• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • Fame

Nu hoppar jag in här eftersom vi fick fördröjt så att mars/apriltråden blev inaktuell. 

Kör första IVF, långt protokoll (som blev väldigt långt då jag inte blev nedreglerad som jag skulle), men nu är vi igång på allvar. Börjar med gonal-f imorgon, första VUL+blodprov på ons 18e :) Så hoppas det ser fint ut då! Skraj för översimulering, att det hänt för lite så man måste höja doser det kan jag leva med. 

Tar gonal f, Fragmin mot blodpropp, sprayar fortsatt nässpray fast i mindre dos.. 
    Allt är nytt, min första IVF :) 

• KaosArt
    Fame skrev 2016-05-12 21:07:27 följande:

Nu hoppar jag in här eftersom vi fick fördröjt så att mars/apriltråden blev inaktuell. 

Kör första IVF, långt protokoll (som blev väldigt långt då jag inte blev nedreglerad som jag skulle), men nu är vi igång på allvar. Börjar med gonal-f imorgon, första VUL+blodprov på ons 18e :) Så hoppas det ser fint ut då! Skraj för översimulering, att det hänt för lite så man måste höja doser det kan jag leva med. 

Tar gonal f, Fragmin mot blodpropp, sprayar fortsatt nässpray fast i mindre dos.. 

Hej och välkommen.

Härligt att ni fått komma igång på allvar nu! Jag har blivit lite överstimulerad och får därför ta fragmin. Finns det någon speciell anledning till att du tar det?

Vad är det som gör att det inte fungerar för er? Vilken klinik går ni hos?
  • Närärdetvårtur
    Fame skrev 2016-05-12 21:07:27 följande:

Skönt för dig att få komma igång imorgon! Jag är inne på sprutdag 2 nu. Min första ivf oxå så allt är lite läskigt så här i början men det är skönt att kunna ventilera sig här i forumet och inse att man inte är ensam!
  • manna86
    Fame: Välkommen och lycka till!

provi87: Kickbox låter perfekt!
    KaosArt: Hade tänkt skriva tillbaka till dig imorse och säga att nej, jag fick inte någon åtgärd för överstimulering men tji fick jag! Det blev ilfart till akuten imorse! Hemska smärtor, illamående och ja hela paketet av överstimulering. Bortskämd som jag varit av våra gullegull-läkare som pysslar om en på ivf-kliniken var mötet med gyn-akuten lite av en chock. Fick en snabb koll men låg sen halvt bortglömd och bortdomnad på en brist i korridoren mest hela dagen. ingen rolig upplevelse (även om jag börjar tycka morfin-rus är ruggigt naja!) Nu har de iaf äntligen skickat hem mig och det blir till att börja magsprutandet igen.. den här gången med blodförtunnande. Fan fan fan. 

Imorgon ringer jag ivf-kliniken och hör om deras bedömning. Förhoppningsvis kan de väga upp skitläget med en glad nyhet att de lyckats frysa ner ett av de befruktade äggen. Så jag slipper samma hormonrus i höst. Håller tummarna!

Lycka till imorgon på din återföring!
  • finee
    S1981 skrev 2016-05-11 16:14:41 följande:

Tack! Ja jag måste fasen sluta bygga upp förväntningar och ta de lite mer som de kommer. Är ju vår första ivf också så tror att jag nånstans hoppats för mycket på att det skulle gå perfekt..eller iallafall att det skulle gå normal bra. Vi får se på fredag helt enkelt! 4 är ju bättre än 0 :)

Asså jag tror inte att det INTE går attbygga upp förväntningar :/ Tyvärr så går ju hjärnan på högvarv och man hoppas ju så in i norden! Lycka till imorgon
  • finee
    KaosArt skrev 2016-05-11 20:26:12 följande:

Jaa, nu börjar jag känna av mage mer också, mer värk och stickningar plus svullen. Men känner mig inte febrig längre i alla fall! :) nä jag tror inte jag är så mycket överstimulerad, och nu håller vi ju på att förebygga så jag hoppas på att det inte blir värre. Annars kan det ju komma mer efter några dagar, men förhoppningsvis klarar jag mig från det värsta!

Vad skönt att göra att du svarat bra! :) skönt att halvera dosen med, då går det fortare att spruta också ;) ja jag hade också lite äl flytningar. Ja det är ju inte så super vanligt med överstimulering så va inte orolig för det. Nu är ju jag drabbad så då är det midre chans att det drabbar dig med, statiskt sett ;)

Kul att båda fick positiva besked idag, då hoppas vi det fortsätter så på fredag för båda då med!

Kram

Tack för dina varma ord! Håller tummarna för oss båda imorgon. Jag har tyvärr googlat järnet här och har börjat oroa mig allt mer för överstimulering :/
  • finee
    Sanlu87 skrev 2016-05-11 21:30:09 följande:

Vet faktiskt inte riktigt hur många det var, han var inte så talför ;), och tänkte att det kanske är lika bra att inte veta exakt för då kommer jag hänga upp mig på det. Men typ 10 kanske. Så inte jättemånga.

Bara att hålla tummarna för att de växer till sig nu..

Haha, smart att inte fråga, för ju mer information desto mer att oroa sig för. Tyvärr är jag rätt dålig på att hålla mig cool och inte söka massa info Man hakar upp sig på alla potentiella saker som kan gå snett!
  • finee
    Närärdetvårtur skrev 2016-05-12 08:28:13 följande:

Jaha första sprutan Bemfola togs igår kväll! Gick förvånansvärt bra med tanke på min spruträdsla men nålen är ju ganska tunn, värre blir det väl med orgalutranen sen om några dagar, den är ju lite tjockare...hua. Sitter å känner efter nu, känns det nåt men det gör det inte. Ni som har erfarenhet, när börjar det kännas att man faktiskt sprutar in massa hormoner i kroppen? Efter hur många sprutdagar? Och vilka symptom har ni fått? Är jätterädd för att bli överstimulerad..

Bra jobbat! Visst känner man efter mycket. Själv började jag med orgalutranen igår, och tycker den är värre än menopuren. Det svider lite just efter injektion pch så börjar det klia och bli lite rött och som ett myggbett alldeles där jag sprutat. Men det går över på 20-30 min, så ingen fara. Och det behöver ju inte bli så för dig, alla är olika.

Gällande symptom så börjadr jag känna en lite tung känsla i magen plus en massa ÄL-flytningar på sprutdag tre.

Jag är också rädd för överstimulering, fick sänkt dos igår pga högt östradiolvärde. Bara hålla tummarna för att det går bra. Vill ogärna bli tvungen att avbryta :/
  • finee

Grattis Kvinna84 till ruvarstatus! Och grattis halfmoon till genomfört äggplock. Håller tummarna för befruktning imorgon med de simmare ni fick ut.

Välkomna alla nya också

• KaosArt
    manna86 skrev 2016-05-12 22:25:52 följande:

Fame: Välkommen och lycka till!

provi87: Kickbox låter perfekt!

KaosArt: Hade tänkt skriva tillbaka till dig imorse och säga att nej, jag fick inte någon åtgärd för överstimulering men tji fick jag! Det blev ilfart till akuten imorse! Hemska smärtor, illamående och ja hela paketet av överstimulering. Bortskämd som jag varit av våra gullegull-läkare som pysslar om en på ivf-kliniken var mötet med gyn-akuten lite av en chock. Fick en snabb koll men låg sen halvt bortglömd och bortdomnad på en brist i korridoren mest hela dagen. ingen rolig upplevelse (även om jag börjar tycka morfin-rus är ruggigt naja!) Nu har de iaf äntligen skickat hem mig och det blir till att börja magsprutandet igen.. den här gången med blodförtunnande. Fan fan fan. 

Imorgon ringer jag ivf-kliniken och hör om deras bedömning. Förhoppningsvis kan de väga upp skitläget med en glad nyhet att de lyckats frysa ner ett av de befruktade äggen. Så jag slipper samma hormonrus i höst. Håller tummarna!

Lycka till imorgon på din återföring!
    Åh fy det låter inte alls kul :/ känner mig lite lugnare eftersom de satt in åtgärder för mig, men ja de kan ju hända ändå. Tycker synd om dig! Hopas ägget har det bra där inbäddad ändå! <3

Åh nä på,akuten har de väl inte tid att gulla med patientena,. Även fast det är just det man behöver en sådan situation.

Ja visst är det jobbigt att få de där jäkla blodförtunnande sprutorna! Vi som skulle vara klara med det där nu!

Jaaa jag hoppas med dig om frysning av ägg! Skulle vara skänt att slippa göra om allt så snart.

Hoppas du mår bättre nu och att det lägger sig ganska snart!
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj