112,5... känns så lite. Fick känslan när hon doserade att hon bara tog nåt. Frågade om mitt BMI efteråt. Hela mötet gick på 15 min. 
    Men man får väl lita på att de vet vad de gör. 
  • Närärdetvårtur
    grodan26 skrev 2016-05-13 15:22:09 följande:
    Jag tar Bemfola 150 IU. Känner ingenting.....:-S Ska ta spruta nr 3 ikväll. Var ute och sprang igår och då kändes det som att det var lite ömt/tungt över vänster äggstock men så fort jag slutade springa kändes det inget. Även om det är skönt att inte ha ont eller så så hade jag nog gärna känt nåt iaf så man vet att det funkar lixom. Kanske inte utvecklas några äggblåsor och det vore ju tråkigt. Jaja man får lita på att läkarna vet bäst och annars får jag väl veta på UL på tisdag om dosen måste justeras. Ska du börja med orgalutranen idag? Den ska jag börja med dag 5.
  • Närärdetvårtur
    grodan26 skrev 2016-05-13 15:33:14 följande:
    Jag har 112,5... känns så lite. Fick känslan när hon doserade att hon bara tog nåt. Frågade om mitt BMI efteråt. Hela mötet gick på 15 min. 
    Men man får väl lita på att de vet vad de gör. 
    Lustigt att vi får så olika doser. Är det era första IFV:er grodan26 och FruA78? Vet inte vad de olika doserna beror på? Cykellängd? Vikt? Tidigare erfarenhet från IVF? Min cykellängd är 26 dagar och jag är normalviktig (160 cm å 58 kg)...
  • FruHolmli
    malre skrev 2016-05-13 14:12:57 följande:
    Fast om du är på sprutdag 10 idag så ska du väl bara ta lördag och söndag (om du har ÄP  på tisdag). Man brukar ha en dag som är sprutfri innan ÄP. Då har du haft 12 sprutdagar som är väl inom "normalen". Egentligen spelar antal dagar ingen större roll, det som är viktigast är att dina äggblåsor är i rätt storlek och antal.

Jag ahde samma dos båda gångerna, första gången 11 dagar till ÄP andra 10 dagar.  Det kan då anses som kort eftersom jag bara sprutade i 9 och 10 dagar. Jag fick fina ägg som befruktades som de skulle. Så oroa dig inte, det blir säkert hur bra som helst. Alla är olika och reagerar olika på hormoner. Hålelr tummarna för fina ägg på tisdag
    Japp, 12 sprutdagar blir det.
    Måndag fri.
    Tycker alla som börjat efter mig fått plock mkt tidigare!
    Och det är som du säger, huvudsak är hur jag reagerar.
    Men man längtar så förbaskat så jag vill ju ha det gjort nu! ????
  • FruA78
    Närärdetvårtur skrev 2016-05-13 15:56:39 följande:
    Lustigt att vi får så olika doser. Är det era första IFV:er grodan26 och FruA78? Vet inte vad de olika doserna beror på? Cykellängd? Vikt? Tidigare erfarenhet från IVF? Min cykellängd är 26 dagar och jag är normalviktig (160 cm å 58 kg)...
    Det är vårt första ivf försök. Jag tror att jag fick börja en högre dos än er pga min ålder, jag är 38 år. Är också normalviktig. Tog bemfola i 10 dagar och orgalutran i 6 dagar.
  • finee
    daisy80 skrev 2016-05-13 15:08:57 följande:

Härligt med ÄP på onsdag! Håller tummarna för fina ägg! 

Jag är på RD 7 idag och har testdag nästa helg, kommer nog inte testa innan tror jag. Inatt vaknade jag och hade lite värk som liknade mensvärk, i svanken där jag brukar ha mensvärk. Men nu känns det inget särskilt. Bara till att vänta

Tack för tummarna! Låter ju lovande att du har symptom, men det är ju svårtolkat med tanke på att det lika gärna kan vara lutinuset... Hoppas på ett plus för dig, och för oss alla
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj